واکنش ایران به بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس/ خطیب‌زاده: بی‌اساس و تفرقه‌افکنانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات بی اساس و تکراری در بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس، اعلام کرد: ایران همواره نقش مسئولانه‌ای در تقویت صلح و ثبات منطقه ایفا کرده و کشورهای منطقه را به تعامل و گفت‌وگو فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) با رد اتهامات بی اساس و تکراری بیانیه پایانی دیدار وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس، آن را اقدامی در راستای تلاش‌های تفرقه افکنانه برخی کانون‌های شناخته شده که از شکل گیری فضای تعامل و همکاری بین کشورهای منطقه نگران هستند، توصیف کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مسئولانه‌ای در تقویت صلح و ثبات منطقه ایفا کرده و بر همین اساس کشورهای منطقه را به تعامل و گفت‌وگو فراخوانده است.

خطیب‌زاده افزود: متاسفانه کشورهای غربی، از جمله از طریق صادرات حجیم تسلیحات مدرن به برخی کشورهای منطقه، عامل مهم در ایجاد تنش و بروز فجایع انسانی در منطقه هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود، راه‌حل مشکلات منطقه را تعامل و همکاری بین کشورهای منطقه می‌داند و از ابتکارات سازنده‌ای که در این زمینه ارائه شود، استقبال می‌کند.
خطیب زاده گفت: برخلاف ادعاهای بی پایه بیانیه، ایران همواره به تعهداتش در ذیل معاهده ان.پی.تی و پادمان پایبند است و در عین حال در چارچوب این معاهده از مزایای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بهره مند خواهد بود.

به گزارش فارس، وزرای خارجه انگلیس و این کشورها در این بیانیه مذاکرات در وین بین ایران و ۱+۴ را به عنوان «آخرین فرصت» برای برگرداندن امنیت به منطقه و اجتناب از شدت گرفتن تنش‌های هسته‌ای خواندند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «وزرا، از ایران خواستند به منظور اجتناب از وارد کردن منطقه و جامعه بین‌المللی به نقطه بحران، فرصت دیپلماتیک فعلی برای احیا برجام (برنامه جامعه اقدام مشترک) را مغتنم بشمرد.»

وزرای خارجه بار دیگر ایران را به انجام آنچه «فعالیت‌های مخرب» خوانده می‌شود متهم کرده و مدعی شده‌اند که این موضوع موجب «نگرانی جدی» آنها است. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده «نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین‌المللی پایبند باشند به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را متوقف کند.»

گفتنی است «محسن بهاروند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس پیش از این در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس تصریح کرد: راه امنیت، دوستی و سعادت منطقه، نه از لندن که از تهران و با مشارکت همه کشورهای منطقه می‌گذرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.