اعتراف عضو هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره درباره غایبان: بله، همه نگاه‌ها حاضر نیستند!

نیرومند گفت: هیچ فیلمی به جهت آماده نبودن چند سکانس یا پلان کنار گذاشته نشده است. اصولا فیلمی که قد و قواره جشنواره را داشته باشد با چند پلان یا سکانس آماده شده یا نشده، حذف نمی‌شود و این دوره هم این اتفاق در مورد هیچ فیلمی نیفتاد

محمدحسین نیرومند، عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی درباره انتخاب فیلم‌های جشنواره گفت: «از ۷۴ فیلم حائز شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر تعدادی به دلیل انصراف یا به دلیل این‌که آماده نبودند، برای هیات انتخاب به نمایش درنیامد و ما نهایتا ۶۰ فیلم را مورد ارزیابی قرار دادیم که در این میان این ۲۲ فیلم اعلام‌شده صرفا با نظر و رأی هیات انتخاب به جشنواره راه پیدا کردند.»

نیرومند با اشاره به این‌که «برای انتخاب فیلم‌ها دبیر جشنواره هیچ‌گونه اعمال نظر و فشاری نکرد و صفر تا صد انتخاب توسط اعضا انجام شده است» گفت: «با این حال باید توجه داشت که طبق آیین‌نامه هیچ فیلمی حق نمایش عمومی ندارد، تا زمانی که پروانه نمایش آن صادر شود. بنابراین فیلمی که توسط هیات انتخاب پذیرفته شده، باید پروانه نمایش خود را تا زمان جشنواره اخذ کند. البته خوشبختانه این ۲۲ فیلم مشکلی برای پروانه نمایش نخواهند داشت.»

به گفته محمدحسین نیرومند؛ هیچ فیلمی به جهت آماده نبودن چند سکانس یا پلان کنار گذاشته نشده است. اصولا فیلمی که قد و قواره جشنواره را داشته باشد با چند پلان یا سکانس آماده شده یا نشده، حذف نمی‌شود و این دوره هم این اتفاق در مورد هیچ فیلمی نیفتاد.

از نظر تک‌بعدی بودن انتخاب‌های جشنواره چهلم نیز محمدحسین نیرومند گفت: «این نقد را تا حدودی می‌توانم بپذیرم که همه نگاه‌ها و جریان‌ها در جشنواره حاضر نیستند. با این حال چون شما و مخاطبان هنوز فیلم‌ها را ندیده‌اید، این تصور در ذهن‌تان شدیدتر می‌شود. به هر حال شما با فهرستی از جوان‌هایی طرف هستید که گمنام هستند و بنابراین فکر می‌کنید که فیلم‌های شاخصی در جشنواره حضور ندارند.»

به عقیده عضو هیات انتخاب جشنواره در بین ۲۲ فیلم انتخاب‌شده ۹ فیلم کارگردان اولی هستند که واقعا فیلم ساخته‌اند. در دوره‌های قبل فیلم اولی‌ها بیشتر فیلم‌های جشنواره‌ای می‌ساختند و علاقه‌مند بودند که فیلم‌هایشان در جشنواره‌های خارجی دیده شود، اما خوشبختانه امسال این کارگردان‌ها فیلم ساخته‌اند تا مخاطب ببیند و مورد توجه قرار گیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.