سفر بین استانی برای درمان توریسم‌درمانی نیست

حسن جان‌فدا، دکترای تخصصی مدیریت بهداشت‌ودرمان و مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای علوم پزشکی یزد

سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در حوزه سلامت، استانداران و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، سفر بیماران از استان‌های کمتر توسعه‌یافته به استان‌های توسعه‌یافته‌تر جهت درمان بیماری، توریسم‌درمانی نیست. از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی برای پیشگیری از جابه‌جایی جمعیت بیماران داخلی و کاهش خطر این جابه‌جایی جمعیت عظیم استفاده کنیم.

به‌عنوان نمونه، استان یزد سال‌هاست که در جذب بیماران خارج از استان، بخصوص استان‌های جنوبی و شرقی برند است. سال‌ها صدها هزار نفر از داخل و خارج کشور برای درمان باکیفیت‌تر و هزینه کمتر به استان یزد مراجعه می‌کنند. اگرچه این فرآیند معمول است اما توریسم‌درمانی نیست.توریسم‌درمانی یک تعریف دیگری دارد که اینجا مجال بحث درباره آن نیست.

اکثریت بیماران غیربومی از استان‌هایی مثل کرمان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و… جهت درمان به یزد تشریف می‌آورند. بطور معمول سفرها، از طریق جاده یا راه‌آهن انجام می‌شود و کمتر از طریق پرواز است. اگر مخاطرات جاده‌ای را به سایر مخاطرات این سفرها اضافه کنیم، در مجموع با توجه به بزرگی حجم تعداد مسافران جابه‌جا شده و مدت اقامت و هزینه‌ها و سایر موارد…. عدد خطر(ریسک)، قابل‌توجه است لذا پیشنهاد می‌شود با توجه به راه‌اندازی پرواز اخیر یزد به زاهدان و بالعکس و یزد به بندرعباس و بالعکس( که از قبل هم برقرار بود) به جای جابه‌جا شدن این تعداد از انسان‌های شریف و اکثرا محروم جامعه، بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های ذی‌ربط با انعقاد تفاهمنامه همکاری فی‌مابین، نسبت به تامین و اعزام نیروهای انسانی پزشک و بطورکلی کادر درمان (به‌صورت داوطلبانه)، حداکثر 3 روز در ماه در استان‌های جنوبی، موافقت کنند و در این امر بشردوستانه به یاری هموطنان عزیز خود بشتابند.

فرآیندی بسیار ساده اما کاری بسیار بزرگ که در صورت خواستن و محقق شدن، جان انسان‌های بسیاری که در این مسیرهای جاده‌ای از دست می‌رفت دیگر از دست نمی‌رود و خطر سفر حذف می‌شود. آمارها نشان از افزایش تصادفات جاده‌ای(خسارتی، فوتی و جرح و معلولیت) و مشکلات شهری متعدد به‌دلیل تبعات اجتماعی، فرهنگی، رفتاری و… دارد.

راهکار پیشنهادی:

بسیج جامعه پزشکی نهادی مردمی برخاسته از جامعه سرافراز پزشکی در سراسر کشور، همچون همیشه می‌تواند در پیشگیری و کاهش بحران‌ها یاور مردم باشد. این طرح پیشنهادی با یک ارزیابی درست، در استان‌های دیگر هم قابلیت انجام دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.