پژواک مرگ در یخچال‌های کینو

نجاتگران پایگاه امدادونجات تاراز کوهنورد مصدوم خوزستانی را بعد از سقوط نجات دادند

قله «کینو» یا به‌قول کوهنوردان حرفه‌ای ایران «کیتوی خوزستان» یکی از فنی‌ترین قلل مرتفع ایران است که هر سال زمستان حوادث زیادی دامن کوهنوردانی که قصد صعود به قله آن را دارند، می‌گیرد. قله‌ای خشن، سخت و طاقت‌فرسا برای کوهنوردان که از لحاظ فنی و سختی مسیرهای صعود چیزی از کیتوی پاکستان ندارد. هرچند همین شهرت قله به‌سختی و به قولی وحشی بودنش مهم‌ترین عامل انتخاب از سوی کوهنوردان کنجکاو و عاشق صعود به قله‌های سخت است. بومی‌های منطقه می‌گویند کینو با کسی شوخی ندارد اگر کسی قصد صعود به قله آن را داشت اولا باید فکر صعود تنهایی به‌خصوص در زمستان را از سر به در کند ثانیا کاملا مجهز و تخصصی راه صعود را در پیش بگیرد. چه بسا حتی حرفه‌ای رشته کوهنوردی هم از حوادث پیشبینی نشده و خطراتی که مسیرهای صعود کینو، کوهنوردان را تهدید می‌کند در امان نیستند. یکی مانند «محمدمهدی احمدیان» 30 ساله که جمعه گذشته پایش از روی یخچالهای کوه سُر خورد و 700 متری هم به پایین سقوط کرد. هرچند به‌واسطه حضور به‌موقع نجاتگران هلال‌احمر پایگاه تاراز از این مهلکه جان سالم به در برد اما حتما تا مدت‌ها با شکستگی‌های متعدد بدنش باید خاطره‌های این کوهنوردی را مرور کند.

صبح روز جمعه بود که دو کوهنورد حرفه‌ای استان خوزستان به قصد صعود به قله کینو راهی این مسیر شدند. گرچه در تاریکی واپسین ساعات شب و در شرایطی که هوا آرام بود این راه را در پیش گرفتند اما با طلوع  خورشید هم خبری از وضعیت ناآرام جوی و بارش نبود، اما سوز سرما و وزش باد شدید کمی مسیر را برای آنها سخت کرده بود. تقریبا به میانه‌های این کوه خشن رسیده بودند که در چشم به‌هم‌زدنی پای محمد روی اولین یخچال کوه سُر خورد و از ارتفاع حدود 700 متری به پایین پرتاب شد.

مسیر کاملا یخ‌زده و خطرناک کوهستان به ‌همراه او اجازه نمی‌داد تا به‌تنهایی به نجات محمد بپردازد. لذا سریعا موضوع را به هیأت کوهنوردی استان اطلاع داد. پایگاه امدادونجات کوهستان تاراز به مدیریت «محمد سوخته‌زار» مسئول پایگاه،  با اطلاع از این حادثه از طریق هیأت کوهنوردی، همراه با نجاتگران و آمبولانس مرکز راهی منطقه شدند: «ساعت هفت‌ونیم صبح تیم نجاتگران ما همراه با رئیس امدادونجات هیأت کوهنوردی به منطقه اعزام شدند. خبری از بارش‌های زمستانی نبود اما باد شدید و سرمای حاکم بر منطقه کار صعود را برای نجاتگران سخت کرده بود. سرما به حدی بود که خیلی سریع قدرت راه رفتن را از بچه‌ها گرفت. با این شرایط نجاتگران خود را به‌سختی به نقطه صعود این کوهنورد رساندند.»

امداد در سرمای سخت

به محض رسیدن نجاتگران فضای منطقه برای نجات کوهنورد سقوط‌کرده بررسی شد: «تمام فضاهای اطراف ما یخ زده و راه رفتن روی این یخ‌های قطور به‌حدی سخت بود که هر لحظه ممکن بود یکی از نجاتگران ما هم سقوط کند. بچه‌ها به‌سختی خود را به کوهنورد مصدوم رساندند. سرمای هوا و لغزندگی وحشتناک کوهستان سرعت کار را کم می‌کرد، اما این باعث نشد تا نجاتگران ما از ماموریت حیاتی خویش منصرف شوند.»

خردادماه سال گذشته هم یک زوج برای صعود به قله کینو به منطقه سفر کرده بودند. از قضا قله را هم فتح کرده بودند اما متاسفانه در مسیر بازگشت هر دو از قله سقوط کردند. به محض اطلاع از این حادثه توسط کوهنوردان دیگر سریعا تیم نجات ما به منطقه اعزام شد اما متاسفانه در پی این سقوط آقا فوت کرده و خانمش که به‌شدت آسیب دیده بود با کمک بالگرد به بیمارستان منتقل شد.

امکان انتقال مصدوم با بالگرد وجود نداشت. نجاتگران هلال‌احمر با بک برد و تسمه، مصدوم را فیکس کردند و به سمت دامنه کوه راه افتادند: «حمل مصدوم روی کوهستان یخ‌زده با وزش شدید بادی که گاه راه دید را هم روی نجاتگران می‌بست کار بسیار سخت‌ و طاقت‌فرسایی بود. گام‌ها باید آهسته برداشته می‌شد و سرعت حرکت رو به جلوی نجاتگران حامل مصدوم در مسیر باید با هم هماهنگ بود. کوچک‌ترین بی‌احتیاطی سرنوشت تلخی را هم برای نجاتگران هم برای مصدوم به‌همراه داشت. سرانجام بعد از 7 ساعت کار امدادی سخت و نفسگیر موفق شدیم این مصدوم 30 ساله که از ناحیه کتف، شانه، سر و پا دچار ترومای شکستگی شده بود به دامنه کوه و بعد از آن به مرکز درمانی چلو منتقل کنیم.»

به گفته سوخته‌زار هر سال زمستان حوادث تلخ کوه کینو تکرار می‌شود و این نجاتگران پایگاه تاراز هستند که با آمادگی و حضور به‌موقع خود به نجات جان انسان‌ها می‌پردازند: «خردادماه سال گذشته هم یک زوج برای صعود به قله کینو به منطقه سفر کرده بودند. از قضا قله را هم فتح کرده بودند اما متاسفانه در مسیر بازگشت هر دو از قله سقوط کردند. به محض اطلاع از این حادثه توسط کوهنوردان دیگر سریعا تیم نجات ما به منطقه اعزام شد اما متاسفانه در پی این سقوط آقا فوت کرده و خانمش که به‌شدت آسیب دیده بود با کمک بالگرد به بیمارستان منتقل شد.»

ارائه خدمات امدادی به 600 روستای صعب العبور

پایگاه امدادونجات تاراز که در  85 کیلومتری شهرستان قلعه خواجو به سمت چهارمحال‌وبختیاری واقع شده است همواره حوادث جاده و کوهستان این مسیر را پوشش می‌دهد اما این ماموریت‌ها باعث نشده که نجاتگران این پایگاه امداد جاده‌ای از روستاییان ساکن در روستاهای صعب‌العبور محور تحت پوشش آنها غافل شوند: «حدود 600 روستای صعب‌العبور در اطراف شهرستان اندیکا قرار دارند که مسیرهای مواصلاتی آنها با اولین بارش زمستانی مسدود می‌شود و بیماران آنها نیازمند کمک‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر هستند. هفته گذشته سه بانوی باردار روستایی طی سه عملیات مجزا با کمک نجاتگران پایگاه تاراز و ماماهای مرکز بهداشت‌ودرمان چلو به مراکز درمانی منتقل شدند.»

پایگاه امدادونجات جاده‌ای تاراز در طرح امداد زمستانه هلال‌احمر خوزستان با در اختیار داشتن یک دستگاه آمبولانس، یک دستگاه ست نجات، یک دستگاه خودروی امدادی و همچنین داوطلبان پای کار امسال نیز مانند سال‌های گذشته آماده ارایه خدمات امدادی به مسافرانی است که از این محور کوهستانی قصد سفر دارند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.