از سیگاری که نباید کشید تا غذاهایی که باید خورد

نکات ابتدایی اما موثر برای داشتن قلبی سالم، به مناسبت 29 سپتامبر روز جهانی قلب

بیماری های قلبی عروقی امروز قاتل شماره یک در جهان محسوب می‌شود؛ این در حالی است که فقط با ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی می توانیم خطر بیماری قلبی را کاهش دهیم و با قلبی سالم کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم.

سالانه 17.5 میلیون نفر در اثر بیماری های قلبی-عروقی که شامل حمله قلبی و سکته مغزی است می میرند. بیماری های قلبی عروقی امروز قاتل شماره یک در جهان محسوب می‌شود؛ این در حالی است که فقط با ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی می توانیم خطر بیماری قلبی را کاهش دهیم و با قلبی سالم کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم.

کنترل بعضی از عوامل دست انسان نیست؛ مانند سابقه خانوادگی ،عامل ژنتیکی ،جنسیت و سن. اما برخی از فاکتور‌های اصلی پیشگیری از بیماری های قلبی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش خطر انجام دهید.

این مراحل پیشگیرانه باید قبل از ابتلا به بیماری های قلبی و در ایده آل‌ترین حالت از اوایل دهه 20 زندگی انجام شود ، چراکه در دوره کنونی در گروه‌های سنی جوان شاهد موارد بیماری قلبی زیادی هستیم.

هشت نکته ابتدایی ولی موثر در پیشگیری از بیماری های قلبی به قلم دکتر نیکش جاین ، متخصص قلب در بیمارستان و مرکز تحقیقات جاسلوک هندو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

  • خوراکی‌های دوستدار قلب بخورید ؛ یک رژیم غذایی سالم با مصرف کالری طبق فعالیت روزانه می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. دو نمونه از برنامه های غذای سالم برای قلب شامل رویکردهای رژیم غذایی جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه ای است که هر دو از غذاهای گیاهی و میوه و سبزیجات فراوان تشکیل شده اند. نوشیدن آب زیاد از بدن سم زدایی می کند. باید روزانه حداقل 8-10 لیوان آب بنوشید.

در مورد چربی‌ها، غذاهای روغنی را مصرف کنید که سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده باشند. چربی های اشباع شده باید 5-6 درصد کالری دریافتی شما باشد و از مصرف چربی های ترانس پرهیز شود. چربی های حیوانی کمتری مصرف کنید و از گوشت قرمز خودداری کنید. در مورد کربوهیدرات ها هم حواستان باشد کربوهیدرات‌ها را در ساعت های میانی روز مصرف کنید نه قبل از خواب.

نوشیدن آب زیاد از بدن سم زدایی می کند؛ باید روزانه حداقل 8-10 لیوان آب بنوشید

  • از فعالیت بدنی غافل نباشید؛ ورزش منظم می تواند به کنترل وزن شما کمک کند ، آمادگی جسمانی را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، کلسترول بالا و دیابت را بین 40 تا 50 درصد کاهش دهد. توصیه ورزش در حالت حداقلی با شدت متوسط ​​است ؛ مانند پیاده روی سریع حدود 45-60 دقیقه حداقل 5-4 روز در هفته.

 

  • با سیگار خداحافظی کنید؛ سیگار کشیدن و مصرف تنباکو به هر شکل عامل اصلی خطر بیماری قلبی ، فشار خون ، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی است؛ برای داشتن قلبی سالم با دخانیات خداحافظی کنید. حتی سیگار کشیدن به صورت هر‌از‌گاهی و در معرض دود سیگار بودن هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خبر خوب برای سیگاری ها؛ خطر ابتلا به بیماری قلبی پس از ترک سیگار به سرعت پایین می‌آید. خطر ابتلا به بیماری عروق قلب به طور قابل توجهی یک سال پس از ترک سیگار کاهش می یابد.

 

  •  وزن خود را حفظ کنید؛ اضافه‌وزن می‌تواند احتمال بیماری قلبی را افزایش دهد . چاقی باعث ایجاد فشار خون بالا و دیابت می‌شود. حتی کسانی که تراکم بدنیBMI نسبتاً طبیعی اما چربی زیادی در ناحیه شکم و کمر دارند، به اندازه افراد چاق در معرض خطر هستند.دستیابی به وزن سالم به تغییرات مداوم سبک زندگی نیاز دارد.

تی سیگار کشیدن به صورت هر‌از‌گاهی و در معرض دود سیگار بودن هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خبر خوب برای سیگاری ها؛ خطر ابتلا به بیماری قلبی پس از ترک سیگار به سرعت پایین می‌آید. خطر ابتلا به بیماری عروق قلب به طور قابل توجهی یک سال پس از ترک سیگار کاهش می یابد

  • چاشنی‌های قاتل را بشناسید؛ نمک و شکر سم های ضعیفی هستند که بیش از حد در سبک زندگی جوامع مختلف مصرف می شوند. مصرف نمک باید به 6 گرم در روز و شکر به 20-25 گرم در روز محدود شود. از غذاهای حاوی نگه‌دارنده و غذاهای حاوی سدیم زیاد خودداری کنید.

 

  • خوب بخوابید؛ افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض خطر فشار خون ، حمله قلبی ، دیابت و افسردگی هستند. 8-9 ساعت خواب در شبانه روز توصیه می شود. همچنین مراقب انسداد راه تنفس در خواب باشید؛خستگی بیش از حد و سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید. این عوامل می‌تواند نشانه های خطر بیماری قلبی و سکته مغزی باشد.

 

  •   بی خیال باشید؛ استرس عامل مهمی برای پیشرفت اولیه بیماری های قلبی است. پیدا کردن راه‌های جایگزین برای کنترل استرس مثل فعالیت بدنی ، تمرینات آرامش یا مدیتیشن می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند.

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.