پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره را بشناسیم

رده‌بندی فیلم‌های جشنواره از نظر تعداد بینندگان

قرار گرفتن فیلم‌های پرهزینه ارگانی مانند “مصلحت”، “تک تیرانداز” و “منصور” در قعر جدول تعجب‌آور است. فیلم‌هایی که هیچ‌کدام حتی سه هزار تماشاگر نیز نداشته‌اند و حداقل ده فیلم بیش از آن‌ها مورد استقبال قرار گرفته است

پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره را بشناسیمپولاد امین، شهروند آنلاین: در شرایطی که امروز با نمایش فیلم “تی‌تی” پرونده نمایش فیلم‌های جشنواره بسته و عملا از تمام شانزده فیلم نامزدشده در جشنواره 39 فیلم فجر رونمایی می‌شود؛ پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره نیز معرفی شدند تا شمایی کلی از جشنواره‌ای که کم‌رونق‌تر از همیشه بود، ترسیم شود. آمار منتشر شده حکایت از این دارد که در میان 16 فیلم جشنواره، “شیشلیک” محمدحسین مهدویان با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی پربیننده‌ترین فیلم و فیلم “مامان” ساخته امیر انیسی و بازی رویا افشار نیز کم‌تماشاگر‌ترین فیلم جشنواره سی و نهم بوده است.

جشنواره متفاوت

امسال نمایش‌های مردمی جشنواره فیلم فجر متفاوت از همیشه بود و سینمادوستان می‌توانستند با خرید بلیت به شکل مجازی به تماشای فیلم‌های دوره سی‌و‌نهم بنشینند. مسیری که- در کنار هراس جمعی از ویروس کرونا- باعث شد تماشاگران فیلم‌ها کمتر از همه سال‌های دیگر باشند، با این‌که این روش امکان مقایسه دقیق‌تر تعداد تماشاگران فیلم‌ها را نیز ایجاد کرد- که می‌تواند جذاب و البته آموزنده باشد. با این حال این واقعیت تلخ- که پربیننده‌ترین فیلم جشنواره امسال تنها هفت هزار بیننده داشته (آن‌هم جشنواره‌ای که برخلاف دیگر فستیوال‌های بین‌المللی تمرکزش بر ایجاد شور و حال در مخاطبان و بالا بردن آمار تماشاگران بوده است) زنگ خطر را به روشنی به صدا درمی‌آورد. با این‌که کرونا بهانه خوبی برای نادیده گرفتن این زنگ‌های هشدار است!

بازیگران پرفروش!

پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره را بشناسیم
رضا عطاران در فیلم روشن

بی‌تردید این‌که بدانیم فیلم‌های “شیشلیک”، “ابلق”، “بی همه چیز”، “تی تی” و “روشن” پربیننده‌ترین فیلم‌های امسال بوده‌اند، یک بار دیگر فرضیه نقش بازیگرانی خاص در فروش فیلم‌ها را برجسته می‌کند. جالب این‌که این پنج فیلم پربیننده تقریبا از بازیگرانی مشترک بهره جسته‌اند. از منظر این آمار می‌توان گفت رضا عطاران با دو فیلم (شیشلیک و روشن)، الناز شاکردوست با دو فیلم (ابلق و تی‌تی)، هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی و بهرام رادان بازیگران پربیننده‌ترین فیلم‌های امسال بوده‌اند (که البته نکته چندان تازه‌ای نیست) که اگر این عده را در کنار چند تن دیگر مانند نوید محمدزاده، لیلا حاتمی و محمدرضا گلزار قرار دهیم، شمای کلی بازیگران پربیننده و البته پردرآمد سینمای ایران ترسیم خواهد شد. گروهی که سینمای ایران بدون آن‌ها جز انزوا و ورشکستگی راهی دیگر ندارد- با این که با این بازیگران نیز در نهایت دارد همان مسیر را طی می‌کند!

سکوی افتخار!

پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره را بشناسیم

اما طبق آمار اعلام شده؛ در میان ۱۶ فیلم حاضر در جشنواره “شیشلیک” محمدحسین مهدویان با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی پربیننده‌ترین فیلم جشنواره بوده است. این فیلم که بر اساس آمار منتشر شده حدود ۷ هزار بیننده داشته؛ با همین آمار ناچیز نیز توانسته از دیگر آثار در جذب مخاطب پیشی گرفته و این امر را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند در اختیار بگیرد.

دومین فیلم پربیننده امسال نیز یک گزینه قابل پیش‌بینی است. در واقع از همان ابتدای جشنواره معلوم بود مردم از سه فیلم “ابلق”، “شیشلیک” و “بی همه چیز” استقبال بیشتری خواهند کرد و حالا بعد از صدرنشینی فیلم “شیشلیک” می‌بینیم که “ابلق” ساخته نرگس آبیار و بازی الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و بهرام رادان نیز در جایگاه دوم پربیننده‌ترین فیلم‌های امسال نشسته است. این فیلم تا روز یکشنبه توانسته بود ۶ هزار و ۱۵۴ بیننده را به سمت خود کشانده و از فیلم “بی همه چیز” ساخته محسن قرایی و بازی هدیه تهرانی، پرویز پرستویی و هادی حجازی‌فر که ۵ هزار و ۶۹۳ مخاطب داشته، سبقت بگیرد.

جدول رده‌بندی

در جایگاه چهارم جدول “تی تی” آیدا پناهنده با بیش از چهار هزار و سیصد تماشاگر ایستاده و “روشن” روح‌الله حجازی نیز با بیش از سه هزار و پانصد بیننده فیلم پنجم این فهرست است.

در رده‌های بعدی نیز “گیجگاه” عادل تبریزی، “روزی روزگاری آبادان” حمیدرضا آذرنگ، “خط فرضی” فرنوش صمدی، “ستاره‌بازی” هاتف علیمردانی، “مصلحت” حسین دارابی و “تک تیرانداز” علی غفاری قرار گرفته‌اند. نکته جالب در این میان قرار گرفتن فیلم‌های “مصلحت” و “تک تیرانداز” در رده‌های دهم و یازدهم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌ها بوده است. فیلم‌هایی که با هزینه‌ای بالا و انواع حمایت‌های دولتی و تبلیغاتی وارد جشنواره شدند- اما در این روند نتوانستند موفقیتی چندان به دست آورند.

قعر جدول

پربیننده‌ترین فیلم‌های جشنواره را بشناسیم

فیلم‌های “زالاوا” ساخته ارسلان امیری ، “منصور” ساخته سیاوش سرمدی، “رمانتیسم عماد و طوبا” ساخته کاوه صباغ‌زاده، “یدو” ساخته مهدی جعفری و “مامان” ساخته آرش انیسی نیز کم‌بیننده‌ترین فیلم‌های امسال بوده‌اند- که در این میان جایگاه فیلم “منصور” درباره شهید ستاری تعجب‌آور است. فیلمی که بنا به مد سال‌های اخیر در پی تزریق نوعی امید به مخاطبین بوده، اما امیدهای خودش را هم نتوانسته بارور کند و در بین شانزده فیلم تنها بیش از سه فیلم مخاطب داشته!

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.