پیشنهاد تشکیل اتاق فکر پیشکسوتان را به رئیس جمعیت دادیم

گفت‌وگو با علی اصغری، پیشکسوت امدادگر و مدرس جمعیت هلال‌احمر

با انتصاب دکتر پيرحسين کوليوند به‌عنوان رئيس جمعيت هلال‌احمر و تعريف اهداف و برنامه‌هاي جديد اين نهاد عام‌المنفعه بين‌المللي در حوزه پيشگيري و ساماندهي بحران‌هاي طبيعي و غيرطبيعي قرار است ضمن گفت‌وگو با مسئولان، کارشناسان و پيشکسوتان حوزه بحران و امدادونجات، از آنها درباره ضرورت‌ فعاليت و افق‌هاي پيش‌ روي هلال‌احمر در اين حوزه بپرسيم.
صحبت‌هايي که مي‌تواند راهگشاي تحقق اهداف جمعيت در دوره مديريت جديد باشد. این‌بار علی اصغری، پیشکسوت امدادگر، نجاتگر و مدرس جمعیت هلال‌احمر با ما به گفت‌وگو نشست.

جمعیت هلال‌احمر پیشکسوتانی در حوزه‌های مختلف دارد که بیش از 30 سال اندوخته‌های باارزشی در هلال‌احمر به‌دست آورده‌اند. این افراد سابقه علمی، پژوهشی و مدیریتی کارسازی برای هلال‌احمر دارند و تازه بعد از بازنشستگی است که فرصت بهتری برای ارایه خدمات و تجربه‌های خود به‌صورت داوطلبانه دارند.

در دیداری که اخیرا با دکتر کولیوند داشتیم‏، به همراه تعدادی از پیشکسوتان هلال‌احمر به ایشان پیشنهاد تشکیل اتاق فکری با حضور این افراد را دادیم. با ماموریت‌های تعریف‌شده‌ای که جمعیت هلال‌احمر به این افراد واگذار می‌کند‏، می‌توانند در حوزه‌هایی مثل امدادونجات، توانبخشی، داوطلبان و … اثرگذار باشند.

همچنین مراکز استان‌ها می‌توانند اتاق فکرهایی با برنامه‌ریزی مشخص داشته باشند و از انتقال تجربه‌ها استفاده کنند. ما طرح این ایده را به رئیس جمعیت هلال‌احمر ارایه کردیم و در صورت تصویب‏، باید منتظر اتفاق‌های خوبی در جمعیت در این زمینه باشیم.

همانطور که در دوره‌های گذشته با همین همفکری‌ها و استفاده از تجربه‌های پیشکسوتان‏، دستورالعمل اسکان اضطراری تدوین شد. تا دو سال پیش ما برای اسکان اضطراری دستورالعمل مشخصی نداشتیم و در زمان وقوع بحران‌ها‏، در این زمینه به مشکل برمی‌خوردیم.

امروز بالغ بر 5 هزار و 300 نفر بازنشسته در جمعیت هلال‌احمر داریم. در بین این افراد، پیشکسوتانی با سابقه مدیرکلی، معاونت اداره‌ها، مدیرعامل و حتی دبیرکل به چشم می‌خورد. هلال‌احمر برای تجمیع تجربه در این افراد هزینه کرده است و این افراد سرمایه‌های جمعیت به‌شمار می‌روند.

برای مثال من در دوره حضورم در هلال‌احمر بیش از 1500 ساعت دوره آموزشی از سر گذرانده‌ام. امروز که از کار بازنشسته شده‌ام، زمان خوبی است برای استفاده از این تجربه‌ها. یادمان باشد تجربه‌هایی که در نهادی مثل جمعیت هلال‌احمر به‌دست می‌آید، تجربه‌های بسیار هزینه‌بری است؛ چراکه درس‌آموخته‌های بم، کرمانشاه، رودبار، جنگ و … است که این تجربه‌ها را برای ما ساخته.

توجه به سرمایه‌های انسانی در هلال‌احمر ضروری است

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.