رعایت نکنید، گاز بی گاز

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز:در بخش پتروشیمی حجم مصرف باید ۵۰ میلیون مترمکعب می بود که طبق مصوبه رفتار نشده و کمی افزایش شاهد هستیم

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز کشور با بیان این که انتظار می‌رود حجم مصرف گاز خانگی در روزهای آینده به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد، گفت: همچنین حدود ۳۰۰ واحد اداری اخطار گرفته و وقتی این اخطارها به دومین بار برسد گاز آن واحدها قطع می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، جلال نورموسوی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: به علت تقارن شروع فصل سرما و ورود دو سامانه بارشی به کشور، مصرف گاز در کشور بالا رفته است و پیش بینی می شود این سرما حدود یک هفته در کشورمان باقی بماند.

او ادامه داد: مصرف گاز در روزهای اخیر از ۵۲۰ میلیون مترمکعب به ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته، البته انتظار می رود در بخش مصرف خانواده ها و واحدهای تجاری و مشترکین جزء، این رقم به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

نورموسوی تصریح کرد: اثرات افزایش مصرف گاز سبب به هم خوردن موازنه گاز در خطوط انتقال کشور می شود بنابراین مجبور هستیم این موازنه را با کاهش مصرف در بخش های دیگر جبران کنیم، برای مثال مجبور هستیم مصرف ۱۲۱ میلیون مترمکعبی نیروگاه ها را کاهش داده و حجم مصرف را به ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسانیم.

او گفت: در بخش های فولاد، سیمان و پتروشیمی هم اعمال محدودیت ها از قبل انجام شده و کماکان دایر است. طبق مصوبات قبلی، حجم مصرف گاز فولادیها باید ۱۵ میلیون مترمکعب باشد که البته در حال حاضر کمی بیشتر از این مقدار است، دربخش سیمان باید ۵ میلیون باشد که فزونی شکل نگرفته اما در بخش پتروشیمی حجم مصرف باید ۵۰ میلیون مترمکعب می بود که طبق مصوبه رفتار نشده و کمی افزایش شاهد هستیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز افزود: اگر مصرف گاز خانگی بیش از حد پیش بینی ها شود با اعمال محدودیت روبه‌رو خواهد شد.

نورموسوی در خصوص اعمال محدودیت در بخش تولید هم گفت: حجم مصرف گاز بخش تولید در حداکثر میزان مصرف، ثابت است و دستخوش اعمال محدودیت ها نمی شود.

او تصریح کرد: حجم گاز تولیدی که برای مصرف تحویل ما می شود حدود ۸۱۴ تا ۸۲۰ میلیون مترمکعب است، البته تمام گاز تولیدی وارد خطوط نمی شود و این رقم، تمام آن چیزی است که وارد خطوط مصرف می شود.

مصطفی رجبی مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق کشور در سوی دیگر استودیو گفت: ۵۰ درصد از سوخت نیروگاه های حرارتی کشور را گاز تشکیل می دهد و بقیه آن سوخت مایع و عمدتاً گازوئیل مصرف می شود.

او افزود: در حال حاضر حجم مخازن سوخت گازوئیل کشور حدود ۴۸ درصد از ۳/۹ میلیارد مترمکعب گازوئیل تولیدی می باشد، البته با این رقم نسبت به سال گذشته در وضعیت مناسبی به سر می بریم زیرا حدود ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت بیشتر در مخازن وجود دارد.

رجبی مشهدی پیک مصرف برق چهارمین شب از دی ماه را ۴۱ مگاوات بیان کرد و ادامه داد: این در حالی است که پیک مصرف برق در تابستان حدود ۶۷ مگاوات بود، پس در زمستان امسال به لحاظ ظرفیت مشکلی نداریم بلکه عمده مشکل ما محدودیت در تأمین سوخت است.

نورموسوی در سوی دیگر استودیو با پرداختن به عوامل اتلاف انرژی، به ابعاد هدررفت انرژی در ساختمان ها اشاره کرد و افزود: بهینه سازی ساختمان ها یکی از مواردی است که سبب کاهش هدررفت انرژی از طریق درب و پنجره، کف و دیوارهای منازل مسکونی خواهد شد، البته شرکت گاز در حوزه تجهیزات هم به سمتی نرفته تا بتوانیم تجهیزاتی با بازدهی بالا و کاهش هدررفت داشته باشیم. در حال حاضر هنوز عمده تجهیزات حرارتی را بخاری های دودکشی قدیمی شامل می شوند.

مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: به دلیل نداشتن یکپارچگی تصمیم گیری در حوزه انرژی در سال های متمادی بر خلاف تکلیف قانون برنامه سوم، وزارت نیرو و وزارت نفت به صورت جداگانه تصمیم گیری کرده اند و این موضوع سبب شد تا هر کدام فقط بخش خود را ببینند و توسعه ها یکپارچه دیده نشود.

او خاموشی های سال قبل را دستاورد زنجیره ای از ناهماهنگی ها عنوان کرد و افزود: با پرداختن به ایجاد وزارت انرژی می توان به بخشی نگری و تصمیمات جداگانه پایان داد.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: دولت قبل تمایلی به ساخت نیروگاه نداشت در حالی که می توانست نیروگاه هایی با توان جدید و قوی تر ایجاد کند، خوشبختانه با تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ به دولت ابلاغ شد تعرفه برق صنایع به صورت واقعی تر دیده شد. صنایع بزرگ و انرژی بر کشور که عمده مصرف انرژی را باعث می شدند مجاب به ساخت نیروگاه شدند. در حال حاضر تفاهمنامه ای میان وزارتخانه های نیرو و نفت اتفاق افتاده و تولید حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در بطن این تفاهمنامه دیده شده است.

در این تفاهمنامه آمده که سوخت مورد نیاز نیروگاه ها باید توسط وزارت نفت تأمین شود اما با نگاهی به ترازنامه های انرژی می بینیم که ممکن است در سال های آینده در تأمین سوخت با مشکل مواجه شویم. روی هم رفته در حال حاضر ما میراث دار کوتاهی دولت قبل در ساخت نیروگاه ها هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.