مأموریت نفسگیر در دل کویر

امدادگران، تیم آنست و تیم‌های آفرود و موتورسوار 2 گردشگر را نجات دادند

[مریم رضاخواه] امدادگران، تیم آنست و تیم‌های آفرود و موتورسوار دو گردشگر سمنانی را در یک ماموریت نفسگیر در دل کویر پیدا کردند. این دو گردشگر که دو شبانه‌روز در جنوب سمنان سرگردان بودند، در عملیات 14 ساعته امدادگران  نجات پیدا کردند.

آغاز ماموریت سخت

شنبه، پنجم مهر بود که محمد و پدرام راهی کویر شدند؛ کویری در جنوب سمنان. بارها این راه را رفته و مسیر را بلد بودند اما این بار فرق داشت؛ این‌بار گیر افتادند و گم شدند، لاستیک ماشین داخل ماسه‌ها گیر کرد و از ادامه سفر بازماندند. هنوز غروب نشده بود اما در نقطه‌ای قرار داشتند که نه موبایل‌شان آنتن می‌داد و نه راه نجاتی داشتند.تصمیم گرفتند شب را داخل ماشین صبح کنند.

هوا که روشن شد پدرام پای پیاده راه افتاد تا  بتواند از گوشی تلفنش استفاده کند و کمک بخواهد. ظهر شده بود که آنتن ضعیف روی گوشی‌اش را دید با شماره 112 هلال‌ احمر تماس گرفت. صدایش قطع و وصل می‌شد اما منظورش را رساند «ما در جنوب سمنان گم شده‌ایم».همین مکالمه بود که امدادگران هلال ‌احمر را به تکاپو انداخت. تیم امدادونجات وارد عمل شد تا ماموریت نفسگیر خود را عملی کنند؛اما گوشی  تماس‌گیرنده خاموش شده بود. هلال‌ احمر چندین‌بار تماس گرفت؛ تماسی که برقرار نشد. پلیس هم در جریان گم‌شدن  مردان کویرنورد قرار نداشت.

تماس مشکوک

تماس به نظر مشکوک  بود. شاید مزاحم تلفنی بود. در حالی ‌که تیم‌های امدادونجات به منطقه رفته بودند، تماس دیگری با مرکز EOC گرفته شد، خود را پدر پدرام معرفی کرد؛ گردشگری که در کویر گم شده بود. «پسرم یک پیامک ارسال کرده که نشان می‌دهد گم شده است؛ نه آبی برای خوردن دارد و نه غذایی. منتظر کمک است.»

غروب شده بود. تیم واکنش سریع و آنست (سگ‌های تجسس) در  محل حادثه حضور داشتند که توانستند محمد را کنار خودرواش پیدا کنند اما اثری از پدرام نبود. نیمه شب بود که امدادگران دست از جست‌وجو برداشتند.

ساعت دو نیمه شب بود که امدادگران توانستند با گوشی پدرام تماس بگیرند. در عین ناباوری گوشی‌اش آنتن داشت و زنگ می‌خورد. می‌گفت بی‌حال و بی‌رمق در کنار دریاچه نمک است. قرار شد همان‌جا بماند تا صبح امدادگران نجاتش دهند.

با طلوع آفتاب امدادگران بار دیگر عملیات جست‌وجو را کلید زدند. اما پدرام در کنار دریاچه نبود. همزمان تیم‌های آفرود و موتورسوار هم به کمک تیم امدادونجات آمدند. به دنبال گمشده در کویر گشتند تا اینکه ساعت ظهر دوشنبه پدرام را در کنار معدن نمک یافتند.

روایت گردشگر نجات یافته

عملیات نفسگیر در دل کویر

محمد یکی از این دو گردشگر مفقودشده که گرفتاری در کویر را تجربه کرده است به «شهروند» گفت: «با وانت مزدا به کویر رفتیم. بارها به این منطقه رفته بودیم اما این‌بار گیر افتادیم. ماشین در شن و ماسه افتاد و هر کاری کردیم نتوانستیم آن را بیرون بیاوریم. شب را در بیابان گذراندیم. اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم گم شویم. راه نجاتی نبود. پدرام پیشنهاد داد که برود تا کمک بیاورد، رفت اما خیلی زمان برد. نگرانش بودم. از آن طرف هم مطمئن بودم خانواده‌ام دلواپس‌مان هستند.»

آمدن امدادگران در آن کویر برای محمد چهل ساله  شبیه یک معجزه بود. او می‌گوید: «خیلی لحظات به سختی گذشت؛ نمی‌دانی زنده می‌مانی یا نجات پیدا می‌کنی اما امدادگران نجاتم دادند. در همه آن لحظات فقط به پدرام فکر می‌کردم که چه بلایی سرش آمده است. تا اینکه ردی از او پیدا نشد و عملیات به روز دوشنبه افتاد. اما روز دوشنبه  روز خوشی برای ما بود ؛پدرام هم با کمک تیم‌های آفرود و موتورسوار پیدا شد.»

آمدن امدادگران در آن کویر برای محمد چهل ساله  شبیه یک معجزه بود. او می‌گوید: «خیلی لحظات به سختی گذشت؛ نمی‌دانی زنده می‌مانی یا نجات پیدا می‌کنی اما امدادگران نجاتم دادند.

ماموریت نفسگیر امدادگران

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان سمنان  درباره مفقودشدن دو نفر در کویر سمنان، حوالی روستای دلازین، گفت: «عوامل امداد و نجات هلال‌ احمر افراد گم‌شده را نجات دادند.»

او زمان وقوع این حادثه را ساعت ۱۲ و  ۲۵ دقیقه روز ششم مهر اعلام کرد. ظهر یکشنبه بود که امدادگران در جریان حادثه قرار گرفتند. پس از اعلام مفقودی، تیم واکنش سریع و آنست (سگ‌های تجسس) سریعا به محل حادثه اعزام شدند.

امدادگران 14 ساعت در منطقه حضور داشتند و در جست‌وجو این دو گردشگر بودند. یکی از مردان در همان ساعات نخست پیدا شد اما گردشگر دوم روز بعد نجات یافت که  دچار مصدومیت شده بود.

محمدخانی با بیان اینکه عوامل امداد و نجات به فرد مصدوم امدادرسانی کردند، گفت: «مصدوم پس از رهاسازی به وسیله عوامل آفرود تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل داده شد و آنها کار انتقال را انجام داده‌اند.» او زمان پایان عملیات امدادرسانی به این حادثه را ساعت ۱۴ و  ۵۰  دقیقه روز دوشنبه اعلام کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.