فراتر از محدودیت‌ها، فراتر از مرزها

سایپا در کنار ثبت رکوردهای تازه تولید به دنبال محصولات مدرن‌تر برای رقابت در بازارهای بین‌المللی است

صنعت خودروسازی کشور مانند دیگر صنایع داخلی در شرایط سخت و دشواری قرار دارد و بسیاری از مشکلات بی‌سابقه، بر سر راه آن قرار گرفته است. تورم شدید عمومی کشور که از ابتدای سال گذشته آغاز شده، در کنار مسائل دیگری نظیر افزایش قیمت ارز و رشد بی‌سابقه قیمت تمام‌شده، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولید، تحریم‌های خارجی و وجود موانع فراوان در زمینه واردات مواد اولیه، قطعات برخوردار از فناوری‌های پیشرفته، نقل و انتقال بانکی بین‌المللی درکنار هجوم شدید نقدینگی جامعه به بازار خودرو از جمله مهم‌ترین مسائلی است که صنعت خودروسازی را به‌خود مشغول ساخته است.
به این موارد باید یک مشکل بزرگ دیگر را نیز اضافه کرد و آن‌هم، پیش‌فروش‌های فراتر از ظرفیت و بی‌مطالعه خودروسازان در زمان مدیران قبلی این شرکت‌ها بوده که موجب ایجاد تعهدات بسیار زیاد با حجم فراوانی از نارضایتی انباشه مشتریان از عدم تحویل به‌موقع خودروها، شده است.
مشکلات کنونی صنعت خودرو را به‌جرأت می‌توان، بی‌سابقه‌ترین موانع و چالش‌های تاریخ این صنعت دانست که تنها با برنامه‌ریزی درست و کارشناسانه و حمایت دولت و سایر نهادهای ذیربط قابل حل و فصل خواهد بود.
اما با وجود همه این مشکلات، برخی خودروسازان توانسته‌اند با مدیریت درست و صحیح چالش‌ها در همین شرایط دشوار اقتصادی، دستاوردهای قابل‌توجهی را نیز کسب کنند؛ یکی از این خودروسازان که توانسته به روند روبه‌رشد خود در دوران سخت اقتصادی ادامه دهد، سایپا است؛ این شرکت باوجود آن‌که مشکلات بی‌شماری نظیر عدم ثبات مدیریتی، اعتراض مشتریان به تأخیر در تحویل خودروها، تعلیق همکاری دو‌جانبه شرکای خارجی به‌خاطر تحریم‌ها و برخی موانع دیگر را تجربه کرد، اما توانست با روی کار آمدن تیم مدیران جدید، وضعیت خودرا تا حد زیادی سامان دهد.
این خودروساز براساس اعلام مدیران خود، قصد دارد فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش را بر روی دو حوزه افزایش تولید در کنار تنوع محصول متمرکز کرده و در سال جاری، به موفقیت در این بخش‌ها دست یابد. بنابر آمارهای اعلام‌شده از سوی سایپا، این خودروساز در روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه، حدود ٢ هزار و ٣٠٠ دستگاه خودرو تولید کرده که با احتساب این عدد، میانگین تولید روزانه این گروه به هزار و ٨٠٠ دستگاه رسید؛ این درحالی است که گروه سایپا هدف‌گذاری کرده در سال جاری تیراژ روزانه محصولات خود را به ٢ هزار و ٧٠٠ دستگاه برساند. بی‌تردید با افزایش تولید محصولات در سطح گروه سایپا، عرضه خودرو به بازار توسط این مجموعه با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.
کارشناسان معتقدند چون در بازار خودروهای رده متوسط به بالا به‌ویژه محصولاتی که در ایران کمتر تولید می‌شوند، تراکنش مالی قابل توجهی وجود دارد، اگر خودروسازان ایرانی نتوانند خود را در این عرصه به‌روز و فعال کنند، یقیناً از مهم‌ترین بخش این بازار یعنی گردش مالی قابل توجه آن محروم خواهند شد.
به‌همین دلیل است که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده قصد دارد اصلاح ساختار سبد محصولات خود را در دستورکار قرار داده و با تکیه بر پلت‌فرم‌های موجود نظیر SP١٠٠ و طراحی و ساخت پلت‌فرم‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و استفاده از مشاوره و الگوهای نوین بین‌المللی، هدف آینده خود را محقق سازد؛ هدفی که می‌تواند در سال‌های آینده چهره این خودروساز را بسیار متفاوت‌تر از حال حاضر ساخته و باعث افزایش توان رقابتی و ظرفیت کسب سهم بیشتر بازار در داخل و خارج ایران شود.
در چنین شرایطی سایپا تلاش می‌کند علاوه بر ادامه تولید محصولات پرتیراژ قبلی باهدف پاسخ‌گویی به نیاز بازار، محصولات پیشرفته‌تر و برخوردار از امکانات مدرن‌تری را به‌ویژه در رده‌های C و SUV تولید کند؛ محصولاتی که احتمالاً از امکانات به‌روز و پیشرفته‌ای برخوردار هستند و می‌توانند در برابر رقبای خارجی خود، قد علم کنند. فراموش نباید کرد که سایپا پیشتر جدیدترین خودروهای خود یعنی رهام و کوییک را با برخورداری از امکانات و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای معرفی کرد و نشان داد درصورت فراهم بودن فضای کسب‌وکار و همکاری‌های مناسب با شرکت‌های داخلی و خارجی، می‌تواند در ساخت محصولات جدید سنگ تمام گذاشته و خودروهای خود را به امکانات روز مجهز کند. در صورت دستیابی به این هدف، سایپا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه تولید کالای ایرانی قادر خواهد بود علاوه بر کسب سهم بیشتر از بازار داخلی، در بازارهای صادراتی و برون‌مرزی نیز به رقابت جدی‌تر و مؤثرتر با رقبای بزرگ بین‌المللی پرداخته و سهم خود را نیز در این عرصه افزایش دهد چون با یک سبد کامل از محصولات متنوع و به‌روز با امکانات و استانداردهای بین‌المللی پذیرفته‌شده وارد رقابت در این بازارها خواهد شد.