آزاد‌سازی بدون وقفه بازداشتی‌ها در یمن

در بیانیه مشترک توسط دفتر نماینده ویژه سازمان ملل برای یمن (OSESGY) و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) درباره چهارمین نشست کمیته نظارت تاکید شد

نمایندگان دولت یمن و انصارالله در خصوص آزادی فوری اولین گروه از 1081 بازداشت‌شده و اسیر مرتبط با مخاصمه بر اساس فهرست اسامی توافق‌شده موافقت کردند.

شهروندآنلاین-  این خبر امروز در سوئیس، در پایان نشست چهارم کمیته نظارت درباره اجرای توافقنامه تبادل زندانیان که یک هفته­ به طول انجامید منتشر شد. این توافقنامه برپایه برنامه آزادسازی که طرف­ها در فوریه گذشته در امان به آن دست یافتند صورت گرفته‌است.

طرفین براساس توافق­شان در استکهلم در 2018، در این تعهد در موضوعات آزادی همه زندانیان، بازداشت شدگان، مفقودان، افرادی که خودسرانه بازداشت شدند و ناپدید شدگان اجباری و بازداشت‌شدگان خانگی بازنگری کردند.

آنها همچنین توافق کردند که جلسه دیگری از کمیته نظارت را با هدف اجرای باقیمانده نتایج جلسه امان در ماه فوریه برگزار کنند.

امروز روز مهمی برای بیش از هزار خانواده است که در آینده بسیار نزدیک می­توانند به استقبال بازگشت عزیزان خود بروند. من از طرف­ها برای پشت سر گذاردن تفاوت­ها و دستیابی به توافقی که به نفع مردم یمن است تشکر می­کنم

طرفین همچنین متعهد شدند که تمام تلاش خود را برای افزودن اعداد جدید با هدف آزادسازی تمامی زندانیان و بازداشت شدگان از جمله چهار مورد ذکر شده در قطعنامه­های شورای امنیت سازمان ملل مطابق با توافقنامه استکهلم و از طریق همکاری با کمیته نظارت انجام دهند.

دستیابی به توافق با صرف‌نظر از اختلاف‌ها

مارتین گریفیت، فرستاده ویژه سازمان ملل برای یمن  می‌گوید: «امروز روز مهمی برای بیش از هزار خانواده است که در آینده بسیار نزدیک می­توانند به استقبال بازگشت عزیزان خود بروند. من از طرف­ها برای پشت سر گذاردن اختلاف‌ها و دستیابی به توافقی که به نفع مردم یمن است تشکر می­کنم.»

گریفیت تاکید می‌کند: «من از طرف­ها می­خواهم بدون وقفه آزادسازی را انجام دهند و از هیچ تلاشی برای استفاده از این حرکت ایجاد شده برای آزادسازی بازداشت­شدگان بیشتر دریغ نکنند. با این کار، آنها به تعهدات خود که در استکهلم متعهد شدند عمل خواهند کرد و به مشقت خانواده­های یمنی بیشتری که در انتظار عزیزان خود هستند پایان خواهند داد.»

نماینده ویژه یمن همچنین از دولت سوئیس برای میزبانی این نشست در محیطی ایمن و امن قدردانی کرد.

آغاز راهی طولانی

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه­ای کمیته بین­المللی صلیب سرخ برای خاور نزدیک و میانه می‌گوید: «توافق‌نامه­ای که به امضاء رسید گامی مثبت برای صدها بازداشت­‌شده و خانواده­‌های آنها است که برای سال­ها از یکدیگر جدا بوده­‌اند و به زودی در کنار هم قرار خواهند گرفت. با این حال، این تنها آغازی برای این فرآیند است. ما از تمامی طرف­ها می­‌خواهیم که با همین فوریت به سوی توافق بر سر یک برنامه اجرایی مشخص پیش روند، تا این عملیات از امضاهای روی کاغذ به واقعیت تبدیل شود.»

کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تبادل زندانیان، نمایندگان طرف­های مخاصمه، و همینطور نمایندگان ائتلاف عرب را گرد هم آورده است.

ریاست این کمیته را دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای یمن و کمیته بین­المللی صلیب سرخ بر عهده دارند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.