از مهمتریـن اقدامات و دستاوردهای وزارت صمت در سـه ماهـه سـالجاری برنامهریزی و اقدامات اجرایـی بـرای تکمیـل سامانه جامع تجارت است.
کیهان نوشت: تدابیر چندگانه دولت در سه ماه اخیر توانسته ضمن برچیدن صفهای خرید کالا، آرامش و ثبات نسبی را به بازار و قیمتها برگرداند.
جلوگیری از رشد قیمت کالاهای اساسی دغدغـه جدی بود که دولت سیزدهم از روز اول فعالیت خود داشت. به این جهت وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی موظـف شـدند که در تامیـن کالاهای اساسی و آرامـش بـازار ضـمـن همکاری با یکدیگر فضایی را فراهـم کنند که عرضـه کالا زیـاد شـود.
طی هشت سال گذشته یکی از بخشهایی که در بازار تقویت شـد، واسطهگری بود؛ واسطهها در تمـام بخشهای توزیع کالا رخنه کردهاند و به نوعی تصمیمگیر بازار شدهاند. بارزترین اتفاق در این بخش سودهای چند میلیارد تومانی برخی از توزیعکنندگان و واسطهها است. واسطهها کالا را از تولیدکنندگان دریافت و با تبانی با یکدیگر، قیمتهای بسیار بالا بـرای یک کالا تعیین میکردند. فعـالان اقتصادی میگویند که مصرفکننـده ۶۰درصد از قیمتی را که پرداخت میکنـد مـربـوط بـه توزیعکنندگان است، در این میـان دستگاههای دولتی این عدد را بین ۳۰ تا ۳۵درصـد میدانند. این اعداد و درصدها نشـان میدهـد کـه واسـطهها به خوبی از جیـب مـردم سوءاستفاده کردند. حـال وزارت صمـت بـرای پایان دادن به این موضـوع تصمیم گرفت که در فـاز اول هشت قلـم کالا و در فاز دوم ۶ قلم کالا را از دسترس سودجویان خارج کند. ایـن اتـفـاق قـرار است تا پایان سالجاری به سایر کالاها تسـری پیدا کند.
یکی از این ابزارهای شفافیت بازار کالا درج قیمت تولیدکننده جهـت ایجـاد رقابـت بیـن تولیدکنندگان بـرای افزایـش سـهـم بـازار از طریـق قیمت ارزانتر و کیفیت بالاتر و ایجـاد رقابت بیـن توزیعکنندگان از طریـق اعـمـال ضریب سـود کمتر بـرای جذب مشتری بهواسطه مولفه قیمت ارزانتر است.
از مهمتریـن اقدامات و دستاوردهای وزارت صمت در سـه ماهـه سـالجاری برنامهریزی و اقدامات اجرایـی بـرای تکمیـل سامانه جامع تجارت است؛ این امر که با همکاری دستگاههای اجرایی در حال دنبال شـدن است، میتواند امکان رصد کالا در طول زنجیره، نظارت بر نظام توزیع و کنترل موجودی کالا در کشور را میسر کند. پروژه شفافیت جریان کالا و خدمات هم از دیگر اقداماتی است که وزارت صمت در حال پیگیری آن است. با اجرای پروژههایی نظیر مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی که دستورالعمل آن در مدت سه ماه تهیه و ابلاغ شد، میزان شفافیت عملکـرد حلقههـای زنجیره تامیـن و توزیـع کالا افزایش یافتـه و ضمن کاهش قاچـاق، تقلب و حذف واسطههای غیرضـروری، کسبوکارهای غیرشفاف نیز در فعالیت بهصورت سیستمی محدود و زنجیره تامین و توزیع کالا کنترل میشود. آنگونـه کـه وزارت صمت اعلام کرده است ایجاد داشبوردهای اطلاعاتی مدیریت هوشمند تنظیم بـازار و بهرهبرداری از اطلاعات سامانه جامع تجارت به منظور اعتبارسنجی و رتبهبندی عادلانه فعالان تجاری توسط دستگاههای ذیربط مراحل باقیمانده از تکمیل سامانه جامع تجارت است که تا پایان سالجاری هدفگذاری شده است.