رشد ۴ میلی‌متری بارندگی در ایران فقط در یک روز

مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا روز دوشنبه بیست‌ونهم آذرماه درحالی به ۴۰ میلی‌متر رسید که این رقم تا روز ۲۸ آذرماه ۳۶.۱میلی‌متر بود و تنها در یک روز رشدی حدود ۴میلی‌متری را ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز شده و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش برای حوضه‌های آبریز غربی و جنوب‌غرب پیش‌بینی شده است.

این بارش‌ها گرچه سبب افزایش حدود ۴میلی‌متری مجموع بارش در کل کشور شده، اما در مقایسه با دوره بلندمدت که ۶۰.۸میلی‌متر بوده است، کاهش ۳۴.۲درصدی را نشان می‌دهد.

مجموع بارش رخ داده از ابتدای آذر تا روز ۲۹ این ماه براساس گزارش تازه مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی ۱۷.۵میلی‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۳۱.۲میلی‌متری، ۴۳.۸درصد کاهش یافته است.

در هفت روز منتهی به ۲۹ آذر نیز ۱۱.۵میلی‌متر بارش در کشور اتفاق افتاده که در مقام مقایسه با دوره بلندمدت که ۷.۹ بارش ثبت شده دارد، رشد ۴۴.۵درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، با وجود کاهش بارش‌ها، حوضه آبریز کارون بزرگ برای آخرین روز پاییز ۱۴۰۰ حداکثر بارش نقطه‌ای را به میزان ۸۶میلی‌متر دریافت کرده است.

بعد از کارون بزرگ، حداکثر بارش نقطه‌ای در حوضه آبریز زهره – جراحی به میزان ۷۸میلی‌متر رخ داد.

میزان حداکثر بارش در حوضه‌های آبریز کرخه و مرزی غرب به ترتیب ۳۴ و ۲۱میلی‌متر بود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم 8میلی‌متر بارندگی داشت.

کشورمان دارای ۶ حوضه آبریز اصلی شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق، قره‌قوم و خلیج‌فارس و دریای عمان است. همچنین ۳۰ حوضه آبریز درجه ۲ و ۹ محدوده مدیریت حوضه آبریز وجود دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.