رئیسی به مسکو می‌رود، عبداللهیان به پکن/ تقویت گمانه «توافق خوب» در مذاکرات

نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر از سفر قریب‌الوقوع رئیسی به مسکو و وزیر خارجه به چین داد. همچنین این رسانه این سفرها را زمینه‌ساز یک «توافق خوب» در وین خواند.

شهروندآنلاین: درحالی‌که مذاکرات وین قرار است این هفته از سر گرفته شود، خبر رسیده که ابراهیم رئیسی نیز به مسکو سفر می‌کند.

نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر از سفر قریب‌الوقوع رئیسی به مسکو و وزیر خارجه به چین داد. همچنین این رسانه این سفرها را زمینه‌ساز یک «توافق خوب» در وین خواند.

مذاکرات وین قرار است هفته آینده از سر گرفته شود. دیروز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت زمان مطلوب برای تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات وین، اوایل ماه فوریه است.

اولیانوف جمعه ضمن اشاره به تاریخ ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها بین ایران و گروه ۱+۴ در وین، در صفحه توییتر خود نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام سه روز دیگر دوباره ادامه پیدا می‌کند.»

او توضیح داد: «در دور قبلی گفت‌وگوها، مذاکره‌کنندگان بنا را بر پیشرفت سریع گذاشتند. ما باید خودمان را به سمت تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات در اسرع وقت، ترجیحا تا اوایل فوریه سوق دهیم.»

این مذاکرات جمعه هفته گذشته برای بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها و همچنین تعطیلات کریسمس طرف‌های اروپایی با وقفه‌ای ۱۰روزه مواجه شد. در همین حال، اتحادیه اروپا عصر روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیسیون مشترک برجام روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود به آخرین وضعیت گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: «در دور اخیر مذاکرات وین ما توانستیم بعد از دو مرحله گفت‌وگو به یک سند واحد و دستور کار واحد برسیم و این پیشرفت مهمی بود.»

در همین حال، یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «از ابتدا قرار بود مذاکرات وین براساس پیش‌نویس ۶ دور قبلی پیش برود. تیم مذاکره‌کننده جدید ایران در دور جدید مذاکرات که از ۲۹ نوامبر در وین شروع شد، دو متن پیشنهادی مکتوب را ارایه کرد.

او ادامه داد: «طرف ایرانی تاکید داشت که پیشنهادات‌شان براساس پیش‌نویس وین ۶ بوده، اما حاوی اصلاحات و نکات جدیدی است که پس از گفت‌وگوهای فشرده بین ما و هیأت ایرانی نهایتا طرفین توانستند به سند و دستور کار مشترکی دست یابند که در آن ۸۰درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است.»

این منبع آگاه اروپایی درباره روند مذاکرات نیز گفت: «گفت‌وگوها طبیعتا بسیار سخت و دشوار است، اما همین که روند رو به رشدی را تجربه می‌کند، ما را برای ادامه آن و رسیدن به نتیجه‌ای که مورد رضایت طرفین باشد، امیدوار می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.