ماجرای نجات از گردنه مرگ

عملیات موفقیت‌آمیز نجاتگران پایگاه «مایین بلاغ» در برف و کولاک شدید

برف و کولاک زمستانی این روزها اغلب گردنه‌های خطرناک و برفگیر محورهای مواصلاتی مختلف کشور را در برمی‌گیرد و اگر حواس‌مان نباشد و در ابتدای سفر، خود را به تجهیزات زمستانی مجهز نکرده باشیم، باید آماده رویارویی با شرایط سخت جاده‌های سرد و در نهایت توقف در سرمای این گردنه‌ها به هزار و یک دلیل باشیم.

زمستان سخت همراه با بارش برف و بوران شدید، از نیمه‌های پاییز در گردنه مایین بلاغ شروع شده است؛ یکی از خطرناک‌ترین گردنه‌های شهرستان تکاب، که خیلی از بومی‌های منطقه و مسافرانی که گاهی گذرشان در زمستان به این گردنه افتاده از آن به عنوان گردنه مرگ یاد می‌کنند. برف و بوران از عصر روز پنجشنبه در منطقه شدید شد. تعطیلات آخر هفته مثل همیشه بر تردد خودروهای عبوری از این گردنه افزوده بود. ساعت 18 و 32 دقیقه غروب، خبر گرفتاری 10 دستگاه خودرو در گردنه به نجاتگران پایگاه مایین بلاغ رسید. هر چهار نجاتگر همراه با تجهیزات مکانیکی و امدادی بدون فوت وقت راهی منطقه شدند.

نجات 22 سرنشین خودرو در میانه برف و کولاک

«منصور امینی» نجاتگر و مسئول پایگاه امدادی مایین بلاغ، وقتی همراه با دیگر دوستان نجاتگرش در صحنه حاضر شدند با خودروهایی روبه‌رو شدند که در مجموع 22 سرنشین داشتند: «اکثرا همراه با خانواده بودند و این مسأله دلهره و ترس راننده‌ها را دو چندان کرده بود. مثل همیشه خیلی از راننده‌ها به علت ناآشنا بودن به شرایط جوی منطقه با برف و بوران شدید غافلگیر شده بودند و هیچگونه تجهیزات زمستانه برای تردد در جاده‌های برفگیر همراه نداشتند. نجاتگران جمعیت هلال احمر در شرایطی که بارش برف شدید و بوران، کار کردن در آن شرایط را سخت کرده بود به یاری مسافران در راه مانده رفتند و با بستن زنجیر چرخ، کمک به خودروهای منحرف‌شده از جاده برای ادامه مسیر و … تلاش کردند تا خودروها به ادامه مسیر خود بپردازند.»

خاطره‌های خوب با امداد هلال احمری‌ها

کمک کردن به در راه ماندگان و حادثه‌دیدگان حوادث حال‌شان را خوب می‌کند و باعث می‌شود تا شرایط سخت امدادرسانی برایشان آسان و گاه همراه با خاطرات خوبی شود: «یکی از خودروهایی که در عملیات پنجشنبه گذشته امدادرسانی شد تازه توسط راننده از کمپانی تحویل گرفته شده بود. خانواده با ذوق فراوان قصد انجام سفر کوتاهی داشتند، اما راننده به خاطر عدم تبحر در رانندگی امکان ادامه مسیر در کولاک را نداشت. در واقع با حضور نجاتگران و کمک به این خانواده اجازه ندادیم تا خاطرات خوش سفر با خودروی جدید برای آنها به یک خاطره بد تبدیل شود.»

عملیات امداد و نجات 10 خودروی گرفتار در برف و کولاک گردنه مایین بلاغ با تلاش نجاتگران هلال احمر به پایان رسید، اما قطعا این آخرین ماموریت آنها در این سرمای سخت زمستانی منطقه نیست.

غافلگیری راننده‌ها در زمستان

به گفته امینی، شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان یکی از مناطق کوهستانی و صعب‌العبور این استان بوده که گردنه‌های بسیار آن شهره عام و خاص است. هوای منطقه از اواسط پاییز به تدریج سرد و بارش‌های شدید برف و کولاک میهمان منطقه می‌شود: «اغلب مسافرانی  که از این محور تردد می‌کنند با شرایط سخت زمستانی منطقه غافلگیر می‌شوند و به دلیل سرخوردگی، نداشتن تجهیزات زمستانه و امکانات لازم در جاده‌ها گرفتار می‌شوند.»

پایگاه امداد و نجات مایین بلاغ در کنار ماموریت‌های امداد جاده‌ای خود در گردنه مایین بلاغ و محور تکاب به شاهین‌دژ، حوادث جاده‌ای در محورهای ایرانخواه کردستان، جاده دندی، محورهای اطراف تخت سلیمان و … را هم پوشش می‌دهد: «علاوه بر این محورها، امدادرسانی به حدود 12 روستای صعب‌العبور و برفگیر منطقه در زمستان هم به ماموریت‌های ما اضافه می‌شود. روستاهایی که جاده‌های دسترسی‌شان در پی بارش برف و کولاک تا مدت‌های زیادی بسته می‌شود و برای کمک به بیماران و زنان باردار آنها مجبوریم ساعت‌ها با پای پیاده از میان برف‌ها عبور کنیم تا جان انسانی را نجات دهیم.»

زندگی را هدیه کردیم

از قصه امدادرسانی به روستاهای برفگیر در زمستان، «سهیل بهاری» یکی از نجاتگران این پایگاه خاطره‌ای شیرین و فراموش‌نشدنی دارد: «دو سال گذشته بود که خبر رسید مادر بارداری در روستای «آريال اطاق» متاسفانه به علت سقط جنین دچار خونریزی شدید شده  و نیاز به کمک دارد. ساعت 9 شب برای کمک به این بانوی جوان همراه با آمبولانس، دو نفر از نیروهای اورژانس و 5 نجاتگر راهی منطقه شدیم. برف به شدت باریده و حدود 5 متر برف روی زمین بود. طی هماهنگی با اداره راه و شهرسازی، یک دستگاه بولدوزر نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کرد و خودروی ما پشت سر آن حرکت می‌کرد. ساعت 11 شب  7 کیلومتر مانده به روستا، بولدوزر خراب شد و از ادامه کار بازماند. چاره‌ای نداشتیم، چند کیسه خون به همراه تجهیزات لازم را برداشتیم و به جاده برفی زدیم. راه رفتن در میانه برف، آن هم در شرایط بوران شدید سخت بود. حول و حوش 6 صبح به روستا رسیدیم. خانه پر از اهالی روستا بود. زن جوان به علت خونریزی شدید دیگر رمقی نداشت و اهالی او را رو به قبله خوابانده بودند. دیدن این شرایط برای همه ما سخت بود. نباید روسیاه می‌شدیم. سریعا دست به کار شدیم. با تزریق کیسه‌های خون و داروهای مورد نیاز دوباره جان به تن زن جوان برگشت. انگار معجزه شده باشد. صدای صلوات و دعا تمام خانه را پر کرده بود و برگشت این زن باعث شد که خستگی راه سخت را از یاد ببریم.»

بسته بودن راه، امکان انتقال زن جوان را به بیمارستان نمی‌داد؛ به خاطر همین نجاتگران چند روزی را در روستا به مراقبت از او پرداختند و بعد از بازگشایی مسیر، او را به بیمارستان منتقل کردند.

زمستان‌های تکاب سرد است و پربارش. درست است نجاتگران جمعیت هلال احمر در پایگاه‌های امداد جاده‌ای تلاش می‌کنند با ارایه خدمات امدادی خود به نجات جان انسان‌ها بپردازند، اما پیشگیری از وقوع هر حادثه تلخی در محورها وظیفه راننده‌هاست. کسانی که باید هشدارهای نجاتگران را جدی بگیرند و از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.