رانندگان اوبر می‌گویند روسا این ثروت را از کجا آورده‌اند؟

شوفرها علیه کاخ ۷۲ میلیون دلاری

دو معامله بزرگ و لاکچری در لس‌آنجلس صورت گرفته است؛ درحالی‌که در این منطقه اختلاف طبقاتی وحشتناکی ‏وجود دارد و هزاران نفر در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. ‏
روز دوشنبه، گزارش‌های متعددی آمد از این‌که گرت کمپ، موسس شرکت اوبر و شریکش الیزا گوین یک کاخ بزرگ را با ‏قیمت بیش از 72‌میلیون دلار خریدند. گفته می‌شود این کاخ با 1100 متر مربع مساحت، بزرگترین خانه در این ‏منطقه است.‏
البته این بزرگترین و گران‌قیمت‌ترین معامله‌ای نیست که در هفته گذشته در لس‌آنجلس صورت گرفته است. کاخ ‏‏5200 متر مربعی دیگری در هفته گذشته در این منطقه از سوی آرون اسپلینگ، تهیه‌کننده تلویزیون به قیمت 120 ‏میلیون دلار خریداری شد که رکورد بالاترین قیمت خانه در تاریخ لس‌آنجلس را شکست.‏
فروش این کاخ‌های گرانقیمت درحالی اتفاق می‌افتد که لس‌آنجلس با نابرابری‌های فزاینده و بحران مسکن و ‏بی‌خانمانی مواجه است و بحث‌های زیادی در این مورد صورت گرفته که چه کسانی از رشد اقتصادی این منطقه بهره ‏می‌برند.‏املاک هولمبی هیلز یک ملک 4.7 هکتاری است که بزرگترین ملک خانوادگی لس‌آنجلس است. این ملک در ‏سال 1991 برای آرون اسپلینگ ساخته شد و به نوشته لس‌آنجلس تایمز، حالا 123 اتاق دارد. ‏
اما چیزی که موضوع خرید کاخ توسط گرت کمپ، موسس شرکت اوبر را از ملک آرون اسپلینگ مجزا می‌کند، این است ‏که در ماه‌های اخیر بسیاری از رانندگان اوبر برای دستمزدهایشان دست به اعتراض زده‌اند. ثروت کمپ حدود 4.2 ‏میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.‏خرید این ملک 72‌میلیون دلاری جنجال زیادی بین فعالان و رانندگانی که مدت‌هاست برای حقوق خود و بهبود شرایط ‏کاری تلاش می‌کنند، ایجاد کرده است.‏نیکول مور، یکی از رانندگان اوبر در لس‌آنجلس می‌گوید: «این مصداق بارز این است که یک‌درصد از افراد، ثروت 99‌درصد ‏را می‌دزدند. کمپ خانه‌ای 72‌میلیون دلاری را درحالی خریده که بسیاری از رانندگان اوبر در ماشین‌هایشان ‏زندگی می‌کنند. ما برای دستمزدهایمان می‌جنگیم، اما این افراد حتی حاضر نیستند ثروتشان را با کسانی که به ‏ثروت‌اندوزی آنها کمک کرده و شرکت آنها را ساخته‌اند، به اشتراک بگذارند.»‏
خانم مور، کسی است که در لس‌آنجلس به صورت پاره وقت رانندگی می‌کند و یک کار تمام وقت هم در بخش درمان ‏دارد؛ چراکه به گفته او، هزینه‌های زندگی و اجاره خانه در لس‌آنجلس بسیار بالاست. او به گاردین می‌گوید: «این کار ‏نفرت انگیز است. اختلاف درآمد و شکاف طبقاتی به طرز عجیبی حکمفرماست.»‏
کریم بایومی، راننده دیگری از شرکت اوبر در لس‌آنجلس می‌گوید: «این آدم (گرت کمپ) دارد با پول ما این خانه‌های ‏باشکوه را می‌خرد. با پولی که ما با زحمت به دست آورده‌ایم که آنها به راحتی و غیرمنصفانه از دست ما می‌گیرند. این ‏استثمار است.»‏وینا دوبال، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا و فعال حقوق کارگری می‌گوید که خرید این کاخ باشکوه از سوی گرت کمپ ‏نشان‌دهنده این است که او قصد ندارد بهبودی در شرایط رانندگان ایجاد کند.‏
خانم دوبال می‌گوید: «این اقدام، مثل سیلی به صورت رانندگان اوبر بود. آن‌هم وقتی که اوبر با ادعای شکستن قوانین ‏کارگری و نقض قوانین موجود به نفع کارگران وارد شد. سیستم سرمایه‌داری به شکل ناروایی به او پاداش خارق العاده‌ای ‏داده است، آن هم در جلوی چشم کارگران و رانندگان این شرکت.»‏
وینا دوبال با بیان این‌که جنگ کارگران برای بیمه، حداقل دستمزدها همچنان ادامه دارد، 72‌میلیون دلار می‌توانست ‏مسیر زیادی را پیش ببرد: «این حجم از پول می‌توانست زندگی مردم و رانندگان اوبر را عوض کند.» این استاد دانشگاه ‏همچنین اذعان کرد که بسیاری از رانندگان اوبر، بر خدمات عمومی و کمک‌های دولتی تکیه کرده‌اند و حقوق‌های پایین ‏آنها نمی‌تواند جوابگوی نیازهای آنها، مالیات‌ها و هزینه‌هایشان باشد. این پول امثال ماست که برای خرید آن خانه صرف ‏شده است.»‏