دوئل مرگ و زندگی در جاده‌

60 درصد ماموریت‌های امداد و نجات هلال احمر مربوط به حوادث ترافیکی است

در میان تمام ماموریت‌هایی که جمعیت هلال احمر دنبال می‌کند، خدمات امداد و نجات جاده‌ای برای مردم ملموس‌تر است. سرخ و سفیدپوشانی که در حوادث ترافیکی و جاده‌ای در سخت‌ترین شرایط خود را به محل حادثه می‌رسانند و برای نجات جان انسان‌ها، لازم باشد از جان خودشان هم مایه می‌گذارند. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ابتدای سال تا نیمه‌های آذرماه امسال 12 هزار ماموریت امدد جاده‌ای توسط نجاتگران جمعیت انجام شده است که این تعداد در مجموع 60 درصد از ماموریت‌های امداد و نجات را تشکیل می‌دهند. پایگاه‌های امداد و نجات مستقر در محورهای مواصلاتی کشور که تعدادشان به 565 پایگاه می‌رسد به اعتقاد معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت باید با حمایت دولت به یک‌هزار پایگاه افزایش یابد تا با توجه به بالا بودن شمار حوادث و سوانح در کشور سرعت امدادرسانی‌ها بیشتر شود.

چیزی حدود دو دهه از عمر پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گذرد. مجموعه‌هایی که در ابتدا، مناطق حادثه خیزی چون گردنه‌ها و جاده‌های صعب‌العبور برای اسکان، تغذیه، امداد اضطراری مسافران در راه مانده و انتقال مصدومان حوادث به مراکز درمانی میزبان‌شان بودند. اما عملکرد خوب این پایگاه‌ها و درخواست‌های مردم محلی برای کاهش دغدغه‌های ناشی از حوادث ترافیکی باعث شد تا این پایگاه‌ها در اغلب محورهای مواصلاتی ایجاد شوند. حالا این پایگاه‌ها و و روشنی چراغ‌شان قوت قلب راننده‌هایی است که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند.

در میان تمام استان‌های کشور نجاتگران جمعیت هلال احمر استان اصفهان، در سال جاری بیشترین ماموریت‌ها را انجام داده‌اند. «داریوش کریمی» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان البته علت این امر را موقعیت جغرافیایی استان برمی‌شمارد و می‌گوید استان اصفهان کریدور شمال و جنوب کشور است و واقع شدن 10 درصد صنعت کشور در آن باعث شده تا تصادفات بسیاری در 16 هزار کیلومتر از آزادراه‌ها و بزرگراه‌های واقع شده در محدوده این استان صورت بگیرد: «در استان اصفهان 41 پایگاه امداد و نجات، یک پایگاه امداد هوایی و یک تیم واکنش سریع مستقر است و 70 درصد نیروهای نجاتگر این پایگاه‌ها را نیروهای داوطلب تشکیل می‌دهند.»

به گفته کریمی از 2700 نجاتگر درجه‌بندی شده استان اصفهان 1400 نجاتگر فعالیت مستمر در ماموریت‌ها دارند: «از 41  پایگاه امداد و نجات در استان اصفهان، 12 پایگاه فاقد خودروی نجات است و نجاتگران ما مجبورند با دستگاه کامبی تولز عملیات امداد و نجات را انجام دهند.»

این‌طور که کریمی می‌گوید محور اصفهان- نجف‌آباد به سمت لرستان پرحادثه‌ترین محور مواصلاتی استان اصفهان است که هر ساله حوادث تلخی در آن ثبت می‌شود: «این محور ترانزیت است و یک بانده بودن قسمت‌هایی از آن باعث شده تا تصادفات سنگینی را در آن شاهد باشیم. حوادثی که همواره نیروهای امدادی ما را به این منطقه می‌کشاند.»

دومین محور خطرناک استان اصفهان اتوبان امیرکبیر است که آزادراه اصفهان- کاشان- قم و تهران را به هم وصل می‌کند: «یکدست‌بودن این جاده باعث خستگی راننده‌ها و خواب‌آلودگی آنها می‌شود. در سال جاری ما شاهد سه تصادف سنگین در این بخش بودیم.» سومین محور حادثه‌خیز هم محور اصفهان- شهر رضا و شیراز است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به کاستی‌های جمعیت در بخش تجهیزات اظهار امیدواری می‌کند با ریاست جدید جمعیت شاهد برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات به خصوص در بخش لجستیک باشند.

مازندران رتبه دوم امداد جاده‌ای

نجاتگران استان مازندران هم از ابتدای امسال تاکنون 935 عملیات امداد جاده‌ای را در محورهای پرخطر و حادثه‌خیز این استان انجام دادند که این تعدد 7.3 درصد از مجموع ماموریت‌های امداد جاده‌ای کشور را تشکیل می‌دهند. «قاسمی» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران تعداد پایگاه‌های امداد و نجات این استان را 33 پایگاه می‌شمارد و تاکید می‌کند که نجاتگران این پایگاه علاوه بر ماموریت‌های امداد جاده‌ای، ماموریت‌های حوادث کوهستان را هم که تعدادشان در استان مازندران زیاد است، انجام می‌دهند: «عمده حوادث جاده‌ای ما در محورهای کندوان، چالوس، هراز و سوادکوه  اتفاق می‌افتد و در دو هفته اخیر با تشدید سردی هوا محور کندوان شاهد بارندگی شدید و حوادث زیاد بود.»

کولاک در جاده‌های مازندران قربانی می‌گیرد

زمستان که می‌شود حوادث در محور هراز – آمل، همچنین محور چالوس به تهران ماموریت‌های امدادی را افزایش می‌دهد: «بارش برف و کولاک و در پی آن وقوع تصادفات باعث می‌شود تا ما نیروهای نجاتگر پایگاه‌های لارک، کندوان و ندا را در  محورهای گزنک، کهرود و پولور در محور هراز  فراخوان بزنیم. علاوه بر این در محور سوادکوه نیز که شاهد بیشترین ترددها به خاطر وجود بنادر هستیم عمدتا ماموریت‌های نجات را نجاتگران پایگاه  ارفده، دوگل و گدوک دنبال می‌کنند.»

اغلب ماشین‌آلات ما به خاطر نمک‌پاشی‌های مستمر در زمستان پوسیده و نیاز به اورهال دارند. این در حالی است که متاسفانه حدود یک‌دهه از اورهال آنها می‌گذرد.

در استان مازندران نام  1360 نجاتگر در سامانه امدادگران ثبت شده اما 850 تا 900 نفر به صورت مستمر در پایگاه‌های استان مشغول انجام ماموریت‌ها هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران گرچه از زحمات نجاتگران استان در حوزه امدادرسانی حوادث ترافیکی تقدیر می‌کند، اما معتقد است این افراد با وجود همه سختی‌ها و کاستی‌ها از جان حادثه‌دیدگان مراقبت می‌کنند: «اغلب ماشین‌آلات ما به خاطر نمک‌پاشی‌های مستمر در زمستان پوسیده و نیاز به اورهال دارند. این در حالی است که متاسفانه حدود یک‌دهه از اورهال آنها می‌گذرد.»

در هیچ یک از شهرستان‌های استان مازندران آمبولانس هلال احمر وجود ندارد، چرا که به گفته قاسمی در راستای افزایش تعداد پایگاه‌های امداد و نجات تمامی این امکانات به پایگاه‌ها منتقل شده است: «در حال حاضر جمعیت هلال احمر 282 خودرو و تجهیزات لجستیک در حوزه امداد و نجات دارد که این تعداد در مقایسه با حجم بالای ماموریت‌ها نیازمند افزایش است.»

 

12 هزار ماموریت امداد جاده‌ای تا نیمه آذر

مهدی ولی‌پور با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا روز 16 آذرماه بیش از 12 هزار ماموریت امداد جاده‌ای انجام شده، از انجام بیشترین ماموریت امدادی در محورهای استان اصفهان خبر داد.

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درخصوص تنوع ماموریت‌های جمعیت هلال احمر در سال 1400 گفت: «طبق ارزیابی‌های انجام شده از روز اول فروردین ماه سال جاری تا روز 16 آذرماه، 60 درصد ماموریت‌ها در حوزه حوادث جاده‌ای، 13 درصد درخصوص مراجعات حضوری شهروندان، 9.5 درصد مربوط به حوادث شهری، 9 درصد مربوط به حوادث کوهستان، 3 درصد در ارتباط با حوادث جوی، 2 درصد در ارتباط با حوادث کارگاهی و صنعتی، 2 درصد درخصوص حوادث ساحلی، 1 درصد در حوزه حوادث متاثر از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و 0.5 درصد حوادث مربوط به زمین‌لرزه‌ها بوده است.»

وی افزود: «در همین مدت 12 هزار و 780 ماموریت ترافیکی در محورهای برون‌شهری توسط نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر انجام شده که در این ماموریت‌ها 8 هزار و 3 نفر به مراکز درمانی منتقل و 2 هزار و 502 نفر به صورت سرپایی درمان شدند.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: «3 هزار و 789 مصدوم طی 3 هزار و 420 مورد عملیات نجات فنی از خودروهای آسیب‌دیده رهاسازی شدند که از نظر تعداد ماموریت نسبت به مدت مشابه سال 1399 شاهد رشد 11.5 درصدی و از نظر تعداد عملیات نجات فنی شاهد رشد 5 درصدی هستیم.»

ولی‌پور با اشاره به حادثه‌خیزترین محورهای کشور ادامه داد: «بیشترین ماموریت جاده‌ای و ترافیکی در استان اصفهان با 1153 مورد که شامل 9 درصد از کل ماموریت‌های ترافیکی کشور است، انجام شد. پس از آن در استان مازندران 935 مورد عملیات شامل 7.3 درصد از کل ماموریت‌های ترافیکی و در استان گلستان 910 مورد عملیات، شامل 7.1 درصد از کل ماموریت‌های ترافیکی صورت گرفت که این استان‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند.»

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: «20 درصد از کل ماموریت‌های ترافیکی در محورهای 3 استان شمالی گلستان، گیلان و مازندران انجام شده که معادل 2 هزار و 581 مورد ماموریت است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.