ادعای جنجالی راب مالی: بزودی برجامی وجود ندارد که بخواهیم احیا کنیم

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نسبت به “تشدید بحران” در صورت شکست مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای هشدار داد و بار دیگر از «زمان رو به اتمام» سخن گفت.

به گزارش شهروندآنلاین و به نقل از اکوایران، راب مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران روز سه‌شنبه به بکی اندرسون، مجری برنامه “Connect the World” شبکه سی‌ان‌ان گفت که زمان باقی مانده برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران رو به اتمام است و این خطر یک “تشدید بحران” را افزایش می دهد.

وی مدعی شد: در آینده‌ای نه چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملاً جدید مذاکره کنیم و البته دوره‌ای از تشدید را طی خواهیم کرد.

تنها چندهفته فرصت داریم

مالی همچنین گفت که ایران در آینده نزدیک به آستانه هسته‌ای نزدیک می شود. و افزود: «اگر آنها با سرعت فعلی خود ادامه دهند، ما چند هفته فرصت داریم، نه بیشتر از آن. در آن مرحله، من فکر می کنم، نتیجه این خواهد بود که هیچ توافقی برای احیا وجود ندارد.”

روز جمعه، دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام در وین به پایان رسید و طرفین درباره متن مشترکی که مبنای مذاکرات آتی خواهد بود و تغییراتی جزئی نسبت به پیش‌نویس به دست آمده در مذاکرات پیش از انخابات ریاست‌جمهوری ایران در ژوئن به تفاهم رسیدند. مشخص نیست چه زمانی مذاکرات ممکن است از سر گرفته شود، اما مالی گفت: “ما امیدواریم هرچه زودتر”.

به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات ایرانی بر لغو فوری تمامی تحریم ها قبل از معکوس کردن پیشرفت های هسته ای خود اصرار دارند. دولت بایدن آماده ارائه پروسه «توالی گام‌ها» با ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای است، اما در عین حال نمی‌تواند رئیس‌جمهور آینده آمریکا را به توافق ملزم کند.

مالی به اندرسون گفت: «ما برای چارچوبی آماده ایم که هر دو طرف بدانند چه کسی قرار است چه کاری را چه زمانی انجام دهد، و ما آماده مذاکره در مورد آن هستیم».

مالی در برنامه “Connect the World” ادعا کرد: «به نظر می رسد که (ایران) تلاش می‌کند با گسترش برنامه هسته‌ای خود اهرمی ایجاد کند و امیدوار است از این اهرم برای دستیابی به یک توافق بهتر استفاده کند».

مالی مدعی شد: «این [ترفند] کار نخواهد کرد. اگر آنها سعی کنند اهرم های بیشتری ایجاد کنند، در درجه اول، توافق بهتری نخواهند داشت، زیرا آنچه که ما می گوییم آماده انجام آن هستیم همان چیزی است که پنج سال پیش مورد مذاکره قرار گرفت، و ثانیاً، اگر رویکرد ایران چنین است، استراتژی آنها نتیجه معکوس خواهد داشت».

بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در اوایل ماه جاری گفت که دولت بایدن به دنبال بازگشت به پایبندی متقابل به توافق 2015 بوده است، اما اذعان کرد در حال “آماده سازی برای جهانی است که در آن هیچ بازگشتی به توافق هسته‌ای وجود ندارد”.

متن مشترک، مبنای ادامه مذاکرات

به گزارش اکو ایران، پس از ۵ ماه تعلیق پرهیاهوی مذاکرات احیای برجام و سپس ۳ سه هفته جدال دیپلماتیک و رایزنی‌های نفسگیر در سایه ناامیدی نسبت به امکان توافق، با پایان نیمه دوم راند هفتم مذاکرات وین، مذاکره‌کنندگان با نشانه‌هایی از پیشرفت دیپلماسی هتل کوبورگ را ترک کردند؛ بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، طرف‌ها در گامی مهم درباره متن مشترکی به عنوان «مبنای مذاکرات آتی» به تفاهم رسیدند، متنی مبتنی بر پیش‌نویس به دست آمده تا پایان دور ششم مذاکرات (در ژوئن) ،به انضمام چند استثناء. (مذاکرات به آینده بازگشت؛ احیای امید به احیای برجام)

بر اساس این گزارش، در آخرین روز دور هفتم مذاکرات وین، دیپلمات‌ها گفتند که طرفین توانسته‌اند با الحاق دیدگاه‌های ایران به پیش‌نویس جدیدی دست یابند که در صورت نهایی شدن، مبنای مذاکرات آتی خواهد بود. ، مذاکره کنندگان به پایتخت ها بازگشتند و دراحتمالاً پس از یک وقفه حدود 10 روزه از سر گرفته شوند.

«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام گفت که اعضا به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دست یافته‌اند. وی در جمع خبرنگاران بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

انریکه مورا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، گفت: «ما اکنون متنی داریم که با برخی استثناهای جزئی، زمینه مشترکی برای مذاکرات است». وی عنوان کرد که این امر به معنای دست‌یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

انریکه مورا

بازگشت مذاکرات به آینده

به گزارش سی‌ان‌ان، دیپلمات‌های اروپایی می گویند: «در روز آخر پیشرفت های فنی صورت گرفته است، اما این فقط ما را به جایی که مذاکرات در ژوئن برگزار شد نزدیک‌تر می کند. ما به همراه چین، روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، انتظار داشتیم مذاکرات را در 29 نوامبر با متون ژوئن به عنوان مبنایی برای مذاکره از سر بگیریم».

یک دیپلمات اروپایی مدعی شده است:«ما امیدواریم که ایران در موضعی باشد که بتواند به سرعت مذاکرات را از سر بگیرد و تعامل سازنده‌ای داشته باشد تا مذاکرات بتواند با سرعت بیشتری پیش برود. همانطور که گفتیم، هفته‌ها تا از بین رفتن مزایای اصلی منع اشاعه برجام باقی‌مانده است و نه ماه‌ها. ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه برای این مذاکرات هستیم. برنامه هسته ای ایران در حال حاضر پیشرفته‌تر از همیشه است. بسیار مهم است که ایران از اقدامات تشدید کننده بیشتر اجتناب کند.»

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، پس از اعلام توقف گفت‌وگوها در روز جمعه، گفت ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، یک توقف داشته باشیم.

باقری همچنین گفت که « ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش نویس مورد توافق تاکید داشته است».

وی با تاکید براینکه «سرعت دستیابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد»، به خبرنگاران ایرانی گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌ وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.