«کوبورگ» وارد کتاب‌های درسی می‌شود؟

سعید پورزند- امروز در حالی گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ پیرامون سازوکارهای لغو تحریم‌ها در هتل کوبورگ پیگیری می‌شود که نمایندگان کشورمان طبق آنچه در جلسه روز قبل مورد توافق قرار گرفت، موضوع لغو تحریم‌ها را مدنظر قرار دادند.

این در حالی است که توییت صبح امروز «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، خبرساز شد: «در نشست کمیسیون مشترک برجام، آغاز هشتمین دور مذاکرات وین اعلام شد. شرکت‌کنندگان گفت‌وگوهایی تجارت‌گونه و نتیجه‌محور داشتند.»

اولیانوف ادامه داد: «آنها به ویژه، توافق کردند روند تهیه پیش‌نویس را متمرکزتر کنند و سرعت ببخشند تا هر چه زودتر به یک توافق دست پیدا کنند.»

در کنار مورد توجه قرار دادن این توییت، سخنان روز گذشته رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نکات قابل تعمقی دربردارد مبنی بر اینکه «کشورش حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیست.»

این مقام ارشد مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری نیویورکر در تداوم به‌کارگیری تاکتیک تهدید به بی‌اثر شدن برجام ادعا کرد: «ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم، زیرا ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است. در مدت کوتاهی، تلاش برای احیای برجام مانند تلاش برای احیای جسد مرده خواهد بود. در این صورت، آمریکا و متحدانش ممکن است به یک برنامه هسته‌ای خارج از کنترل ایران رسیدگی کنند.»

به نوشته نیویورکر، مالی در ماه ژوئن پیشنهادی هسته‌ای ارایه کرد که شامل پایان‌دادن به اکثر تحریم‌های دوران دونالد ترامپ بود.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درخصوص پیگیری مذاکرات در ژوئن گفت که احساس جمعی همه -از جمله اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها و همچنین هیأت ایرانی در آن زمان- این بود که می‌توانیم خطوط کلی یک توافق را ببینیم. اگر هر طرف برای سازش و مصالحه‌های لازم آماده بود، می‌توانستیم  به آنجا برسیم.

پایگاه خبری نیویورکر نوشت راب (رابرت) مالی کت و شلوارهایش را در هتل وین گذاشته بود و انتظار داشت که مذاکرات در مدت کوتاهی از سر گرفته شود. اما پنج ماه گذشت و برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه داد. مالی سرانجام کت و شلوارهایش را به خانه پست کرد.

خب، گفت‌وگوهای تجارت‌گونه و نتیجه‌محور، تمرکز بر تهیه پیش‌نویس، سرعت بخشیدن به توافق، عدم پذیرش توافقی بدتر از برجام، پایان دادن به بیشتر تحریم‌های دوران دونالد ترامپ، اینها نکاتی است که فرآیند حدس وگمان را بیش ازپیش دامن می‌زند؛ فرآیندی مبتنی بر دستیابی به یک توافق خوب از دید ما ویک توافق «نه بدتر» از دید آمریکایی‌ها؛ توافقی مشتمل بر راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت تداوم آن. در همین ارتباط به نظر می‌رسد رسیدگی به موضوعات مربوط به تحریم‌های مالی وبانکی در دستور قرار گرفته است.

حال باید دید چه سرنوشنی در مذاکرات رقم خواهد خورد و اینکه نام هتل کوبورگ به کتاب‌های درسی افزوده خواهد شد یا خیر؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.