از جنگ اتمی تا غلط زیادی انگلیس/ مرور روزنامه های صبح کشور

شهروند آنلاین امروز گزیده ای دارد از روزنامه های آفتاب یزد ،آرمان ملی، ایران، شرق، فرهیختگان و جوان

بیشتر روزنامه های صبح امروز کشور مهمترین خبرشان پیرامون سخنان محمد مخبر در مورد حذف نشدن ارز ترجیحی دارو بود و به آن پرداخته بودند. اما دیگر خبرها و گزارش ها چه بود؟ در ادامه گزیده ای از آنها را برایتان انتخاب کرده ایم:

بروز جنگ اتمی بعید نیست!

،می نویسد: آمریکای «بایدن» هنوز نتوانسته از فضای به وجود آورده شده توسط «ترامپ» خلاصی یابد به تعبیری دقیق تر، دموکرات‌ها هنوز دارند روی همان صندلی‌هایی می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند که حتی جانمایی آن‌ها نیز توسط جمهوری خواهان انجام شده و شاید بتوان گفت این چینش، نه تنها هوشمندانه بوده که آینده نگرانه نیز به وقوع پیوسته تا جایی که معتقدیم جمهوری خواهان، فرصتی دوساله به خودشان دادند تا در فضایی گیج و گنگ و سردرگم که دموکرات‌ها در آن اسیر هستند به یک بازبینی سریع دست بزنند و برای آن دنبال راهکار بگردند و به موازات هم برای بازگشت به قدرت، بعدِ پیروزی در میان دوره‌ای کنگره‌ی ۲۰۲۲، خود را برای کاخ سفید ۲۰۲۴ این بار مجهزتر از همیشه مهیا کنند. ترسیم این فضا شاید به ما کمک کند تا به پاسخ چند پرسش بیندیشیم؛ پرسش‌هایی که ما را از فضای سیاست‌های داخلی ایالات متحده به سمت نقاط بحران و تنش در ابعاد بین‌المللی رهنمون خواهد ساخت. در همین مجال باید پذیرفت که نقاط بحران اگرچه منطقه‌ای هستند اما می‌توانند سایه‌ای جهانی بر همه‌ی امور بیفکنند.

آفتاب یزد ،این که چین و آمریکا از همدیگر می‌ترسند – ترس سیاسی نه، ترسی ناشی از تنش‌های اقتصادی – یک واقعیت است اما سایه‌ی این ترس تا کجا می‌تواند گسترانده شود را در گفتگویی تحلیلی – تفصیلی با رضا نصری، استاد حقوق بین‌الملل به بحث گذاشته است.

افشاي سموم؛ امنيت غذايي در خطر؟

‎به نوشته آرمان ملی، در روزهـــای گذشته، موضوع برگشت‌خورد محصــولات غذایی صادراتی، باعث بروز حواشی بسیــاری شده و مردم در شبکه‌های اجتماعی نسبــت به خطر آفرین بودن، توزیع این محصولات که از کشورهای دیگر به دلیل غیر استانــدارد بودن میزان استفاده از سموم کشــاورزی و آفت‌کش‌ها باز‌پس فرستاده شده‌اند، ابراز نگرانی می‌کنند. پس از توقف واردات کیوی از سوی هند، فلفل از سوی روسیه، روز شنبه نیز خبر ممنوعیت واردات سیب‌زمینی ایران به دو کشور ترکمنستان و ازبکستان منتشر شد و همین امر موجب گردید که مردم این خطر را احساس کنند که با توزیع این محصولات در بازار داخلی، باعث افزایش سرطان در کشور شود.  این کشورها استفاده از سموم پرخطر و باقی ماندن آنها در محصول نهایی را که برای سلامت انسان خطرناک است به‌عنوان دلیل ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران عنوان کرده‌اند.‎سال‌هاست که استفاده بیش از اندازه از سموم و آفت کش‌ها و حتی استفاده از فاضلاب برای زمین‌های کشاورزی، امنیت غذایی ایران را تهدید می‌کند. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بهداشتی موجب افزایش سرطان می‌شود. اما نگرانی‌ها از زمانی آغاز شد که بسیاری از کارشناسان، به توزیع داخلی این محصولات در کشور هشدار دادند.

پناهی برای خانه به دوشان

ایران در گزارشی از حسینیه هیأت الرضا تکیه گاه کارتن خواب‌های محله هرندی نوشته است:

آدرس حسینیه هیأت الرضا را ازهرکسی بپرسی پارک هرندی و خیابانی را که انتهای آن به تکیه‌گاه‌ آقا مرتضی علی(ع)‌می‌رسد ، نشان می‌دهند؛ جایی که با همه حسینیه‌های تهران فرق می‌کند. در اینجا هر ساعت از شبانه‌روز باز است. گوشه تکیه گاه تنور نانوایی هیأت روشن است و شاطر نان‌های داغ را روی پیشخوان می‌اندازد. چند زن و دختر خردسال که کنار پنجره فلزی ایستاده بودند چند قرص نان برمی‌دارند و می‌روند. شاطر لواش بند را محکم به دیوار تنور می‌چسباند و خمیر بعدی را آماده می‌کند. می‌گوید: «حاج رضا خواسته هر روز از ساعت 5 عصر تا 11 شب نان بپزیم و به مردم نیازمند بدهیم. باور کنید خانواده‌هایی اینجا زندگی می‌کنند که حتی توان خرید نان هم ندارند. نان داغ را روی میز می‌اندازیم و هر کسی به اندازه‌ای که نیاز داشته باشد برمی‌دارد. اینجا خبازخانه ام‌البنین است و تنور آن هم همیشه روشن.» شاگرد نانوا دست‌های خالکوبی شده‌اش را داخل تنور می‌برد و نان‌ها را روی میز می اندازد. انگار به گرمای آتش تنور عادت دارد. می‌گوید برخی از خانواده‌ها غذای‌شان همین چند قرص نان است. برای اینکه به همه نان برسد سعی می‌کنیم به هر کسی دو قرص نان بدهیم.

چالش‌های نقل‌وانتقال خودرو! سردرگمی مردم تا کی؟!

شرق می نویسد: ‌معاملات مربوط به خودرو یکی از مسائل مبتلا‌به جامعه و مرتبط با اکثریت شهروندان است و تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در سال‌های گذشته دچار فراز و نشیب‌های فراوان شده و فرایندهای متفاوتی را طی کرده است. تغییرات مستمر و خارج از قاعده فرایندها، باعث ایجاد چالش‌ها و سردرگمی‌های فراوانی برای مردم شده است. در سال‌های گذشته سؤالات فراوانی برای مردم در رابطه با نقل و انتقال خودرو ایجاد شده و متأسفانه هنوز پاسخ درخوری دریافت نکرده‌اند. مهم‌ترین سؤال مردم در این سال‌ها، این بوده است که‌ بالاخره مرجع صالح برای تنظیم سند نقل و انتقال خودرو کجاست؟ مردم سؤال می‌کنند آیا برگ صادرشده از پلیس راهور برای اثبات مالکیت خریدار کافی است؟ یا مراجعه به دفاتر اسناد رسمی بعد از تعویض پلاک برای ثبت مالکیت خریدار ضروری است.

مذاکرات در دولت سیزدهم‌ روی دور تند

به نوشته فرهیختگان، درحالی که قرار است دور جدید مذاکرات ایران با اعضای 1+4 بعد از یک وقفه 10روزه در روند مذاکرات دوشنبه هفته جاری آغاز شود، روز جمعه خبری به‌نقل از یک مقام اروپایی در رسانه‌ها منتشر شد مبنی‌بر اینکه 80درصد پیشنهادهای ایران در پیش‌نویس جدید که قرار است در دور هشتم مورد بررسی قرار گیرد لحاظ شده است. ایران در دور هفتم مذاکرات که پیش از تعطیلات سال جدید میلادی انجام شد دو پیش‌نویس در حوزه رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ارائه داده بود. در دو سند جدید ایران موارد خلاف برجامی که در پیش‌نویس‌های پیشین اعمال شده بود، اصلاح شد. طرف غربی که در ابتدا بر عدم مذاکره روی مطالب بحث‌شده پیشین اصرار داشت درنهایت پذیرفت پیشنهادهای ایران را به رسمیت شناخته و اسناد ارائه‌شده را مورد ارزیابی قرار دهد. نگاه غیرسیاسی به مذاکرات و دستاوردهای میدانی دو عاملی است که تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم را در موقعیتی متفاوت با دولت روحانی و به‌مراتب مناسب‌تر برای چانه‌زنی قرار داده است. با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ در ایران، تا حدودی در دولت روحانی رویکردی مستعجل در به نتیجه رساندن مذاکرات دیده می‌شد؛ رویکردی که اگر به نتیجه می‌رسید شاید به‌لحاظ تبلیغاتی از آن به‌عنوان حسن‌ختام دولت یاد می‌شد، اما طبعا این شتاب‌زدگی با تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده قدرت چانه‌زنی را از آنها سلب کرده و راهی جز دادن امتیازات بیشتر و گرفتن امتیازات کمتر را باز نمی‌گذاشت. درکنار رویکرد سیاسی و شتاب‌زده دولت دوازدهم، درگیری کشور با چالش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، یافتن گریزگاهی از میدان مشکلات را الزام‌آور ساخته و در ایجاد محدودیت دیپلماتیک مزید بر علت بود. با اقداماتی که تاکنون در راستای بهبود اوضاع داخلی و روابط دیپلماتیک انجام شده است، دولت سیزدهم تا حدودی توانسته سیاست خارجی کشور را از تک‌ریلی بودن خارج کرده و با گشودن مسیر‌های جدید روی کشور، قدرت چانه‌زنی ایران را در مذاکرات افزایش دهد.

انگلیس و غلط زیادی

به نوشته روزنامه جوان،روزی جرج فردریک ارنست یا همان جرج پنجم پادشاه بریتانیا که در سال‌های میانی ۱۹۲۰ میلادی به گمان خود در اوج قدرت بود و بر بخش‌های زیادی از مناطق جهان تسلط داشت، خدمتکار مخصوص خود را صدا زد و گفت این غلط زیادی چه بوده که تو کرده‌ای؟ خدمتکار که ادبیات انگلیسی را به درستی آموخته بود و همچون شاهان بریتانیا آداب کاخ نشینی و مراودات کلامی آن‌ها را می‌دانست، گفت: قربان درست است که من چنین خبطی را مرتکب شده ام، ولی رسم شاهان همواره این بوده که از ضمیر جمع استفاده می‌کنند. پادشاه با این تذکر خدمتکار، رسوم گذشتگان خود را به یاد آورد و با تکان دادن سر، تذکر خدمتکار را تأیید کرد و گفت: منظورم این بود که ما غلط زیادی کردیم!

با مراجعه با واکنش مقامات انگلیسی پس از شلیک موشک‌های سپاه پاسداران در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ که در نوع خود، هم از لحاظ نوع موشک‌ها و هم موفقیت آن‌ها در اصابت به همه هدف‌های طراحی شده، این چندمین بار است که مقامات انگلیس نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی غلط زیادی می‌کنند و با همین ذهنیت است که هر از گاهی تلاش دارند با اقدامی یا سخنی، مسئولان و نیرو‌های مسلح ایران را مورد ارزیابی قرار دهند تا ببینند جمهوری اسلامی در چه مرحله از آمادگی قرار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.