کدام استان‌ها بیشترین رمزارز را استخراج می‌کنند؟

بهار امسال ۲هزار مگاوات رمزارز غیرمجاز استخراج شد

آذربایجان‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین و هرمزگان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و اردبیل کمترین سهم را در استخراج غیرمجاز رمزارز داشته‌اند

به گزارش همشهری، طبق اعلام وزارت نیرو، بهار امسال ۲هزار مگاوات رمزارز غیرمجاز استخراج شده که معادل یا حتی بیش از مجموع مصرف سالانه در کلانشهرهای مشهد، اصفهان و تبریز است و برای تامین این میزان باید 3نیروگاه جدید ساخته شود. بررسی‌های نشان می‌دهد حدود ۲۰درصد کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز‌ارز بوده است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز‌ارز باشد.
در چند سال گذشته و با بالاگرفتن تب استخراج رمزارزها، همیشه استان‌های صنعتی بالاترین آمار را در زمینه استخراج غیرقانونی رمزارز داشته‌اند. سال98 که تقریبا استخراج رمزارزها در ایران در حال افزایش بود بیشترین رمز ارزهای ایران در تهران، اصفهان، اراک، همدان و زنجان استخراج می‌شد، اما در سال۹۹ بیشترین رمز ارز ایران در اصفهان و بعد از آن تهران استخراج می‌شد و بین ۵۰تا۱۰درصد از رمز‌ارزهای کشور هم در مرکزی، خوزستان، کرمان خراسان رضوی و اردبیل استخراج می‌شد. در این سال همدان و زنجان که سال‌های قبل‌تر بالاترین سهم‌ را در استخراج داشتند آمار خود را به صفر نزدیک کردند. آمار منتشر شده از سوی شرکت توانیر اما نشان می‌دهد، همچنان آذربایجان‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین سهم را در استخراج غیرقانونی رمزارز به‌خود اختصاص داده‌اند؛‌ عاملی که به اعتقاد کارشناسان ارتباط مستقیمی با زیرساخت‌های صنعتی دارد. هرمزگان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و اردبیل در این بازه زمانی هیچ کشفی در زمینه استخراج رمزارز نداشته‌اند و آمارشان در این حوزه صفردرصد است. از 22آبان تا 12آذر امسال 72مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز با 827دستگاه و ظرفیت 1732کیلووات کشف شد تا آمار کلی کشف ماینرها به 5861مرکز با 222.652دستگاه با 624.645کیلووات برسد. ارزان بودن برق واحدهای صنعتی، رکود واحدهای صنعتی و زیرساخت‌های صنعتی زمینه استخراج بیت‌کوین را با برق یارانه‌ای واحدهای راکد در برخی استان‌ها بیشتر فراهم کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.