۱۰ هزار نفر با ارز 4200 تومانی ابرثروتمند شدند

مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی: یکی از تبعات ارز ترجیحی شکل گرفتن قاچاق معکوس بود

یک کارشناس اقتصادی گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی، ۵۰۰هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و یک اقلیت حدود ۱۰هزارنفری را به ابرثروتمند تبدیل کرد.

مهدی رعنایی، مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب با بیان این‌که ارز ترجیحی اختلال‌های مختلف در همه سطوح اقتصادی کشور ایجاد کرده است، گفت: از سال 96 تا سال 1400 تورم عمومی 219 درصد بود، اما رشد قیمت در اقلامی که از ارز ترجیحی استفاده برده‌اند از متوسط تورم عمومی بیشتر بوده و حدود 270 درصد بوده است، مثلاً تورم گوشت 262 درصد و مرغ 282 درصد بوده است.

رعنایی گفت: با ارز ترجیحی و با این شیوه تخصیص ارز، هم به تولیدکننده لطمه می‌زنیم هم به مصرف‌کننده و هم بازار سیاه را تقویت می‌کنیم.

به گزارش تسنیم ،مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی می‌گفت “ما با ارز ترجیحی تاجران و تولیدکنندگان را به مجرم و متهم قضایی تبدیل کردیم”.

رعنایی تأکید کرد: یکی از تبعات ارز ترجیحی شکل گرفتن قاچاق معکوس بود.

وحید شقاقی ،کارشناس مسائل اقتصادی نیز با بیان این‌که نظام چندنرخی ریشه فساد است گفت: اتخاذ سیاست تخصیص ارز ترجیحی، هنوز هم برای من جای سؤال دارد، خیلی‌ها ارز ترجیحی گرفتند و از کشور خارج شدند و دیگر برنگشتند، برخی هم ارز ترجیحی گرفتند و با آن کالای غیرضروری وارد کردند، بعضی‌ها هم کالا با ارز ترجیحی وارد کردند و با نرخ آزاد به مردم دادند.

شقاقی با بیان “از سال 97 که این سیاست شروع شد من بار‌ها درباره آن هشدار دادم” گفت: ارز 4200 تومانی یک اقلیت حدود 10هزارنفری را به ابرثروتمند تبدیل کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: الآن به‌علت همین ارز ترجیحی و نظام چندنرخی، هفت دهک درآمدی تحت فشار سنگین اقتصادی هستند.

شقاقی گفت: ارز 4200تومانی؛ 500 هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و در اختیار 10 هزار نفر قرار گرفت، به‌نظرم قوه قضائیه باید خائنانی را که از این سیاست سوءاستفاده کردند و بهره بردند شناسایی و محاکمه کند و اموال کشور را به مردم برگرداند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.