کدام سریال ماه رمضان پربیننده‌تر بوده است؟

دلدار، از یاد رفته و برادر جان؛ مخاطبان کار سختی ندارند

بیشتر صحبت‌ها حکایت از موفقیت سریال برادرجان می‌کنند. ملودرامی مذهبی درباره حق‌الناس و ادای حق که در قیاس با دو سریال دیگر مناسبتی‌ترین سریال امسال است. سریالی از تیم باسابقه سعید نعمت‌الله سناریست و محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده که پیش‌تر سریال‌های عقیق و مادرانه را تولید کرده‌اند؛ آثاری با دیالوگ‌هایی سخت و سنگین و شعرگونه که عده‌ای آن را   مورد انتقاد قرار می‌دهند و عده‌ای دیگر اما به دارا بودن نثری خاص و یکه و یگانه؛ و برای همین‌ هم هست که شنیدن این‌که این سریال به‌اصطلاح گل کرده و توانسته بیش از دو سریال دیگر رضایت بینندگان را به ‌دست آورد، چندان ساده به باور نمی‌نشیند! اما تماشاگر است و سلیقه‌اش؛ و نعمت‌الله در سناریوهایی که تاکنون نوشته، نشان داده که ممکن است ده‌ها ایراد فنی و تکنیکی و حتی حسی در کارش داشته باشد اما در این‌که رگ خواب مردم را می‌شناسد، نباید تردید کرد.

بعد از برادرجان شاید نتوان به‌راحتی برنده رده دوم رقابت امسال را انتخاب کرد. درواقع دلدار برادران محمودی و از یادها رفته بهرام بهرامیان هر کدام تماشاگران و هوادارانی به‌قاعده دارند؛ و هرکدام به دلایلی. هواداران دلدار آن را بیشتر به‌ خاطر درونمایه عشق و انتقام سریال پسندیده‌اند و هواداران از یادها رفته را نیز به خاطر فضای تاریخی کار، داستان همیشه جذاب مثلث عشقی- آن‌ هم در پس‌زمینه تاریخ و البته نقش‌آفرینی به‌قاعده رضا یزدانی در یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای سریال‌های وطنی گرفته و جذب این کار کرده است.

از یادها رفته و دلدار هم البته از تیغ تند انتقادات مجازی ایمن نبوده‌اند. کاربری درباره از یادها رفته نوشته: «سریال شبکه یک رو ببینید. صد رحمت به فیلمفارسیای قدیم» که صدها لایک گرفته. درباره دلدار هم کاربری نوشته: «خودآزاری یعنی دنبال‌کردن سریال‌های ماه رمضون، برادر جان و دلدار. هر شب با این سناریوهاشون قلب آدم رو چنگ میزنن» که ده‌ها تن واکنشی مثبت به آن نشان داده‌اند.
نظر کاربری اما می‌تواند برآیند نظرات درباره این سریال‌ها را نشان دهد. کاربری که با هشتگ‌های نام هر سه سریال امسال نوشته: «سریالای ماه رمضان ‌سال به‌سال و هر سال، قسمت به قسمت بدتر و ضعیف‌تر  میشن».


اپلیکیشن‌ها
دیروز خبرآنلاین گزارشی منتشر کرد درباره میزان موفقیت سریال‌های ماه رمضان بر اساس یک اپلیکیشن موبایلی که طبق این آمار نیز برادرجان موفق‌ترین سریال امسال بوده است.
طبق آمار این گزارش در این اپلیکیشن اولین قسمت «از یادها رفته» را ۳۴‌هزار نفر دیده‌اند؛ یعنی ۳۴ هزار نفر که احتمالا قسمت‌ اول را در تلویزیون ندیده‌اند، برای دیدن آن به این اپلیکیشن مراجعه کرده‌اند. این ملودرام تاریخی که بیشتر به‌ خاطر طراحی لباس زن‌ها در دهه بیست و سی مورد انتقاد قرار گرفته؛ اما در این اپلیکیشن در قسمت‌های بعدی ۲۹هزار، ۲۳هزار، ۲۴هزار، ۱۴هزار و ۱۸هزار تماشاگر داشته است؛ آماری که نشان از افت روزبه‌روز تعداد تماشاگرانش دارد.
دلدار اما در این اپلیکیشن در قسمت اول ۴۶هزار مخاطب داشته؛ در قسمت دوم ۳۸هزار، در ادامه نیز  نظر ۳۶هزار، ۳۱هزار، ۱۸هزار، ۳۳هزار و ۲۷هزار کاربر اپلیکیشن را جلب کرده که نسبت به سریال تاریخی شبکه یک آمار بهتری ا‌ست.  برادرجان ولی قسمت اولش را ۱۴هزار نفر دیده‌اند. آماری که در قسمت دوم به ۴۳هزار و بعدتر به  ۴۸هزار، ۴۸هزار، ۴۱هزار، ۶۱هزار و ۴۳هزار رسیده است. ارقامی که نشان می‌دهد تماشاگران این سریال قسمت به قسمت، شاید از طریق تبلیغات دهان به دهان افزایش یافته است.