جزئیات پرداخت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد

 نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه خواهد بود

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی شرایط و نحوه پرداخت تسهیلات ۲۵۰ تا ۴۵۰میلیون تومانی نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، اواخر ماه گذشته بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام 250 تا 400میلیون تومانی ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را برای اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

 بر اساس ماده 8 این دستورالعمل مجموع دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر 20 سال (حداکثر سه سال مشارکت مدنی) تعیین می‌شود.

در تبصره 15 این ماده آمده است: با عنایت به طولانی بودن دوران بازپرداخت و افزایش سود متعلقه در صورت تمایل و درخواست متقاضی تقسیط تسهیلات مزبور در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر (8، 10، 12، 15 و.. ساله) امکانپذیر است.

بر این اساس بانک باید میزان کل سود پرداختی و اقساط ماهانه تسهیلات در دوره‌های بازپرداخت مختلف را به متقاضی اعلام کند. تقسیط پلکانی تسهیلات بنابر درخواست متقاضی و با تایید بانک‌ عامل قابل اقدام است.

از سوی دیگر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی نیز نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن را به شرح زیر اعلام کرد؛

به استناد ماده 4 قانون جهش تولید مسکن و مصوبه جلسه مورخ 1400/08/11 شورای پول و اعتبار، تسهیلات ساخت مسکن در شهر‌های مختلف براساس سقف‌های تعیین‌شده به شرح ذیل با ثبت درخواست در این سامانه و معرفی به بانک‌های عامل قابل پرداخت است؛

شهر تهران 4500 میلیون ریال

شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 4000 میلیون ریال

مراکز استان ها 3500 میلیون ریال

سایر شهرها 3000 میلیون ریال

روستاها 2500 میلیون ریال

نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به صورت تدریجی) در هریک از مراحل، به شرح ذیل است؛

پی‌کنی _ فونداسیون ‌10درصد

اسکلت – سقف  40درصد

سفت کاری- 25درصد

نازک‌کاری- 25 درصد

بانک عامل می‌تواند حداکثر تا 20درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تایید وزارت راه‌وشهرسازی و اخذ ضمانت‌نامه بانکی پرداخت کند. بدیهی است مبلغ مزبور از پرداخت‌های هر یک از مراحل آتی به تناسب سهم‌الشرکه مستهلک می‌شود.

نرخ سود این تسهیلات، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد  است. در زمان حاضر نرخ سود مصوب این شورا 18درصد است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.