خیالتان راحت؛ ورزش ایران تعلیق نمی‌شود!

با وجود برخی شایعات، موضع IOC در خصوص ورزش ایران حداقل فعلا منفی نیست

کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به سوال CNN از تماس منظم با ایران در رابطه با رعایت منشور المپیک خبر داده است.

شهروندآنلاین – مدتی است که برخی شایعات حکایت از خطر جدی برای ورزش ایران و احتمال صدور حکم تعلیق دارند؛ موضوعی که توسط رسانه‌های خارجی بیش از قبل برجسته  شده و دائما یک ناآرامی را به ورزشکاران و ورزش ایران تزریق می‌کنند. صالحی امیری که در مدت چهارسال مدیریت خود سعی کرده ارتباط بین کمیته ملی المپیک ایران با IOC به بهترین شکل پیش برود، تا حدودی در این کار موفق بوده و حتی هیاهوهای گروه‌های مختلف نتوانسته خطرهایی که گفته می‌شود وجود دارد را به واقعیت تبدیل کند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که این رسانه در دو نوبت و به‌صورت جداگانه برای اظهارنظر مقامات کمیته ملی المپیک ایران در مورد موضوعات مورد مناقشه ورزشی و رعایت منشور المپیک با ایران مکاتبه کرده ولی پاسخی دریافت نکرده است.

موضوع تبعیض نژادی و عدم حضور ورزشکاران ایران در تمامی مسابقات، مسائلی است که به‌عنوان اتهامات در رسانه‌های خارجی مطرح شده، اما کمیته بین‌المللی المپیک هم علیه ایران موضعی نگرفته و این یک برگ برنده برای ورزش ایران است.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود آورده است: «کمیته بین‌المللی المپیک مدعی است که از طریق «منشور المپیک» از ورزشکاران خود محافظت می‌کند. IOC  در پاسخ به سی‌ان‌ان گفته که در این مورد با کمیته ملی المپیک ایران در تماس منظم هستیم و به این کمیته اطمینان داده شده که ایران متعهد به رعایت کامل منشور المپیک است. تا جایی که می‌دانیم، هیچ‌گونه نقض اصل عدم تبعیض توسط ورزشکاران ایرانی در جریان بازی‌های المپیک 2020 توکیو صورت نگرفته است.»

اما گویا این داستان ادامه دارد و خطرهایی همواره با توجه به تصمیماتی که در خصوص ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته می‌شود، وجود دارد؛ خطرهایی که شاید گاهی کمتر و گاهی بیشتر درباره آن بحث و گفت‌وگو صورت می‌گیرد. کمیته بین‌المللی المپیک هم‌چنین می‌گوید برای ابراز نگرانی از برخی اتفاقات و اظهارنظرها، به کمیته ملی المپیک ایران نامه نوشته و از ایران خواسته تا وضعیت را شفاف‌سازی کند و در مورد اینکه کمیته ملی المپیک همچنان مطابق با منشور المپیک فعالیت خواهد کرد، خواستار اطمینان‌خاطر شده است.

IOC تاکید کرده که این تضمین‌ها را طی نامه‌ای از ایران دریافت کرده‌ است و فعلا تا اتفاقی خلاف این صورت نگیرد، یعنی باید خیال‌مان از بابت هر اتفاقی راحت باشد.

اما در این میان چند سوال وجود دارد. اول اینکه تعهداتی که کمیته ملی المپیک ایران با ریاست صالحی امیری به IOC داده، برای رئیس بعدی این کمیته که تا دو، سه ماه دیگر انتخاب می‌شود، قابل قبول است؟ و نکته مهم بعدی اینکه در مسابقات بین‌المللی پیش رو در سال 2022 اتفاقی رخ نخواهد داد که بار دیگر کمیته بین‌المللی المپیک را حساس کند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.