کرونا ترمز ندارد خودمان باید رعایت کنیم

کارشناسان حوزه بهداشتی بازگرداندن محدودیت‌ها را الزامی می دانند

[ملیحه محمودخواه] رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی کار مردم را با کرونا به موج سوم کشانده و شرایط موجود سبب شده است که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشتی بازگرداندن محدویت‌ها را الزامی بدانند و تأکید کنند که ستاد ملی کرونا باید تا قبل از اینکه شرایط از اینکه هست بدتر شود به فکر بازگرداندن محدودیت‌ها باشد.

 از زمانی که کرونا در جهان جا خوش کرده، رفتارهای پیش‌بینی‌ناپذیری از خودش نشان داده است. این ویروس موذی و خطرناک در حال حاضر در دنیا یکه‌تازی می‌کند. هنوز هیچ دارویی برای او پیدا نشده است. اما طولانی‌شدن روند این بیماری از بهمن سال گذشته تا کنون مردم را تا حدودی از این ویروس خسته کرده و آنها به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه شده‌اند و به عادی‌سازی زندگی خود ادامه‌می دهند که همین رفتارها سبب افزایش شمار مبتلایان به کرونا شده است.

آمارها صعودی است

نگاهی گذرا به آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته روند ابتلا به کرونا سینوسی بوده است، اما در دو هفته گذشته شاهد سیر افزایشی آمارها در ایران بوده‌ایم تا جایی که در حال حاضر بیش از 4هزارو79 نفر در بیمارستان بستری و بدحال هستند و آمار فوت‌شدگان نیز از مرز 200 نفر گذشته است.

رشد آمار بستری‌شدگان، فوتی‌ها و مبتلایان به ویروس کرونا در کشور نشان می‌دهد که در پایان تابستان پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد و مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگرفتند.

به گفته کارشناسان بهداشت، جولان کرونا در فصل پاییز و سرمادوست‌بودن این ویروس جانگیر آن هم در زمانی که محدودیت‌ها در کشور لغو شد، مدارس و دانشگاه‌ها باز شدند و خیلی از مشاغل در حال فعالیت هستند، نگرانی‌های فراوانی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است؛ زیرا کادر درمان خسته و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل است. جامعه پزشکی معتقد است محدودیت‌ها باید بازگردد و دورکاری‌ها اعمال شود؛ زیرا کادر درمان جایگزینی ندارند.

این در حالی است که مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، به «شهروند» توضیح می‌دهد که به دلیل اینکه مردم  مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت‌ نمی‌کنند، شاهد موج سوم کرونا در کشور بوده‌ایم و در حال حاضر نیاز به بررسی داریم تا در صورت نیاز مجددا محدودیت‌هایی را در برخی از استان‌ها اعمال کنیم.

او توضیح می‌دهد که محدودیت‌ها در هر شرایطی متفاوت است و اگر نیاز باشد محدودیت‌هایی مانند دورکاری، غیر حضوری‌بودن مدارس، حذف موقت طرح ترافیک و محدودیت ساعت کاری پاساژها دوباره اعمال می‌شود  که البته تصمیم‌گیری در این‌باره بر عهده ستاد ملی مبارزه با کروناست.

مردم خودشان از خود مراقبت کنند

در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که این مردم هستند که باید مراقب خودشان باشند؛ زیرا شرایط موجود در حال حاضر زیاد ایده‌آل نیست. بسیاری از تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند و حتی در برخی از بیمارستان‌ها برخی بیماران تا ساعت‌ها در اورژانس منتظر می‌مانند تا جای خالی برای بستری‌شدن باز شود و هیچ برنامه‌ای نیز برای دورکاری یا لغو طرح ترافیک وجود ندارد.

نگاهی بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی نشان می‌دهد که این ترددها می‌تواند افزایش آمار تعداد مبتلایان را به دنبال داشته باشد. سردار نصرالله فتحیان، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد که  شروع پیک سوم کرونا شرایط را سخت‌تر کرده است و سنگینی این بار بر روی شانه‌های کادر پزشکی است.

به اعتقاد او کادر درمان از این بیماری خسته است و اگر در طول زمان دچار خستگی و فرسودگی شود جایگزینی برای آنها وجود نخواهد داشت و وضع از آنچه که امروز وجود دارد، بدتر می‌شود.

فاز سوم کرونا جدی است

محمد جهانی، اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی، نیز دلیل افزایش آمار ابتلا به کووید-19  و ورود به فاز سوم موج کرونا را زیاد پیچیده نمی‌داند؛ زیرا معتقد است که مواجهه مردم با یکدیگر افزایش یافته و همین موضوع سبب شده است که موج سوم کرونا تشدید شود.

او ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین و تنها راه برای پیشگیری از این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وقتی ما با رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی این مسیر را برای انتقال ویروس مهیا می‌کنیم پس باید منتظر پیامد آن هم باشیم. در حال حاضر حساسیت‌ بخشی از مردم جامعه نسبت به این ویروس  کمتر شده است. تعداد افراد حساس به بیماری در کشور به نسبت قبل کم شده است، بنابراین در مواجهه با افراد بیمار شانس دربرگیری بالا می‌رود. همه اتفاقات چند هفته اخیر همچون سفرهای فراوان که گویا کرونا شیوع ندارد، بازگشایی مدارس و برگزاری اجتماعات شانس مواجهه را بالا می‌برد. شاید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید محل و اماکن اجتماعات را ضدعفونی کنیم. برای کاهش این آماری که هر روز اعلام می‌شود باید زنجیره انتقال را قطع کنیم.

ایجاد موج کرونا طبیعی است

این متخصص تأکید می‌کند طبیعی است بیماری‌های عفونی که واگیردار هستند و درمان خاصی هم برای آنها وجود ندارد، بالا و پایین شوند. اصولا با چند موج در مورد این بیماری‌ها روبه‌رو می‌شویم و کم کم به سمت ثبات به پیش می‌رویم. ویروس کرونا نیز تقریبا با همین شرایط در حال پیشروی بوده و می‌توان گفت موج سوم آن نیز در کشور شروع شده است.

او با تأکید بر اینکه این ویروس تغییر ژنتیکی داشته است، ادامه می‌دهد: «قدرت ویروس در سرایت به دیگران افزایش داشته است به همین دلیل با افزایش آمار تعداد بیماران روبه‌رو هستیم و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، این وضع بدتر هم خواهد بود.»

پروتکل‌ها را رعایت کنید

استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله‌گذاری فیزیکی سه راهی هستند که بهترین موارد برای پیشگیری بیماری‌ کرونا شناخته می‌شوند. اگر این مسائل رعایت نشود، ممکن است همزمانی ویروس‌های مختلف را داشته باشیم که می‌توانند بر روی یکدیگر تأثیر گذاشته و شدت بیماری‌زایی‌شان بیشتر شود. از این رو بهترین تدبیر برای مواجهه با کرونا پیشگیری از ابتلا به آن است، قرنطینه‌شدن شهروندان در خانه‌ها شیوه درست جلوگیری از انتشار ویروس است که این تدبیر جهانی در تمام کشورهای میزبان در حال اجراست.

این شرایط در حالی در کشور سپری می‌شود که با وجود موافقت رهبری برای برداشت یک میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی تنها ۲۷درصد از این مبلغ به دست وزارت بهداشت رسیده و این موضوع فریاد مسئولان وزارت بهداشت را بلند کرده است. در کنار آن بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در حال سپری‌شدن است و ترس از تلاقی این بیماری با کرونا نگرانی‌ها را تشدید کرده است؛ اما با وجود این هنوز خبری از واکسن کرونا نیست و این موضوع استرس و سردرگمی را در کسانی که بیماری پرخطر یا آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.