راه‌اندازی کلانتری بهشت زهرا/ ممنوعیت تصویر  زنان بی‌حجاب بر سنگ مزار

مدیرعامل جدید سازمان بهشت‌ زهرا گفت خودمان را اینجا خادم تمام قبور مؤمنان می‌دانیم و هیچ خط و مرزی برای کسی که در اینجا مدفون است، نداریم

به گزارش شرق، ریختن قیر روی سنگ قبر روح‌الله زم، شکستن و تخریب سنگ مزار ابراهیم یزدی، شکستن کتیبه‌های دو نفر از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و… اتفاقی تکراری در بهشت‌ زهرا یا سایر گورستان‌هایی که محل دفن چهره‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی است، محسوب می‌شود. مدیران بهشت‌ زهرا معمولا بعد از رسانه‌ای‌شدن این اتفاقات خسارت‌های ایجادشده را جبران می‌کنند؛ اما روز گذشته مدیرعامل جدید سازمان بهشت‌ زهرا گفت خودمان را اینجا خادم تمام قبور مؤمنان می‌دانیم و هیچ خط و مرزی برای کسی که در اینجا مدفون است، نداریم. او از ایجاد کلانتری در بهشت‌ زهرا برای افزایش ایمنی قبور خبر داد و اینکه امنیت بهشت‌ زهرا از سوی دژبانان ارتش مستقر در این سازمان انجام می‌شود که وظیفه حراست و امنیت اجتماعی سازمان را بر عهده دارند که البته نیاز به تقویت دارد.

به گفته سعید غضنفری ، 220 دژبان برای 750 هکتار و همچنین حرم حضرت امام در نظر گرفته شده است که نیاز به تقویت دژبان‌ها و اصلاح فرایندها داریم. در‌حال‌حاضر یک‌میلیون‌و 500 هزار قبر در بهشت‌ زهرا وجود دارد و سازمان نمی‌تواند برای هر قبر یک مأمور بگذارد؛ البته بهشت‌ زهرا با دوربین‌ها رصد می‌شود، ولی حتما در یک مدل جدید با راه‌اندازی کلانتری در این منطقه ضریب امنیت در این محدوده را افزایش خواهیم داد. همچنین در این بخش از ظرفیت یگان حفاظت شهرداری تهران استفاده خواهد شد.

او برخلاف رویه گذشته، مشکلات خدمات‌رسانی در بهشت‌ زهرا را انکار نکرد و گفت: خدمات در سازمان بهشت‌ زهرا با نواقصی روبه‌رو است که تلاش خواهیم کرد تا پایان ماه جاری اتفاقات خوبی در سازمان رقم بخورد. همچنین گلوگاه‌ها را در فرایند خدمت‌رسانی که با مشکلاتی روبه‌رو هستند، شناسایی و مشکلات را رفع خواهیم کرد. کم‌کردن هزینه‌های خدمات برای خانواده‌های متوفیان از‌جمله مواردی است که در دستور کار سازمان بهشت‌ زهرا قرار دارد که به‌عنوان مثال می‌توان به دریافت هزینه‌های پارکینگ برای ورود خانواده‌های متوفیان به بهشت‌ زهرا اشاره کرد که تا پیش از این، پارکینگ در اختیار پیمانکار بوده که با اصلاح این پارکینگ در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم ورود به پارکینگ بدون هزینه یا با حداقل هزینه انجام شود.

مدیرعامل سازمان بهشت‌ زهرا درباره توسعه آرامستان‌‌های تهران گفت: به‌هیچ‌عنوان به دنبال توسعه آن نیستیم و برنامه ما توسعه آرامستان‌ها در شمال،‌ شرق و غرب تهران است که در همین زمینه کارهای مطالعاتی و پژوهشی و همچنین کارهای زمین‌شناسی و مطالعات خاک این محدوده‌ها انجام شده است.

15 هزار قبر برای زمان‌های بحرانی

غضنفری با اشاره به اینکه مکان‌یابی جدید برای احداث و توسعه آرامستان‌های جدید در تهران در دستور کار سازمان بهشت‌ زهرا قرار گرفته است، گفت: در‌حال‌حاضر 25 هزار قبر در بهشت‌ زهرا داریم و علاوه ‌بر ‌آن حدود 15 هزار قبر نیز برای مواقع بحرانی در نظر گرفته شده است که با توجه به میانگین جان‌باختگان پیش‌بینی می‌شود مشکلی را برای دفن اموات در بازه زمانی سه تا پنج سال آینده نداشته باشیم.

او همچنین به ایده دفن اموات در بقاع متبرکه با همکاری اوقاف اشاره کرد و گفت: البته این مسئله در حد ایده است تا بتوانیم از ظرفیت بقاع متبرکه نیز استفاده کنیم؛ چرا‌که تولیت امامزاده‌ها با اوقاف است و امیدواریم در طرحی در قالب تهاتر بستری فراهم شود تا متوفیان در این مکان‌ها دفن بشوند و با این اقدام هزینه تدفین را برای شهروندان کاهش بدهیم که همان‌طور که تأکید شد، این مسئله در فاز اجرا نیست و تنها در حد یک ایده است.

پرداخت قسطی هزینه قبور

مدیرعامل سازمان بهشت‌ زهرا با تأکید بر اینکه قبرهای بهشت‌ زهرا با نازل‌ترین قیمت در اختیار خانواده‌های متوفیان قرار می‌گیرد، گفت: هر شهروندی که به لحظه فوت کند، یک قبر رایگان تحویل می‌گیرد و دو طبقه دیگر نیز در قطعات روز و قیمت نهایتا پنج میلیون تومان به خانواده متوفی واگذار می‌شود.

غضنفری با اشاره به اینکه در قطعات تعداد برای هر طبقه هفت میلیون تومان بر‌ اساس مصوبه شورای شهر گرفته می‌شود، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های جدید سازمان این است که بتوانیم قبر را برای خانواده‌های متوفیان و خانواده‌هایی که نیازمند هستند، به صورت اقساطی واگذار کنیم. برای مثال اگر فردی در اردیبهشت‌ماه فوت کند خانواده او می‌تواند تا پایان سال هزینه قبر را به صورت اقساط پرداخت کند.

ممنوعیت تصویر  زنان بی‌حجاب بر سنگ مزار

غضنفری درباره مقررات نصب سنگ در قبور هم توضیح داد: در این زمینه نزدیک به 20 روز پیش اکیپی تحت عنوان انتظامات سنگ به صورت پایلوت در دو قطعه بهشت‌ زهرا‌(س) فعالیت خود را آغاز کردند که وظایف این اکیپ این است که بر نصب سنگ‌ها بر‌ اساس مقررات بهشت‌ زهرا نظارت کند و از نصب سنگ‌های نامتعارف و نصب‌ سنگ‌های بدون حجاب خانم‌ها ممانعت کند.

مدیرعامل سازمان بهشت‌ زهرا با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریت شهری بنا داریم بهشت‌ زهرا را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم، گفت: با توجه به ظرفیتی که در این منطقه وجود دارد، این کار شدنی است که بر ‌اساس‌این در بدو ورود بنده به بهشت‌ زهرا مدیریت گلزار شهدا را ایجاد کردیم و قطعا گلزار شهدا با حجم این تعداد شهید می‌تواند به قطب فرهنگی در کشور تبدیل شود.

غضنفری با اشاره به اینکه فضای عمومی بهشت‌ زهرا نیز نیاز به دگرگونی فرهنگی دارد، گفت: پیکرهایی که وارد سازمان بهشت‌ زهرا می‌شوند، به‌عنوان امانت در دست ما قرار دارند تا دفن شوند که در همین زمینه به‌تازگی به صورت 24‌ساعته صوت قرآن در سردخانه‌های بهشت‌ زهرا پخش می‌شود و در‌حال‌حاضر فضای داخلی سردخانه‌ها و سالن‌های تطهیر فضای آرامش‌بخش‌تری شده است.

او افزود: یکی از موضوعاتی که به‌تازگی نیز شهردار تهران به آن اشاره داشته است، بهشت‌گردی در گلزار شهدا است و بر ‌اساس‌ این ما به دنبال گویاسازی قطعات شهدا هستیم که به‌زودی نیز «کیوسک بهشت‌نت» را راه‌اندازی می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.