مهم‌ترین وقایع سال ۲۰۲۱ در یک نگاه

نگاهی به وقایع مهمی که سال ۲۰۲۱ را شکل دادند

سال ۲۰۲۱، سالی بود پرتلاطم؛ پر از وقایع مهم که اولین سال دهه جدید را رقم زدند، از حمله به کنگره آمریکا تا موج وحشتناک همه‌گیری کرونا و درگذشتگان بی‌شمار. از بمباران وحشتناک غزه توسط اسراییل تا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و بازگشت دوباره طالبان. از گرمایش زمین تا آتش‌سوزی مخرب و غیرقابل کنترل جنگل‌ها.

روز ششم ژانویه هزاران نفر از هواداران دونالد ترامپ به کاخ کنگره آمریکا حمله کردند تا مانع شمارش آرای الکترال و اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات شوند. این هرج‌ومرج منجر به مرگ پنج نفر شده و تعداد زیادی نیز دستگیر شدند.
اوایل سال ۲۰۲۱ هندوستان با موج دوم کرونا دست‌وپنجه نرم کرد. سردخانه‌ها مرده‌سوزخانه‌ها و گورستان‌ها پر از اجساد درگذشتگان بود. تا اواخر ماه مِی حدود ۲۷میلیون ابتلا به کرونا تایید شده و بیش از ۳۰۰هزار نفر جان خود را از دست دادند.
بدترین حمله اسراییل به غزه از زمان جنگ ۲۰۱۴ در ماه می ۲۰۲۱ و به دنبال حمله اسراییل به مسجدالاقصی و بیرون‌کردن اجباری فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس اشغالی اتفاق افتاد. بمباران غزه توسط اسراییل ۲۵۴ کشته شامل ۶۷ کودک و ۳۹ زن برجای گذاشت.
در سال ۲۰۲۱ آتش‌‌سوزی‌ جنگل‌‌ها صدها کشته بر جای گذاشته و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد. آتش‌سوزی دیکسی در کالیفرنیا دومین آتش‌سوزی بزرگ در تاریخ این ایالت شد که حدود یک میلیون جریب جنگل را سوزاند.
روز ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ طالبان کنترل کابل پایتخت
افغانستان را برای دومین بار طی ۲۵ سال اخیر در دست گرفته و دولت اشرف غنی را منحل کردند. در اواخر ماه آگوست با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طولانی‌ترین جنگ این کشور پایان یافت. طی این جنگ ۲۰ساله بیش از ۱۴۷هزار نفر از جمله ۴۸هزار شهروند افغانستان جان خود را از دست دادند. ۳/۵میلیون افغانستانی در کشور خود آواره و بی‌خانمان و بیش از ۲/۶میلیون نفر نیز به خارج پناهنده شدند.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: TRT World

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.