بعد از همه فیلم‌های توقیفی سیما هم سریال «٨٧» متر را نساخت

گره کور کیانوش عیاری

انگار بخت کیانوش عیاری حالا‌حالاها قرار نیست با او یار شود. تقریبا از‌ سال ٨٠ به بعد هر فیلمی که ساخته، با مشکل اکران روبه‌رو شده است. بیدار شو آرزو، خانه پدری و کاناپه سه فیلم آخر این کارگردان کهنه‌کار ایرانی است که هرکدام به واسطه مشکلی از اکران باز مانده‌اند. کیانوش عیاری اما در ماه‌های گذشته فارغ از همه سروصداها درحال آماده‌سازی سریال تلویزیونی «۸۷ متر» برای آنتن شبکه یک سیما بود و حالا تصویربرداری سریال به دلیل مشکلات مالی متوقف مانده است. ظاهرا فیلم سفره ایرانی آخرین فیلمی است که از او روی پرده سینماها نشست اما زمانی که او «بیدار شو آرزو» را درباره زلزله بم ساخت، بهانه دست مسئولان افتاد. آنها گفتند که فیلم به دلیل تلخی زیادی که دارد، قابلیت اکران ندارد. با وجود این کیانوش عیاری به دلیل تلخی فیلم عذرخواهی کرد و گفت: «این را به حساب اغراق نگذارید، بگذارید به حساب برخورد حسی سازندگان با این واقعه.» او پنج‌سال بعد سراغ قصه خانه پدری رفت و این‌بار به نمایش‌دادن خشونت زیاد متهم شد. مسئولان خواستار سانسور بیش از ٩٠دقیقه فیلم شدند اما کارگردان زیر بار نرفت و درنهایت ‌سال ٩٢ فیلم در جشنواره فجر اکران شد اما با اکران محدود ‌سال ٩٣ در گروه هنر و تجربه مهر توقیف روی آن خورد. فیلم بعدی کاناپه بود که ۶ بعد در‌ سال ٩۵ ساخته شد و این‌بار مسئولان بدحجابی را بهانه توقیف کردند. کیانوش عیاری پس از توقیف فیلم با دلخوری به خبرنگاران گفت: «از نخستین فیلمی که ساختم تا به امروز، وقتی زمان اکران رسید، مشکلاتی گریبانم را گرفته است. فکر می‌کنم بیشتر از آن‌که به من ربط داشته باشد، به سیستم سینمایی کشور مرتبط است. «دو نیمه سیب»، «روز باشکوه»، «آبادانی‌ها»، «شاخ گاو»، «بودن یا نبودن»، «بیدار شو آرزو»، «خانه پدری» و حالا «کاناپه»، سر هریک از فیلم‌ها مشکلات و مسائلی را در اکران به ‌وجود آورده و دو  فیلم اخیرم که برخوردها و تصمیمات به بدترین شکل صورت گرفت. این برخوردها ناراحت‌کننده است که فیلم‌ها توسط افرادی که به ‌نظر دچار سوءتفاهم، تنگ‌نظری یا تصمیمات سلیقه‌ای هستند، به بایگانی می‌رود.» او قید این فیلم را زد تا بتواند سریال تلویزیونی کار کند اما این‌بار هم بخت یارش نبود و دوباره در کارش گره افتاد.