خطر برای زیر ۱۲ ساله‌ها/ نگرانی از درهای نیمه باز مدارس و سویه جدید کرونا

در کنار عدم بلوغ کافی برخی مدارس که حالا در سال تحصیلی جدید آموزش حضوری یا مجازی بودنش به شورای مدارس سپرده شده است، بحث جدی‌تر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

به گزارش روزنامه ایران ، این روزها زمان امتحانات دانش‌آموزان دوره متوسطه رسیده و به‌صورت حضوری در حال برگزاری است؛ نگرانی‌ها از افت تحصیلی دانش‌آموزان ادامه دارد و از سوی دیگر با وجود تلاش و تأکید آموزش و پرورش طی یک ماه گذشته بر آموزش حضوری، اما ترس و نگرانی برخی خانواده‌ها از ابتلای کودکان به کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و حتی عدم تمایل برخی معلمان به بازگشایی باعث شده تا همچنان فضای آموزش در ابهام میان حضوری و غیر حضوری جلو برود.

هر چند روز گذشته وزیر آموزش و پرورش به صراحت درباره احتمال شیوع واریانت امیکرون و تصمیم برای غیرحضوری شدن کامل آموزش‌ها گفت که این وزارتخانه در این باره تخصص ندارد و تابع نظر ستاد کرونا خواهد بود اما بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم امیکرون کشندگی کم ولی انتشار سریع دارد. ما دستورالعمل‌های متعددی برای بازگشایی مدارس داریم و معتقدیم بازگشایی مدارس باید جدی و منظم باشد چراکه مدرسه خط مقدم آموزش‌و‌پرورش است و باید اقتدار خودش را در نظم برنامه درسی نشان دهد. اما شاید برخی جاها مدارس هنوز به آن بلوغ لازم نرسیده باشند.

در کنار عدم بلوغ کافی برخی مدارس که حالا در سال تحصیلی جدید آموزش حضوری یا مجازی بودنش به شورای مدارس سپرده شده است، بحث جدی‌تر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

جداول و نمودارهای وزارت بهداشت این روزها خبر می‌دهد که وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نگران کننده است و کارشناسان می‌گویند اگر مردم رعایت نکنند انتظار دارند پیک ششم در بهمن ماه پیک غالب باشد.

به جز روند نزولی استفاده از ماسک، بهداشت فردی، فاصله‌گذاری و… ایسنا خبر می‌دهد که آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید «کارگاه‌ها و صنایع کوچک زیر ۲۵ نفر، نانوایی‌ها و مدارس رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را به‌دلیل نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هفته گذشته، به خود اختصاص داده‌اند.»

این تازه در شرایطی است که همچنان آموزش مجازی از آموزش‌های حضوری پیشی دارد.

آمیتیس رمضانی دبیر انجمن علمی بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ارتباط با خطر امیکرون به ایلنا گفته است: بیش از همه نگران گروه زیر ۱۲ سال هستیم که واکسینه نیستند. بهتر است مدارسی که حضوری هستند، حداقل برای مدتی تا زمانی که به ثبات برسیم، بسته باشند تا این شرایط باعث نشود که کودکان زیر ۱۲ سال به این خاطر دچار مشکل شوند.

چالش‌های مهم و پر خطر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان باز می‌گردد که البته عموم مدارس در شیوه حضوری کلاس‌ها را تقسیم‌بندی کرده‌اند. اما عدم رعایت فاصله‌گذاری مناسب بین دانش‌آموزان و عدم رعایت چیدمان صندلی بر اساس فاصله در کنار عدم رعایت استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه شرایط را در مدارس سخت کرده است و در سال تحصیلی گذشته به‌دلیل بسته بودن کامل درهای مدارس کمتر در این باره از سوی آموزش و پرورش برنامه‌ریزی یا فرهنگ‌سازی صورت گرفت.

در کنار همه اینها با توجه به معماری بسیاری از مدارس و قرار گرفتن در فصل سرد فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه وجریان هوا در کلاس‌ها نیز مزید بر علت است و همچنین به‌دلیل برگزاری کلاس‌ها در تعداد ساعاتی خارج از استاندارد همیشگی این روزها در مدارسی که کلاس‌های حضوری دارند شاهد تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مقابل مدارس هستیم که خود بر عدم رعایت پروتکل‌ها می‌افزاید.

در این میان اما برخی مراکز هم برای پایش پروتکل‌های بهداشتی مدارس دست به کار شده‌اند. مهر خبر داد که محمد رضا سهرابی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه حضوری شدن مدارس یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مقابله با ویروس کرونا است به طراحی سامانه‌ای اختصاصی تحت عنوان سامانه پایش سلامت دانش‌آموزی خبر داده و گفته است: چنانچه دانش‌آموزی با هر علامت یا نشانه‌ای از بیماری در مدرسه حاضر شود فوراً گزارش بیماری توسط سامانه مذکور به معاونت امور بهداشتی دانشگاه ارجاع داده خواهد شد. به محض اعلام نشانه‌های بیماری، توسط اولیای مدرسه در سامانه مذکور، مراقبین سلامت در کمترین زمان ممکن در مدرسه برای بررسی وضعیت دانش‌آموز و انجام تست‌های مربوطه حاضر می‌شوند. بعد از معاینات اولیه و آزمایش پی سی آر، رصد موارد مشکوک و در ادامه نیاز به قرنطینه کردن، اقدامات لازم برای پیشگیری از گسترش موارد و شیوع بیماری انجام می‌شود.

سهرابی با اشاره به اینکه این نرم افزار به‌صورت آنلاین در دسترس مدیران مدارس تهران قرار خواهد گرفت تأکید کرد: بر اساس اعتبار سنجی که انجام می‌شود، کاربر مشخصات دانش‌آموز علامت دار را وارد سامانه می‌کند و توسط معاونت امور بهداشتی، این موارد به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می‌شود. نتیجه ثبت در این سامانه به سامانه سیب نیز اضافه خواهد شد ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به‌عنوان متولی، این سامانه را به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران تسری خواهد داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه خطاب به والدین توصیه کرد: اگر خود یا فرزندتان علامت‌های مشکوک به کرونا دارید ضمن اعلام به مسئولان مدارس، از حضور در مدرسه و اماکن عمومی خودداری کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.