افزایش ۵۴ درصدی اجاره مسکن در تهران/ خانه‌های با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر؛ بیشترین سهم معاملات انجام شده

بررسی تازه‌ترین آمار بانک مرکزی گویای این است که اجاره مسکن در تهران و کل مناطق شهری در آذرماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۵۱.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۴.۲ درصد افزایش داشت

بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش ازوضعیت معاملات مسکن در آذرماه را منتشر کرد.بررسی تازه‌ترین آمار بانک مرکزی گویای این است که متوسط رشد قیمت نقطه به نقطه مسکن در آذرماه امسال به یک پنجم رقم مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش ایرنا،در این ماه ۹ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد. میزان معاملات مسکن در تهران در مقایسه با ماه قبل ۳۳.۸ درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته ۲۸۲.۵ درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. قیمت مسکن در آذرماه در مقایسه با ماه گذشته ۱.۸ درصد رشد داشت. این رقم نسبت به آذرماه سال گذشته ۲۱.۱ درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه آذرماه سال گذشته که برابر ۹۸.۹ درصد بود کمتر شده به عبارتی می‌توان گفت آهنگ رشد قیمت مسکن یک پنجم سال گذشته است.

افزایش حجم معاملات مسکن خانه‌های قدیمی

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه؛ ۹ هزار و ۷۷۲ واحد مسکونی معامله شده حدود ۳۳.۲ درصد معاملات مربوط به واحدهای تا پنج سال ساخت است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۹ درصد کاهش داشته است.

با وجود آنکه ۵.۹ درصد معاملات خانه‌های با عمر بنای کم کاسته شده اما از سوی دیگر اقبال خانواده‌های تهرانی به خانه‌های با عمر ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال، ۱۶ تا ۲۰ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

منطقه ۱۸ ارزان‌ترین خانه‌ها را دارد

متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در تهران ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت مربوط به منطقه یک با ۶۹ میلیون تومان و کمترین قیمت مربوط به منطقه ۱۸ با ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

همچین در آذرماه ۱۶.۸ درصد معاملات مسکن مربوط به خانه‌های ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع است و دامنه‌های قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اقبال تهرانی‌های به خانه‌های با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر

بررسی توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آذرماه نیز نشان می‌دهد که بیشترین سهم معاملات انجام شده مربوط به خانه‌های با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع است.

همچنین خانه‌های با متراژ ۶۰ تا ۷۰ مترمربع و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در پایتخت بیشترین سهم معاملات بر حسب ارزش هر واحد مربوط به دامنه‌های قیمتی یک تا ۱.۵ میلیارد تومان با سهم ۱۹.۲ درصد است. واحدهای با ارزش ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان ۱.۵ میلیارد تا ۲ میلیارد نیز در مرتبه‌های بعدی قرار دارند.

اجاره مسکن در تهران و کل مناطق شهری در آذرماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۵۱.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۴.۲ درصد افزایش داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.