درس‌آموخته‌هایی از زلزله بم چاپ شد

به مناسبت هجدهمین سالروز فاجعه زلزله بم 2 کتاب با عناوین «زلزله بم؛ ارزیابی عملکرد اجتماع سازمانی مدیریت بحران» تالیف دکتر موسی عنبری، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و «اشتراک‌گذاری تجربیات زلزله بم» تالیف دکتر فخرالسادات هاشمی‌نسب توسط انتشارات موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران منتشر و در بازار نشر ایران در اختیار پژوهشگران، مدیران بحران و علاقه‌مندان قرار گرفت.

این دو کتاب با هدف مستندسازی تجارب بزرگ زلزله بم چاپ و منتشر شده‌اند.

احمدسلطانی، رئیس موسسه آموزش عالی هلال ایران گفت: «زلزله مهیب دی‌ماه ۱۳۸۲ در شهرستان بم، به‌عنوان یک فاجعه ملی برون‌داده‌های مختلفی داشت که همچون دانشگاه بزرگی برای علاقمندان به ایفای نقش در توسعه دانش مدیریت بحران به‌شمار می‌رود و جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان امدادی کشور خدمات شایان‌توجهی را به آسیب‌دیدگان فاجعه بم ارایه کرد.»

در راستای ایفای نقش در تولید دانش مدیریت بحران پژوهش‌های مختلفی را به انجام رسانده است که طرح تحقیقاتی بررسی عملکرد اجتماع سازمانی امدادونجات کشور در مدیریت زلزله بم و همچنین پژوهش مستندسازی تجارب این زلزله، از آن جمله هستند.

او افزود: «این کتب خلاصه‌ای از نتایج پژوهش‌های مذکور است که در راستای فراهم نمودن زمینه بهره‌مندی علاقمندان گوشه کوچکی از درس آموخته‌های فاجعه بم، منتشر شده‌اند..

موسی عنبری، مولف کتاب اول در بخشی از مقدمه آورده است: «در این مطالعه که پژوهشی پیمایشی و وسیع با رعایت ضوابط پژوهشی و روش شناخت علمی درباره حادثه بم است؛ نحوه مدیریت حادثه و کمک‌رسانی به مردم ارزیابی می‌شود. هدف تحقیق فراتر از ثبت علمی تجربه مدیریت حادثه، بیان نقاط قوت، ضعف و عملکرد نهادهای متولی امدادونجات کشور است. در این کار، بر نظرات مردم، کارشناسان و تحلیل‌های علمی و مطبوعاتی متمرکز شده‌ایم.»

  کتاب «اشتراک‌گذاری تجارب زلزله بم» حاصل پژوهشی میدانی و مصاحبه‌محور به روش کیفی است که در جریان آن صدها ساعت مصاحبه ثبت و ضبط و نتایج آن‌ها در این کتاب منتشر شده است

گفتنی است؛ موسسه آموزش عالی هلال ایران در سال جاری ۲۲ عنوان کتاب را به چاپ رسانده‌است. این کتاب‌ها شامل موضوعات مرتبط با مدیریت بحران و حقوق بشردوستانه است

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.