اختلاف‌ها درباره ساخت پل صدر همچنان ادامه دارد و برخی کارشناسان معتقدند این پل باید تخریب ‏شود

٨ مناقشه بر سر پل دو طبقه

  • هشت‌سال قبل بود که استارت ساخت پل دو طبقه صدر زده شد. پلی که در همان زمان ساختش هم با ‏مخالفت‌های عمده‌ای مواجه بود و بسیاری از کارشناسان ساخت آن را نادرست می‌دانستند. حالا چند ‏روزی است که اختلاف‌نظر مدیران شهری و کارشناسان بر سرِ «تخریب پل صدر» بالا گرفته و این در ‏حالی است که معاون شهردار تهران می‌گوید که تاکنون هیچ نقد و بررسی کارشناسی درباره تخریب پل ‏صدر به شهرداری نرسیده است. ‏ اعضای شورای شهر پنجم نیز بر حفظ این پل اتفاق نظر دارند،‌ افشین حبیب‌زاده،‌ عضو کمیسیون ‏عمران شورای شهر تهران مخالف تخریب پل است. منتقدان اما می‌گویند این پل نتوانسته گره‌های ترافیکی را حل کند و البته مشکلات ‏ترافیکی را هم بیشتر کرده و از سویی بر روی گسل ساخته شده و در صورت بروز زلزله می‌تواند فاجعه ‏به بار آورد
  • نقشه‌ زلزله‌ای که ارزش قانونی و اجرایی داشته باشد وجود ندارد و با هیچ‌کدام از نقشه‌های گسل ‏موجود نمی‌توان مقابل ساخت و سازها ایستاد و این درحالی است که نقشه‌های علمی بسیاری در طول ‏سال‌های مختلف در این‌باره کشیده شده است. به گفته او هیچ‌کدام از این مطالعات جنبه قانونی ندارند و تنها قانونی که وضع شد ‌سال ٩۵ بود که ‏شورای عالی معماری و شهرسازی قانونی گذاشت مبنی بر این‌که برای ساخت ساختمان‌های دولتی باید ‏مکان یابی حریم گسل‌ها مشخص و حریم قانونی تعیین شود.

 

  • «در سه‌سال گذشته این بحث در وزارت راه ‏و شهرسازی هم مطرح شد که برای مراکز استان‌ها لحاظ شود اما درباره ساختمان‌ها، برج‌ها و پل‌ها چنین ‏موردی نداریم. درحال حاضر برج‌های گلاب‌دره، سعادت آباد، برج‌های شهرک مخابرات، دانشگاه علوم ‏تحقیقات، برج‌های فرمانیه، برج‌های نیاوران و کامرانیه روی گسل قرار دارند.» او درباره اتوبان صدر ‏هم می‌گوید این اتوبان دو طبقه به موازات گسل پردیسان نیاوران و شمال تهران ساخته شده و تکان‌های ‏شدید عمود بر گسل می‌تواند فاجعه ایجاد کند و این درحالی است که پل و اتوبان دو طبقه شرقی غربی ‏کوتاه‌تر از صدر کم نیستند که این وضع را دارند

به گزارش شهروندآنلاین: هشت‌سال قبل بود که استارت ساخت پل دو طبقه صدر زده شد. پلی که در همان زمان ساختش هم با ‏مخالفت‌های عمده‌ای مواجه بود و بسیاری از کارشناسان ساخت آن را نادرست می‌دانستند. حالا چند ‏روزی است که اختلاف‌نظر مدیران شهری و کارشناسان بر سرِ «تخریب پل صدر» بالا گرفته و این در ‏حالی است که معاون شهردار تهران می‌گویدکه تاکنون هیچ نقد و بررسی کارشناسی درباره تخریب پل ‏صدر به شهرداری نرسیده است. ‏
اعضای شورای شهر پنجم نیز بر حفظ این پل اتفاق نظر دارند،‌ افشین حبیب‌زاده،‌ عضو کمیسیون ‏عمران شورای شهر تهران مخالف تخریب پل است و درباره نظر متخصصان شهرسازی نسبت به ‏تخریب پل صدر به ایلنا می‌گوید که چنین مسأله‌ای مطرح نیست و  درباره برجا ماندن معضل ترافیکی این ‏پل نیز معتقد است، نظرات تخصصی درباره حل معضل ترافیک این پل باید از سوی دیگر اعضای ‏شورا جواب داده شود. منتقدان اما می‌گویند این پل نتوانسته گره‌های ترافیکی را حل کند و البته مشکلات ‏ترافیکی را هم بیشتر کرده و از سویی بر روی گسل ساخته شده و در صورت بروز زلزله می‌تواند فاجعه ‏به بار آورد. این گفته‌ها را مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله هم در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید کرده و ‏می‌گوید نقشه‌ زلزله‌ای که ارزش قانونی و اجرایی داشته باشد وجود ندارد و با هیچ‌کدام از نقشه‌های گسل ‏موجود نمی‌توان مقابل ساخت و سازها ایستاد و این درحالی است که نقشه‌های علمی بسیاری در طول ‏سال‌های مختلف در این‌باره کشیده شده است. «نخستین گزارش سازمان زمین شناسی برای گسل‌ها برای ‏سال ١٣۵٩ است که مهندس قریشی و ارژنگ‌روش آن را تهیه کردند و براساس مطالعات طولانی مدتی ‏کشیده شد. پس از آن در‌سال ۶۴ نقشه مفصل گسل‌ها منتشر شد. پژوهشگاه بین‌المللی زلزله هم در‌سال ‏‏٧٣ و ٧۴ نخستین پژوهش لرزه‌شناسی را با همکاری دانشمندان ایتالیایی آغاز کرد و درنهایت براساس این ‏نقشه‌های جدید نقشه‌های خطر به وجود آمد و ‌سال ٨۴ نقشه خطر زلزله تهران براساس گزارش ‏پژوهشی تهیه شد. در‌سال ٩۴ براساس این نقشه پهنه بندی ریسک خطر زلزله و سایر سوانح طبیعی ‏را منتشر کردیم.» ‏
به گفته او هیچ‌کدام از این مطالعات جنبه قانونی ندارند و تنها قانونی که وضع شد ‌سال ٩۵ بود که ‏شورای عالی معماری و شهرسازی قانونی گذاشت مبنی بر این‌که برای ساخت ساختمان‌های دولتی باید ‏مکان یابی حریم گسل‌ها مشخص و حریم قانونی تعیین شود. «در سه‌سال گذشته این بحث در وزارت راه ‏و شهرسازی هم مطرح شد که برای مراکز استان‌ها لحاظ شود اما درباره ساختمان‌ها، برج‌ها و پل‌ها چنین ‏موردی نداریم. درحال حاضر برج‌های گلاب‌دره، سعادت آباد، برج‌های شهرک مخابرات، دانشگاه علوم ‏تحقیقات، برج‌های فرمانیه، برج‌های نیاوران و کامرانیه روی گسل قرار دارند.» او درباره اتوبان صدر ‏هم می‌گوید این اتوبان دو طبقه به موازات گسل پردیسان نیاوران و شمال تهران ساخته شده و تکان‌های ‏شدید عمود بر گسل می‌تواند فاجعه ایجاد کند و این درحالی است که پل و اتوبان دو طبقه شرقی غربی ‏کوتاه‌تر از صدر کم نیستند که این وضع را دارند. ادامه همت هم پل‌هایی از این دست داریم.» به ‏گفته زارع توسعه شرقی-غربی و ساخت‌وساز در این بخش هم از منظر آب و بارش‌ها و هم از نظر ‏زمین لرزه کار ناصوابی بوده. «تا قبل از‌سال ٨۴ ساختمان بالای ده طبقه در تهران حدود ۴۵٠ عدد ‏بوده که این رقم از‌سال ٨۵ تا ٩۶ به  حدود ١٠٠٠ ساختمان افزایش یافته. ساختمان‌هایی در شمال شهر ‏و اغلب روی گسل‌های اصلی»‏