طرف‌های مقابل با عزم رسیدن به توافق خوب، به وین بیایند/ خطیب‌زاده: از موضوعات شکلی در مذاکرات وین عبور کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه: این تصور اشتباه که وقت و انرژی جمع را با اخبار بیخود تلف کنند و خواسته‌هایی فراتر از برجام داشته باشند و منافعی کمتر از برجام برای ایران قائل شوند، برای ایران غیرقابل تحمل است. در این صورت در این دور که وارد محتوا هم خواهیم شد، نتیجه خوبی خواهیم دید

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در مذاکرات وین از موضوعات شکلی عبور کردیم، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوهای وین رو به جلو بوده و توصیه ما این است که طرف‌های مقابل هم با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند.

 سعید خطیب زاده، روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به مذاکرات وین از سه کشور اروپایی خواست برنامه جدی خود را ارائه کنند.

وی افزود: این تصور اشتباه که وقت و انرژی جمع را با اخبار بیخود تلف کنند و خواسته‌هایی فراتر از برجام داشته باشند و منافعی کمتر از برجام برای ایران قائل شوند، برای ایران غیرقابل تحمل است. در این صورت در این دور که وارد محتوا هم خواهیم شد، نتیجه خوبی خواهیم دید.

نکات مهم سخنان وی چنین است:

در گفت و گوهای وین از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم توانستیم به دو سند جدید برسیم. در واقع با گفت و گوهای فشرده انجام شده دو سند جدید در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها داریم که رفع تحریم ها به طور خاص هدف مذاکره کنندگان خواهد بود.

ما به وین آمدیم تا به یک توافق خوب و منطقی برسیم و امیدواریم این پنجره فرصت را طرف مقابل برای این دو سند مغتنم بداند. راستی آزمایی هم در کنار و متعاقب آنها پیگیری می‌شود.

ما آمادگی داریم در یک توافق ابتدا مطئن باشیم اقدامات انجام می شود چون همه اقدامات جبرانی ایران در چارچوب پادمان و براساس نیازهای جمهوری اسلامی انجام می شود ضمن اینکه قانون مجلس الزام آور است.

امیدوارم طرف مقابل این ظرفیت و پنجره فرصت را قدر بداند.

 ایران به تنهایی بار حفظ برجام را پرداخته است

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با صبر راهبردی و به رغم همه فشارها و تحریم‌های ایالات متحده در چند سال اخیر به تنهایی سند برجام را زنده نگه داشت.جمهوری اسلامی ایران بیش از این نمی‌تواند به تنهایی هزینه حفظ برجام را بدهد و به مشارکت همه اعضای ۱+۴ نیاز است تا حیات برجام ادامه یابد.

طرف مقابل این فرصت را قدر بداند و برای هدف رفع تحریم ها به وین برود و اگر چنین شود توافق قابل دستیابی است.

 تیم مذاکره کننده ایران ملی‌ترین تیم است

تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در وین یکی از ملی‌ترین تیم‌ها است که بسیاری از اعضای آن از قبل هم حضور داشتند.

با همه اعضای این تیم مذاکره کننده در تهران مشورت‌ها انجام شد و همه هم در مذاکرات حاضر هستند تا در یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌ها بدون هیچ نگاه حزبی این توافق جلو برود و این یکی از نمونه‌های عالی حکمرانی در رابطه با برجام است.

انتقال شهید ایرلو

انتقال شهید ایرلو در چند مرحله اتفاق افتاد. ایشان جانباز شیمیایی بود و کرونا روی ایشان تاثیر بیشتری گذاشت و دومین دلیل هم این بود که به دلیل تحریم یمن، امکانات رسیدگی به وضعیت ایشان در این کشور مهیا نشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وقتی در دو روز اول متوجه شدیم و تلاش به انتقال کردیم ابتدا از دو کشور همسایه و دوست درخواست کمک کردیم که انجام نشد تا اینکه عراق ورود کرده و با ائتلاف سعودی هماهنگ و انتقال انجام شد اما انتقال ایشان با چند روز تاخیر انجام شد.

گفت‌وگوهای ایران و عربستان 

روابط ما با عربستان و گفت‌وگوها در این زمینه با یک فهمی نسبت به نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود. دو کشور در مورد برخی از موضوعات اختلافات روشن دارند ولی ما تلاش کرده‌ایم که مسیری را طی کنیم که نتیجه آن برای مردم دو کشور و منطقه همراه با منفعت باشد و فکر می‌کنیم حل و فصل مسائل اختلافی نیز از مسیر این گفت‌وگوها می‌گذرد.

دولت ریاض به سه دیپلمات ایرانی برای سفر به جده جهت فراهم کردن مقدمات بازگشایی نمایندگی ایران در نزد سازمان همکاری اسلامی ویزا داده است و به نظرم این اتفاقات می‌تواند مقدمه‌ای برای رفع اختلافات و تلاش برای عادی شدن روابط دو کشور باشد.

سفر رییس جمهور به روسیه

اخبار سفر رییس جمهور را دفتر رییس جمهور اعلام می کند. این برنامه در دستور کار است و زمان و جزییات را ادفتر رییس جمهور اعلام می کند.

دولت و مجلس فصل نوینی از رفع مشکلات مردم را آغاز کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.