شناسایی ۳۴۰ شغل با سرمایه زیر ۲۰ میلیون تومان

حجت‌الله عبدالملکی: تا پیش از این دستگاه‌ها در زمینه اشتغال جزیره‌ای کار می‌کردند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که برنامه این وزارتخانه ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی در ۱۸ ماه یعنی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ است

حجت‌الله عبدالملکی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ذاکر، نماینده ارومیه درباره علت حل نشدن مشکل اشتغال گفت: بیکاری دومین معضل اقتصادی کشور بعد از تورم است البته دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را شروع کرده که با مشکلات زیادی از جمله بیکاری مواجه بوده است.

وی توضیح داد: «مساله ما فقط بیکاری مطلق ۲.۵ میلیون شغل نیست، بلکه ۱۴ میلیون نفر شغل شایسته‌ای ندارند. متولی اشتغال فقط وزارت کار نیست. موضوع اشتغال به صنعت، کشاورزی، it، فناوری اطلاعات، گردشگری و حتی محیط زیست هم ارتباط دارد. وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست که مشغول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است لذا به عنوان دبیر شورای اشتغال موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توزیع کتابچه‌هایی بین نمایندگان در مورد اقدامات  وزارت کار برای ایجاد اشتغال اظهار کرد: «در این کتابچه به دو موضوع وضعیت اشتغال و بیکاری و عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال در چند ماه گذشته اشاره شده است.»

وی ادامه داد که برنامه وزارت کار ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی در ۱۸ ماه یعنی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ است. ۷۱ دستگاه متولی اشتغال در قالب ۱۷۵ برنامه اشتغالزایی و با اطلس الگوهای استانی تدوین و پیگیری و اجرا می‌کنند. در دوره کوتاه سه ماهه پیشین در سامانه وزارت کار ۲۱۷ هزار فرصت شغلی به ثبت رسیده که ۱۳۰ هزار فقره بیمه تامین اجتماعی را به دنبال داشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز امیدواری درباره این‌که دولت بتواند با کمک مجلس شورای اسلامی مشکل بیکاری را حل کند، اظهار کرد: «دولت سیزدهم زیربوم اشتغال جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد که گامی بسیار مهم برای هماهنگی بین چندین دستگاه در حوزه اشتغال است. تا پیش از این دستگاه‌ها جزیره‌ای کار می‌کردند.»

وی در توضیح پیشنهادات و مصوبات شورای عالی کار اظهار کرد: «برای تامین مالی اشتغال در بودجه سال ۱۴۰۱ و براساس مصوبه اخیر شورای عالی اشتغال پیشنهاد اعتبار ۳۲ میلیارد تومان و همچنین ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال شده است. از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، ۶۰ هزار میلیارد تومان از طریق قرض‌الحسنه و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان براساس مصوبه شورای پول و اعتبار است.»

عبدالملکی اظهار کرد: «یک وحدت رویه برای تامین مالی توسط بانک مرکزی صورت گرفته چون تا پیش از این گلایه‌ها این بود چرا وام‌ها تبدیل به اشتغال نمی‌شد که دلیل آن انحراف وام‌ها بود. در مصوبه جدید و در راستای تامین مالی موضوع هدایت نقدینگی به سمت اشتغال پیگیری می‌شود؛ بدان معنا که از تسهیل‌گیرندگان تعهد گرفته می‌شود که باید براساس تسهیلات گرفته شده باید اشتغال ایجاد کرده و افراد را بیمه تامین اجتماعی کند؛ یعنی اگر ۵۰۰ میلیارد تسهیلات می‌گیرند با فرض این‌که ۲۵۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال سرمایه می‌خواهد باید تعهد کند که ۲۰۰۰ شغل ایجاد کند. ما ظرف یک سال استعلام بیمه‌شدگان جدید را می‌گیریم که در صورت رخ ندادن اتفاقی وام امحال نمی‌شود.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: «تمرکز ما بر مشاغل محور کم‌سرمایه‌بر است که در همین رابطه هم نمایشگاه‌هایی در سراسر کشور برپا شد. ۳۴۰ شغل شناسایی شده که زیر ۲۰ میلیون تومان سرمایه لازم دارد و حتی بعضا یک تا ۱۰ میلیون سرمایه نیاز دارد.»

عبدالملکی اظهار کرد: «درباره مجوزها هم وزارت اقتصاد و دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که فقط یک درگاه برای صدور مجوز باشد و از آن درگاه کارشان را انجام دهد.»

وی ادامه داد: «مشاغل خانگی نیز درگیر مجوزها نمی‌شود. در جلسه شورای اشتغال تصویب شد که مشاغل خانگی از مجوزمحور به فردمحور تبدیل شود یعنی مشاغل خانگی دیگر نمی‌خواهد مجوز بگیرد بلکه در سامانه‌ای موضوع را ثبت کرده و سیستم ظرف سه روز کاری به آنها مجوز می‌دهد. از این طریق دستگاه‌ها نظارت‌شان را انجام می‌دهند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد عملکرد صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: «ما مبنایی را برای امتیازدهی به مدیران صندوق‌ها و شرکت‌ها قرار دادیم و آن هم میزان ایجاد اشتغال در منطقه است. فقط برای ما سود مهم نیست بلکه باید گزارش میزان اشتغال را به ما بدهند. براساس آن مدیران کم‌کار و شرکت‌های زیان‌ده را شناسایی کرده و مدیران را تغییر می‌دهیم.»

وی اضافه کرد: «چند نقطه بحرانی هم شناسایی شده که تیم‌هایی برای بحث اشتغالزایی اعزام می‌شوند. سامانه جامع کاریابی در وب‌سایت اصلی وزارت کار شکل گرفته و قرار است افراد جویای کار خودشان را معرفی کنند که بازار جدید خوبی برای کار است.»

عبدالملکی در پایان گفت: «من خودم را برای ایجاد اشتغال متعهد دانسته و تمام تلاش خود را برای ایجاد اشتغال به کار می‌گیریم. چند ماه از دولت گذشته و ما شب و روز نشناخته و مشغول کار بوده‌ایم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.