یک دورهمی لغو شود بهتر از این است که یک زندگی تمام شود

اُمیکرون همه برنامه‌های سال نو میلادی را کنسل کرد

راضیه زرگری- سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا ناشی از نوع اُمیکرون هشدار داده که زمان آن رسیده تا در برنامه‌های جشن کریسمس تجدیدنظر کنید.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید همه‌گیری می‌تواند به معنای لغو رویدادهای حضوری در طول دوره تعطیلات باشد «یک دورهمی لغو شود بهتر از این است که یک زندگی تمام شود.»
سویه اُمیکرون با سرعتی که قبلا دیده نشده بود، کنترل جهان را در دست گرفته. به گزارش سی‌ان‌ان تدروس در کنفرانس خبری روز دوشنبه 27 دسامبر خاطرنشان کرد که فقط یک ماه پیش، آفریقا کمترین تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-19 را در 18 ماه گذشته گزارش کرده است. هفته گذشته، این منطقه برای چهارمین هفته متوالی بیشترین تعداد موارد ابتلا در یک هفته را از زمان شروع همه‌گیری گزارش کرد.

در آمریکا، این سویه کمتر از 20 روز پس از اولین شناسایی غالب شد.

تدروس عنوان می‌کند: «در حال حاضر شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهد اُمیکرون به طور قابل توجهی سریع‌تر از نوع دلتا گسترش می‌یابد. به علاوه احتمال بیشتری هم وجود دارد که افرادی که واکسینه‌شده یا کسانی که قبلا از کووید-19 بهبود یافته‌اند، دوباره به کووید مبتلا شوند.»

هشدار اُمیکرون در یک ماه اخیر به ویژه در هفته‌های پایانی سال میلادی به قدری جدی بوده که تعدادی از کشورهای جهان محدودیت‌های جدیدی را برای تجمعات اعمال کرده‌اند.

هلند از روز یکشنبه قرنطینه جدید شدیدی را معین کرده، به طوری که حداکثر دو میهمان در هر دورهمی سرپوشیده مجاز است. به غیر از کریسمس و شب سال نو که چهار میهمان مجاز خواهند بود.

منطقه انتاریو کانادا محدودیت‌های جدیدی را برای تجمع‌های داخلی در نظر گرفته و تعداد افراد مجاز به دورهمی را از 25 نفر به 10 نفر کاهش داده است.

شورای تازه تاسیس آلمان در مورد کووید-19 روز دوشنبه اعلام کرد که دولت باید برای مبارزه با شیوع این نوع ویروس در سراسر کشور، به خوبی هماهنگ باشد و اقداماتی را برای کاهش ارتباطات انسانی انجام دهد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند: «بهتر است برنامه‌ها را الان لغو کنیم و دیرتر جشن بگیریم، تا اینکه حالا جشن بگیریم و بعدا غصه بخوریم. هیچ یک از ما نمی‌خواهیم 12ماه دیگر دوباره اینجا باشیم و در مورد فرصت‌های از دست رفته، ادامه نابرابری یا انواع جدید جهش ویروس کووید-19 صحبت کنیم.»

فرانسه اعلام کرد که رویدادها و تجمعات بزرگ در فضای باز در شب سال نو ممنوع خواهد شد و پاریس آتش‌بازی سنتی خود را در سال نو لغو کرد.

در کره‌جنوبی، دولت هفته گذشته برنامه مرحله‌ای خود را برای کاهش محدودیت‌ها عوض کرد و به جای آن اقدامات سختگیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت از ساعت 9 شب را بازگرداند. منع رفت‌وآمد در سراسر این کشور در رستوران‌ها و کافه‌ها اعلام شده است.
نیوزیلند روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که بازگشایی مرحله‌ای مرز خود را تا پایان فوریه به دلیل نگرانی‌های اُمیکرون به تعویق می‌اندازد.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت که ممکن است برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا و سویه اُمیکرون در بریتانیا اقدامات لازم را انجام دهد. با این حال او از اعلام هرگونه محدودیت جدید خودداری کرده است.

با این حال، ملکه بریتانیا، الیزابت دوم، پیش از این گردهمایی سنتی خانوادگی کریسمس خود را در میان افزایش موج اُمیکرون لغو کرده بود.

در همین حال، صادق خان، شهردار لندن روز شنبه به دلیل افزایش سریع تعداد موارد ابتلا به اُمیکرون یک «اتفاق بزرگ» در پایتخت را اعلام کرد. «اتفاق بزرگ» به رویدادی اشاره دارد که به هماهنگی خاص بین خدمات اورژانس و مقامات محلی نیاز دارد.

تدروس روز دوشنبه در سخنرانی خود اذعان کرد که مردم دنیا از همه‌گیری کرونا «بیمار» شده‌اند. «همه ما می‌خواهیم وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانیم. همه ما می‌خواهیم به حالت عادی برگردیم. سریع‌ترین راه برای انجام این کار این است که همه ما -رهبران کشورها و مردم- تصمیمات دشواری را که باید گرفته شود، بگیریم. برای محافظت از خود و دیگران.»

او تاکید می‌کند: «بهتر است برنامه‌ها را الان لغو کنیم و دیرتر جشن بگیریم، تا اینکه حالا جشن بگیریم و بعدا غصه بخوریم. هیچ یک از ما نمی‌خواهیم 12 ماه دیگر دوباره اینجا باشیم و در مورد فرصت‌های از دست رفته، ادامه نابرابری یا انواع جدید جهش ویروس کووید-19 صحبت کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.