وزیر کار: با ۲۶ دستگاه برای ایجاد یک‌میلیون و ۸۵۰هزار شغل در ۱۸ ماه توافق کردیم

فعالیت زیست بوم ملی اشتغال، ایجاد حدود ۲۱۷هزار فرصت شغلی جدید طی سه ماهه گذشته و توافق با ۲۶ دستگاه‌ برای ایجاد یک‌میلیون و ۸۵۰هزار شغل طی ۱۸ ماه از اقدامات دولت مردمی برای اشتغال است.

حج‌الله عبدالملکی پنجشنبه با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به دومین جلسه شورای‌عالی اشتغال و راه‌اندازی سامانه کاریابی اشاره کرد و افزود: «در جلسه روز پنجشنبه شورای‌عالی اشتغال که با حضور رئیس‌جمهوری و اعضای دولت برگزار شد و ۱۳ مصوبه داشت، تحلیلی از وضعیت بازار کار و اشتغال و بیکاری کشور اراسه کردیم که این تحلیل، سیاست‌های خاصی را به عنوان خروجی‌های اصلی در اختیار ما قرار می‌داد.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

نخستین اقدام دولت در این حوزه این بود که زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در نخستین جلسه شورای‌عالی اشتغال کشور در دولت سیزدهم رونمایی و تصویب شد.

اکنون زیست بوم در حال فعالیت است و ۷۱ دستگاه دولتی، عمومی، غیردولتی، نهادهای انقلابی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که خارج از دستگاه‌های حاکمیتی هستند، در حال ایفای نقش بوده و ماشین اشتغال دولت سیزدهم حرکت خود را آغاز کرده است.

همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با اشتغال فعالیت می‌کنند به سامانه «رصد» دسترسی دارند و اطلاعات و فعالیت‌های اشتغال‌آفرینی خود را در آنجا ثبت می‌کنند و هر کدملی فقط یک بار می‌تواند ثبت شود.

در طول سه ماه گذشته حدود ۲۱۷هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است. در ۶ ماه گذشته آن، تقریبا ۲۰۰هزار فرصت شغلی ثبت شده بود.

با این حساب از ابتدای سال‌جاری تاکنون، ۴۱۷هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و در سه ماهه آینده نیز پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار فرصت شغلی ایجاد شود که نشان‌دهنده این است که زیست بوم و ماشین اشتغال دولت سیزدهم به آرامی در حال شتاب‌گرفتن است.

با ۲۶ دستگاه برای ایجاد یک‌میلیون و ۸۵۰هزار شغل در طول ۱۸ ماه از شهریور سال ۱۴۰۰ تا اسفند سال ۱۴۰۱ توافق کردیم و بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

۶۰۰هزار فرصت شغلی را برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و یک‌میلیون و ۲۵۰هزار فرصت شغلی را برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که تقسیمات استانی و بین‌دستگاهی و منابع آنها مشخص شده است.

سامانه جامع اشتغال ایرانیان

خالص بیمه‌شده‌های سازمان تامین اجتماعی، ۱۳۰هزار نفر افزایش یافته است. خالص اشتغال امسال پس از آمارگیری مرکز آمار ایران در اواخر زمستان اعلام خواهد شد.

حدود ۷ تا ۸میلیون شغل غیررسمی داریم که بیمه ندارند و اطلاعات درستی از وضعیت این شغل‌ها نداریم.

سامانه جامع اشتغال ایرانیان به تازگی کار خود را آغاز کرده و در حال تکمیل و پالایش این آمار است، اما هنوز کامل نشده و تا آن زمان، اتکای ما برای تحلیل بازار کار به طرح‌های آمارگیری است که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود.

۱۷۱ عنوان برنامه اشتغال تدوین شده که اولویت آن بر فعالیت‌های تعطیل‌شده و نیمه‌تعطیل است، طراحی و تدوین اطلس الگوهای اشتغالزایی کشور با کمک ۷۱ دستگاه انجام شده است.

توسعه آموزش‌های مهارتی، تامین مالی و تقویت فناوری کارهایی است که در کف میدان بازار کار باید انجام شود، همچنین از بالا هم تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار را داریم.

تبدیل مجوز محور بودن به ثبت مشاغل خانگی مثل موسسات‌ فنی‌وحرفه‌ای از مصوبات دیگر جلسه‌ دوم شورای‌عالی اشتغال بود و مصوبات جلسه‌ گذشته به طور متوسط ۳۰درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال وضعیت اشتغال بهتر خواهد شد.

 وجود بی‌عدالتی در اشتغال

۲.۵میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و در اولویت هستند، اما برای آنهایی که اشتغال ناپایدار و غیررسمی دارند هم باید برنامه‌ریزی شود.

دو میلیون و ۱۰۰هزار نفر ناامید از کار داریم که اگر چرخ اشتغال به گردش دربیاید، متقاضی کار می‌شوند. تامین مالی، اهدای تسهیلات در رسته‌های شغلی مختلف به شرط ارایه فهرست بیمه‌شدگان و ایجاد اشتغال از کارهایی است که در تولید انقلاب ایجاد می‌کند.

سامانه جامع کاریابی‌ها که از امروز کار خود را آغاز کرده است، سه نوع مخاطب مختلف دارد. اول کاریابی‌ها و بعد کارفرمایان و کارجویان که البته این سامانه مثل بازار است و ممکن است به دلایل مختلف کارفرما یا کارجو نتیجه مورد نیاز خود را به دست نیاورند.

کاهش ورودی صندوق‌های بازنشستگی و به تبع کاهش هزینه‌های آنها نتیجه‌ افزایش سن بازنشستگی است و با توجه به اینکه امید به زندگی افزایش پیدا کرده و صندوق‌های بازنشستگی تحت فشار هستند، باید این اتفاق به تدریج انجام شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.