شهروندآنلاین- 16هزار دانشآموز دارای مشکل کمشنوایی در آموزشوپرورش تحصیل میکنند، البته صد مدرسه مخصوص ناشنوا در حال فعالیت هستند
یکی از اقداماتی که به آن معتقدیم باید انجام شود و امروز به وفاق رسیدیم آموزش زبان اشاره ایرانی است؛ یکی از مهمترین وجوه انسان ارتباط است که یک بخش از این ارتیاط ارتباط با خداست، بخشی ارتباط با طبیعت است، بخش دیگر ارتباط با خود است و ناشنوایان نسبت به افراد عادی موفقترند، بخشی هم از این ارتباط، ارتباط مردم با دیگران است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به اینکه در تمام دورهها آموزشوپرورش با آسیب شنوایی را داریم و بسیاری از مردم نمیدانند که حداقل ۲-۳ دوره بیشتر از آموزشوپرورش عادی تعلیم و تربیت برعهده داریم، گفت:«این آموزشوپرورش به آموزشوپرورش توانبخشی میپردازیم، در شرایط عادی پیشدبستانی اختیاری است اما در آموزشوپرورش استثنایی این دوره اجباری و از بدو تولد است.»
سیدجواد حسینی ادامه داد:«پیشدبستان ما برای زیر 4 سال ارائه میشود و 442 نوآموز در این حوزه اکنون داریم، ضمن آنکه مداخلات چند حسی را در این دوره اعمال می کنیم همچنین دوره پیشدبستانی یک و دو هم داریم.» او با تاکید بر این مساله که در دوره پیشدبستانی و ابتدایی ابتدا شناسایی به موقع شکل میگیرد و یکی از اهداف شناسایی جایگیری مناسب دانشآموزان است، گفت:«یکی از اقداماتی که به آن معتقدیم باید انجام شود و امروز به وفاق رسیدیم آموزش زبان اشاره ایرانی است؛ یکی از مهمترین وجوه انسان ارتباط است که یک بخش از این ارتیاط ارتباط با خداست، بخشی ارتباط با طبیعت است، بخش دیگر ارتباط با خود است و ناشنوایان نسبت به افراد عادی موفقترند، بخشی هم از این ارتباط، ارتباط مردم با دیگران است.» حسینی با اشاره به اینکه زبان اشاره ارتباطات را تسهیل میکند، گفت: ابتداییترین ارتباط حرکاتی بوده که امروز زبان اشاره موسوم است، مرحله بعد ارتیاط تصویری بود و ارتباط بعدی ارتباط شفاغی ریال بعد از آن اراتیاط نوشتای ، چاپی و موجی شکل است.»