بخشی از بودجه صداوسیما از بیمه شخص ثالث تامین می‌شود

کارشناسان: درآمد جدید، بر ضرورت پاسخگوتر شدن این نهاد می‌افزاید

یک کارشناس رسانه: درآمد جدید صداوسیما از محل بیمه شخص ثالث، بر ضرورت پاسخگوتر شدن آن نهاد می‌افزاید و این موضوعی است که نهادهای ناظر رسمی و رسانه‌های مردمی باید پیگیر شوند.

شهروندآنلاین: روز گذشته رئیس بیمه مرکزی گفت: «در بودجه سال آینده برای بودجه صداوسیما و هلال‌احمر هم استفاده از بیمه شخص ثالث دیده شده، به طوری که ۵٠٠میلیارد تومان سهم این بخش‌هاست.»

غلامرضا سلیمانی در مراسم «رونمایی از سامانه‌های الکترونیک خدمات‌رسانی صندوق تامین خسارت‌های بدنی در راستای پرداخت، تسهیل و تسریع در حمایت از آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی» با انتقاد از محل مصرف اعتبارات بیمه شخص ثالث اظهار داشت: «متاسفانه بیمه شخص ثالث به جای اینکه به مجروحان برسد، صرف بخش‌های دیگر می‌شود، به طوری که ٣٠درصد از این مبلغ خارج از شرکت‌های بیمه است.»

او افزود: «در بودجه سال آینده برای بودجه صداوسیما و هلال‌احمر هم استفاده از بیمه شخص ثالث دیده شده است، به طوری که ۵٠٠میلیارد تومان سهم این بخش‌هاست.»

طرح این موضوع توسط رئیس بیمه مرکزی بار دیگر موضوع تامین منابع مالی صداوسیما را در صدر توجه قرار داد. «مهرداد جوادی» کارشناس رسانه در این رابطه به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «همانطور که در بازار ویژگی‌های دولتی و خصوصی و خصولتی داریم در رسانه‌های مکتوب و تصویری هم ماجراهایی از این دست وجود دارد. رقابت دائم رسانه‌های تصویری در حوزه‌های فنی، تولید، پخش و محدودیت منابع، باعث شده مباحث مربوط به مدیریت مباحث مالی و سرمایه‌ای، در سازمان رسانه‌ای از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. در دنیا اتاق‌های خبر، به عنوان قلب تپنده رسانه‌ها به شدت تحت تاثیر عوامل مختلف برون و درون شبکه‌ای هستند. از همین روی موضوع مالی و سرمایه‌ای به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار درون سازمانی؛ بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون می‌تواند محسوب شود. در ابعاد سرگرمی و فیلم و سریال هم، کیفیت ارایه کار متناسب با میزان سرمایه‌گذاری است. نمی‌شود که هزینه نکرد و کار خوب ارایه داد! اما مهم این است که دستت چه کسی پرتر باشد.

البته مهم‌تر از همه، یکی از لوازم شفافيت نظام رسانه‌ای آن است كه منابع مالی رسانه‌ها معلوم باشد. مشخص باشد كه آیا منابع آنها از محل بودجه عمومی است؟ از محل كمک‌های عمومی است؟ از محل منابع و كمک‌های خارجی است؟ از محل تبليغات است از محل مجوزهایی است كه صادر می‌كنند؟ از محل یارانه‌های دولتی است؟ یا از محل تركيبی از موارد مذكور؟ ميزان ماليات، بخشودگی‌ها و معافيت‌های مالياتی و عوارض درخصوص فعاليت‌های رسانه‌ای چگونه است؟ و ده‌ها پرسش ریز و درشت دیگر که این روزها به یمن فضای مجازی همه با آن پرسش‌ها آشنا هستیم.

وقتی صداوسیما از منابع متعدد دولتی و به ویژه مالیات مستقیم شهروندان بهره‌مند می‌شود، از آن‌سو باید هم در مقابل دولت و هم شهروندان پاسخگو باشد و بیلان کار و گزارش عملکردش با سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته همخوانی داشته باشد. اما روایت و نگاه مردم و رسانه‌های مکتوب و مجازی همیشه به این موضوع بدبینانه بوده و شاید دلیلش شفاف‌بودن میزان منابع مالی تامین شده و عدم‌شفافیت هزینه‌ها بود است.

به نظر من درآمد جدید صداوسیما از محل بیمه شخص ثالث، بر ضرورت پاسخگوتر شدن آن نهاد می‌افزاید و این موضوعی است که نهادهای ناظر رسمی و رسانه‌های مردمی باید پیگیر شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.