رشد ۱۵۰ برابری قیمت فروش سکه طلا / جدول تغییرات

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۷۰هزار تومان در سال ۱۳۸۱ به ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا پایان مهرماه سال‌جاری رسیده که ۱۵۰ برابر شده است.

در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از سال ۱۳۸۱ تا پایان مهرماه سال‌جاری ثبت شده که متوسط قیمت فروش یک سکه بهار آزادی در بازار آزاد تهران در سال ۱۳۸۱ به میزان ۷۰هزار تومان بوده و با گذشت چهار سال، متوسط قیمت فروش یک سکه طرح قدیم در سال ۱۳۸۵ به ۱۶۷هزار و ۹۵۵ تومان و طرح جدید به ۱۴۴هزار و ۱۹۶ تومان رسیده است.

همچنین، قیمت فروش سکه طرح قدیم در سال ۱۳۸۹ به ۳۴۹ هزار تومان و طرح جدید آن ۳۲۵هزار و ۶۵ تومان رسیده که نسبت به قیمت ۷۰هزار تومان در سال ۱۳۸ تقریبا پنج برابر شده است.

از سوی دیگر، قیمت فروش سکه طرح قدیم دهه ۹۰ را با قیمت ۵۸۸هزار و ۹۹۱ تومان شروع کرد و در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به قیمت ۱۰میلیون و ۴۹۳ هزار تومان رسیده که طی این مدت تقریبا ۱۸ برابر رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این، متوسط قیمت فروش سکه طرح جدید در سال ۱۳۹۰ نیز معادل ۵۶۷هزار و ۱۳۷تومان بوده و پس از ۱۰ سال در مهرماه سال‌جاری به ۱۱میلیون و ۷۱۳هزار تومان رسیده است.

البته، افزایش‌های قابل توجه قیمت سکه در سال‌های ۱۳۹۷ تا سال‌جاری رخ داده که بیشترین عامل موثر در این زمینه تحریم‌ها و نوسانات شدید ارزی در آن سال‌ها بوده است.

به‌گونه‌ای که قیمت سکه طرح قدیم و جدید در سال ۱۳۹۷ معادل ۳میلیون تومان و در سال ۱۳۹۸ به میزان ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده است. در سال ۱۳۹۹ نیز قیمت سکه با افزایشی قابل ملاحظه از ۴میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ با حدود ۶میلیون تومان افزایش به ۱۰میلیون تومان رسیده است.

بنابراین، تغییرات قیمت سکه در دو دهه اخیر بیانگر این است که قیمت سکه طی این مدت ۱۵۰ برابر شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.