فریادهای مرگ از میان گل‌های محلاتی

جزئیات مرگ 2 غرفه‌دار بازار گل شرق پایتخت از زبان شاهدان حادثه

انفجار و آتش‌سوزی بخش غربی بازار گل «شهید محلاتی»، دو کشته و چندین مصدوم برجای گذاشت. مغازه‌داران بازار گل محلاتی دلیل این سانحه مرگبار را انفجار کپسول‌ هلیوم می‌دانند. غرفه‌داران بازار در گفت‌و‌گو با «شهروندآنلاین» پرده از جزئیات حادثه برداشتند.

ساعت 14:50 دوم دی ماه بود که انفجار و آتش‌سوزی‌ای در بازار گل محلاتی در خیابان زمزم، تقاطع بزرگراه شهید محلاتی به سامانه 125 آتش‌نشانی تهران اعلام شد. به سرعت آتش‌نشانان چهار ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تانکر آب به محل حادثه اعزام شدند.

آتش به چند مغازه حمله‌ور شده بود که ماموران آتش‌نشانی سر رسیدند. بازار گل پر از خودروهای امدادی آتش‌نشانی و اورژانس و پلیس شده بود. جمعیت زیادی در همان دقایق نخست به محل انفجار آمدند، اما دیگر غرفه‌داران، با صدای خودروهای امدادی به سمت غرفه‌های آتشین رفتند.

شاهدان حادثه چه گفتند

یکی از این غرفه‌داران نامش «شمس» است. او در بازار محلاتی گل‌فروشی دارد. او به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «وقتی صدای خودروهای آتش‌نشانی را شنیدم خود را به محل حادثه رساندم. دو غرفه کامل در آتش سوخته بودند و به چندین مغازه مجاور هم آسیب جدی وارد شده بود.»

آتش‌نشانان همزمان با عملیات اطفا، عملیات جست‌وجو را نیز آغاز کردند و دو غرفه‌دار را از زیر آوار خارج کردند که جان نداشتند. دو مرد جوانی که مستاجر دو واحد بازار گل بودند.

مهدی یکی دیگر از فروشندگان بازار گل محلاتی است. 15 ساعتی از حادثه می‌گذرد، اما همچنان در شوک است. غرفه‌اش پشت مغازه‌ای است که این حادثه رخ داده است. «وقتی این حادثه رخ داد در بازار نبودم. عصر بود که با تماس همکارانم متوجه انفجار شدم. وقتی به بازار رسیدم، پیکر دو همکارمان را از زیر آوار بیرون کشیده بودند. آنها مغازه تم تولد داشتند. با گاز هلیوم بادکنک باد می‌کردند. همان کپسول منفجر شده و این فاجعه رخ داده است.»

«بی‌احتیاطی کردند، باید بیشتر مراقبت می‌کردند. آنها تزیینات‌فروش بودند. غرفه پر از وسایل پلاستیکی بود. آتش مشتعلش کرد.» اینها را جواد دیگر غرفه فروش بازار گل محلاتی می‌گوید. «فصل زمستان است، گاز با کوچک‌ترین جرقه‌ای آتش‌سوزی به پا می‌کند. احتمالا وسیله گرمایشی روشن بوده و باعث جرقه و آتش‌سوزی شده است. دو غرفه‌دار جوان بازار جان‌شان را از دست دادند و چند نفر مصدوم شدند.»

علت حادثه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» از علت احتمالی حادثه و میزان تخریب غرفه‌ها گفت. «میزان تخریب مغازه‌های این بازار بین ۵۰ تا ۱۰۰درصد بوده، ولی برآورد دقیق‌تر خسارت، عدد نهایی تلفات و علت حادثه هنوز مشخص نشده است؛ بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت حادثه احتمالا کپسول‌هایی است که از آن برای پر کردن بادکنک استفاده می‌شود. در گذشته بارها کارشناسان آتش‌نشانی از این محل بازدید و نکات ایمنی را گوشزد کرده بودند که متاسفانه رعایت نمی‌شود.»

هشدارهای رئیس

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از ایمن نبودنِ مجموعه بازار گل محلاتی و هشدارهای پیشین در این رابطه پرده برداشت. سیدجعفر تشکری‌هاشمی در این‌باره گفت: «یک ماه پیش در بازدید از بازار گل شهید محلاتی، به نبود ایمنی و سازه مناسب در این بازار، امکان فروریختن و تراکم جمعیت آن اشاره کرده بودم.»

دستور فوری برای تشکیل پرونده قضائی

آتش سوزی بازار گل

دادستان عمومی و انقلاب تهران هم پس از این حادثه به همراه معاون خود در صحنه حادثه بازار گل شهید محلاتی حاضر شد.

صالحی با حضور در محل حادثه، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضائی صادر کرد و بر این اساس مقرر شد تیم کارشناسی در محل حضور یافته و این موضوع را به صورت دقیق بررسی و اظهار نظر کند.

دادستان تهران همچنین خواستار رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده شد و دستورات لازم را برای تعیین بازپرس ویژه و تحقیقات فوری پیرامون این موضوع صادر کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.