مدارس مختلط و هشدار ترک تحصیل دختران!

چرا در برخی مناطق خراسان رضوی مدارس مختلط وجود دارد؟

به علت بافت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر  بیشتر مناطق  و روستاها، برخی خانواده ها تمایلی به تحصیل فرزندان خود به ویژه دختران در مدارس مختلط ندارند و در بیشتر  موارد حاضر به ترک تحصیل فرزندان خود می شوند

  1. به گزارش روزنامه خراسان ، کمبود فضای آموزشی و مشکل تامین اعتبار ساخت فضاهای آموزشی یکی از دلایل شکل گیری مدارس مختلط در برخی مناطق استان است. هر چند مسئولان آموزش و پرورش درباره میزان مدارس مختلط در سطح استان و تعداد دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند، آماری ارائه ندادند، اما بنا به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر شهرستان بردسکن به تنهایی آمار ۴۰ درصدی از مدارس مختلط را به خود اختصاص داده است.
 این در حالی است که به علت بافت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر  بیشتر مناطق  و روستاها، برخی خانواده ها تمایلی به تحصیل فرزندان خود به ویژه دختران در مدارس مختلط ندارند و در بیشتر  موارد حاضر به ترک تحصیل فرزندان خود می شوند، از سوی دیگر تعداد کم دانش آموزان در این مناطق امکان احداث مدرسه مستقل را فراهم نمی کند و باید آموزش و پرورش راهی  همچون آموزش مجازی با تهیه امکانات آن  برای این معضل پیدا کند چرا که ترک تحصیل زودهنگام دانش آموزان علاوه بر آثار روحی و روانی از قبیل انزوا و افسردگی دانش آموزان، پیامدهای اجتماعی متعدد دیگری در پی خواهد داشت که نیازمند توجه مسئولان نظام آموزشی است.
کمبود دانش آموز از یک سو، کمبود فضای آموزشی و معلم از سویی دیگر
مجیدی فر، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره وجود این مدارس می گوید: بر اساس دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش ما معیار خاصی برای  تشکیل کلاس ها داریم. در مناطق مختلف با در نظر گرفتن شرایط منطقه و سرانه آموزشی باید دانش آموزان را در کلاس ها تقسیم کنیم و بر همین اساس به مدارس کد فعالیت بدهیم. با توجه به کمبود جمعیت در بعضی از مناطق به ویژه مناطق روستایی به دلیل رشد مهاجرت تعداد دانش آموزان کاهش یافته است. در نتیجه بعضی از این کلاس ها  یا حتی مدرسه به ظرفیت مدنظر نمی رسد. از سوی دیگر، ما فضای آموزشی مناسب نداریم یعنی ممکن است در یک روستا فقط یک مدرسه داشته باشیم یا با کمبود معلم مواجه باشیم که در این صورت نمی توان خدمات مختلفی ارائه داد و کلاس ها مختلط برگزار می شود.
سرانه فضای آموزشی در استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است
وی در پاسخ به رایزنی ها برای رفع این مشکل بیان می کند: ما خودمان تمایلی نداریم که مدارس مختلط باشد و بالطبع متوجه آسیب های آن هستیم. بر همین اساس در طی این چند سال با مشارکت خیران و اداره کل نوسازی مدارس در مناطق کم برخوردار و روستایی به دنبال توسعه فضاهای آموزشی حتی فضاهایی با تعداد کلاس های کم هستیم تا شاید یک مدرسه از حالت مختلط خارج شود. همین رویکرد را در پیش گرفته ایم، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.مجیدی فر می افزاید: سرانه فضای آموزشی در استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است و باید همه بخش ها به آموزش و پرورش  کمک کنند تا در بحث سرانه آموزشی رشد قابل توجه تری داشته باشیم.وی در پاسخ به این سوال که آیا در سطح شهر مشهد مدارس مختلط وجود دارد یا خیر، می گوید: فکر می کنم ما در سطح شهر مدرسه مختلط نداریم، اما روستاهای اطراف مشهد مثل منطقه تبادکان شامل این قضیه می شوند.
مدارس مختلط در روند آموزشی و پرورشی دانش آموزان تاثیر گذار است
مجیدی فر در پاسخ به تاثیر مدارس مختلط در عملکرد تحصیلی دانش آموزان می گوید: این مسئله قطعا در روند آموزشی و پرورشی دانش آموزان تاثیر می گذارد، اما تلاش کردیم با آموزش هایی که به معلمان چند پایه و مدارس مختلط در حین خدمت شان ارائه می کنیم، بتوانیم این نواقص را برطرف کنیم. البته گاهی ممکن است استفاده از این شرایط آموزشی مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد کند.وی در پاسخ خبرنگار خراسان به این سوال که در حوزه مدارس مختلط، استان چه رتبه ای دارد، می گوید: فکر می کنم چنین آماری نداشته باشیم، اگر هم باشد خود وزارت آموزش و پرورش دارد، ما نداریم.
مشکل آموزش و پرورش استان در تامین اعتبار ساخت فضاهای آموزشی
مجیدی فر خاطر نشان می کند: ما مدارس مختلط در شهرها کمتر داریم. اتفاقا مشکل این است که آموزش به دانش آموز منطقه محروم نیازمند شرایط مطلوب تری است. در واقع ما با این نقطه آسیب مواجه هستیم که این موضوع اتفاقا در حوزه ای اتفاق می افتد که پرچالش است. اگر قرار است در این خصوص کاری انجام شود باید اعتبارات ساخت فضاهای آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. ما در خیلی از مناطق مشکل زمین نداریم، اما در بحث تامین اعتبار ساخت فضاهای آموزشی مشکل داریم. با توجه به حجم دانش آموزان استان و فضاهای آموزشی که بخشی از آن ها هم تخریبی هستند و به بازسازی نیاز دارند، ما باز هم در این زمینه مشکل داریم. ضمن این که خیران هم کمک های متعددی کرده اند به طوری که ما جزو استان هایی هستیم که بالاترین میزان مشارکت خیران مدرسه ساز در ساخت مدرسه را دارند. بنابراین در این باره باید فکر اساسی شود.
آموزش و پرورش استان آمار مدارس مختلط را اعلام نکرد
وی درباره  ارائه آمار مربوط به تعداد مدارس مختلط در سطح استان و تعداد دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند، بیان می کند: با توجه به حساسیت هایی که وجود دارد، اداره کل آموزش و پرورش اعلام کرده است که آماری ارائه نشود.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.