جام جهانی را بدون ایتالیا و پرتغال تصور کنید!

بررسی شرایط تیم های بزرگی که احتمال دارد به جام جهانی قطر صعود نکنند

با وجود قطعی شدن صعود 12 تیم به جام جهانی به همراه قطر میزبان، احتمال حذف تیم های بزرگی مثل ایتالیا و پرتغال وجود دارد.

شهروندآنلاین: کمتر از یکسال دیگر تا شروع رقابت های جام جهانی 2022 قطر زمان باقی مانده اما تعدادی از تیم ها صعودشان را به این رقابت ها از حالا قطعی کردند. این در شرایطی است که بازی های مقدماتی در قاره های مختلف ادامه دارد و احتمال اینکه برخی تیم های نامدار و پرطرفدار فوتبال در جهان نتوانند به قطر برسند، وجود دارد.

جام جهانی قطر اولین جام جهانی تاریخ است که در زمستان برگزار می‌شود؛ به خاطر شرایط آب و هوایی قطر فیفا تصمیم گرفته در فصل سرما بازی ها را برگزار کند. با این حال تا اواسط فروردین ماه تکلیف صعود تیم ها به جام جهانی به طور کامل مشخص می‌شود و کشورها وارد پروسه قرعه کشی مسابقات خواهند شد.

12+1 تیم مسافر قطر شده‌اند

از دیرباز رسم بر این بوده که کشور میزبان جام جهانی بدون شرکت در مسابقات مقدماتی در رقابت‌ها حاضر باشد. برای 2022 نیز قطری‌ها در رقابت های انتخابی حضور ندارند و بازی کردنشان در مسابقات قطعی است. علاوه بر قطر تاکنون 12 کشور مختلف هم موفق شده‌اند جواز حضور در جام جهانی سال آینده را کسب کنند. آلمان، دانمارک، بلژیک، فرانسه، کرواسی، اسپانیا، صربستان، انگلیس، سوییس و هلند 10 تیمی هستند که به عنوان صدرنشین گروه های ده‌گانه در قاره اروپا راهی جام جهانی شده‌اند. همچنین در منطقه کونکاکاف نیز آرژانتین و برزیل صعودشان را قطعی کردند و سایر تیم های این منطقه در انتظار بازی های بعدی شان هستند.

یا ایتالیا یا پرتغال؛ شاید هم هیچ‌کدام!

قاره اروپا در جام جهانی 2022 سیزده نماینده دارد. تیم های حاضر در این قاره به 10 گروه تقسیم شده بودند که صدرنشین هرگروه مستقیما جواز حضور در مسابقات را به دست آورد و دربالا نامشان مطرح شد. 12 تیم دیگر که بیشترین امتیاز را داشتند در 3 مسیر حذفی قرار گرفتند. این 12 تیم با یکدیگر بازی می‌کنند و از هر مسیر یک تیم به جام جهانی صعود می‌کند.

به عبارت بهتر از بین تیم‌های ولز، اتریش، اسکاتلند، اوکراین یک تیم جواز حضور در قطر را پیدا می‌کند. همچنین از بین تیم‌های روسیه، لهستان، سوئد و جمهوری چک هم یک تیم به جام جهانی می‌رسد. غم‌انگیز اینکه از میان 4 تیم پرتغال، ترکیه، ایتالیا و مقدونیه نیز یکی به جام جهانی می‌رسد. یعنی باید باور کنیم یا ایتالیا یا پرتغال و یا حتی هیچ کدام از آنها به جام جهانی صعود نخواهند کرد و غایب بزرگ جام نخواهند بود! مساله ای که نتایج قبلی شان دردور گروهی باعث آن شده است.

ایتالیا باید با مقدونیه دیدار کند و پرتغال به مصاف ترکیه برود. برنده این دو بازی که بایکدیگر مصاف می‌دهند و برنده نهایی به جام جهانی می‌رسد. ضمن اینکه با این شرایط ممکن است ولز و سوئد هم جام جهانی را از دست بدهند.

اروگوئه امیدوار به پلی‌آف

تیم ملی اروگوئه به عنوان قهرمان دو دوره جام جهانی در خطر حذف از مسابقات قرار گرفته است. اروگوئه هم اکنون در رده هفتم جدول کونکاکاف است و امیدوار است در بازی های باقی مانده اش طوری نتیجه بگیرد که حداقل پنجم شود و بتواند به پلی آف با آسیا برسد و سهمیه بگیرد. البته که با توجه به شرایط فیروزه‌ای های فوتبال جهان احتمال صعودشان زیاد نیست. پاراگوئه و مکزیک نیز در آن منطقه شانس زیادی برای صعود ندارند.

ژاپن و استرالیا همچنان کنکاش می‌کنند

اگرچه در گروه اول مسابقات در آسیا ایران و کره جنوبی فاصله شان را با دیگر حریفان زیاد کردند و تا حد زیادی صعودشان قطعی است اما در گروه دیگر عربستان، ژاپن و استرالیا رقابت تنگاتنگی دارند. به احتمال فراوان از بین این 3 تیم دو کشور جواز حضور در قطر را پیدا می‌کند و تیم دیگر باید به پلی آف برود و در صورت پیروزی در برابر تیم سوم گروه اول آسیا با تیم پنجم منطقه کونکاکاف بازی کند و شاید از آنجا موفق به حضور در جام جهانی شود.

آفریقا و آمریکا؛ در انتظار

در آفریقا و آمریکای شمالی وضعیت نرمال است. تیم های برتر این منطقه رقابت های خود را ادامه می‌دهند و بعید است شاهد شگفتی خاصی در این دو منطقه باشیم. احتمالا تیم هایی که همواره از آنجا صعود کردند، بازهم بلیت حضور در قطر را رزرو می‌کنند و مساله خاصی در این خصوص پیش نیاید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.