مگر دختران ایرانی هم کشتی می‌گیرند؟!

هانیه عاشوری در گفت‌وگو با «شهروند» حس خود را به عنوان یک دختر کشتی‌گیر ایرانی بیان می‌کند

دختر 22 ساله کرمانشاهی می‌گوید هنوز هم کمتر کسی در جامعه تصور می‌کند که دختران ایرانی بتوانند کشتی‌گیر شوند.

شهروند آنلاین- شاید در نگاه اول همچنان برخی تصور کنند که کشتی زنان در ایران وجود ندارد، اما نه در کشتی آزاد و فرنگی بلکه در رشته کشتی آلیش چند سالی است که دختران ایرانی کارشان را در مسابقات بین‌المللی آغاز کرده‌اند. یکی از ستاره‌های کشتی آلیش زنان ایران هانیه عاشوری است. دختر کرمانشاهی دو سال قبل برای اولین‌بار در تاریخ کشتی زنان موفق به کسب مدال طلای جهانی شد. این کشتی‌گیر 22 ساله که مدت زیادی هم نیست وارد این رشته شده، در دسته سنگین‌وزن اخیرا نیز در مسابقات جایزه بزرگ قزاقستان حاضر شد و به مدال نقره رسید.

هانیه عاشوری هم مطابق انتظار از سوالات زیاد و تعجب افراد از اینکه او یک کشتی‌گیر است، کلافه شده و می‌گوید کشتی آلیش زنان نیاز به حمایت بسیار بیشتری از سوی مسئولان دارد.

درباره مسیری که هانیه عاشوری در سال‌های اخیر طی کرده و چالش‌هایی که با آنها روبه‌روست، با او به گفت‌و‌گو پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

* از اینجا شروع کنیم که می‌دانید کشتی زنان در ایران چه پیشینه‌ای دارد؟

به جز کشتی کلاسیک که مدتی در ایران راه‌اندازی شد و سپس فعالیتی نداشت، کشتی آلیش که یک رشته شناخته‌شده بین‌المللی است از سال 93 زیر نظر فدراسیون کشتی کار خود را آغاز کرد. اعتقاد دارم اگر بیشتر به این رشته بها داده شود، می‌تواند افتخارات بزرگی برای ایران رقم بزند.

* شما اولین دختر طلایی کشتی زنان ایران در جهان بودید، اما اخیرا در جایزه بزرگ قزاقستان نایب‌قهرمان شدید.

رقابت‌های بین‌المللی کشتی آلیش جایزه بزرگ جام ارکینبایف اخیرا در قزاقستان برگزار شد و سطح بالایی هم داشت. من هم برای قهرمانی به این مسابقات رفته بودم، اما هم آسیب‌دیدگی‌هایی که داشتم مرا اذیت کرد، هم ناداوری باعث شد در مبارزه آخر بازنده شوم. البته قبل از آن سه حریفم را شکست داده بودم. به هر حال این تورنمنت فرصت خوبی بود تا من برای مسابقات بعدی خودم را محک بزنم.

* هانیه عاشوری چه هدف و رویای بزرگی را در کشتی آلیش در سر دارد؟

هدف و آرزوی من المپیکی‌شدن کشتی آلیش است. این‌طور که شنیدم آلیش این شانس را دارد تا در آینده‌ای نزدیک وارد بازی‌های المپیک شود. در آن صورت است که من می‌توانم یک روز روی سکوی المپیک قرار بگیرم و به آرزویم برسم.

*‌ حتما این صحبت را بارها از اطرافیان و مردم شنیده‌اید که مگر دخترها هم کشتی دارند؟

صددرصد. این جمله را بارها شنیده‌ام. می‌گویند مگر زنان هم کشتی می‌گیرند. خیلی‌ها تعجب می‌کنند و می‌گویند مگر می‌شود در ایران زنان هم روی تشک بروند و کشتی بگیرند؟ آنجاست که من و خیلی از هم‌تیمی‌هایم مجبوریم توضیح بدهیم که در چه رشته‌ای و با چه شکلی فعالیت می‌کنیم. کشتی آلیش کاملا با لباس برگزار و فنون با استفاده از کمربند اجرا می‌شود.

* شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که چطور یک دختر ایرانی سمت رشته‌ای مثل کشتی می‌رود؟

من از بچگی کشتی را دوست داشتم و می‌توانم بگویم حریف تمرینی من هم برادرم بود. نوجوان بودم که شنیدم رشته‌ای به نام کشتی آلیش وجود دارد که بانوان هم می‌توانند در آن فعالیت کنند. من هم خیلی خوشحال شدم و آلیش را شروع کردم.

* اما شاید برای دختران کشتی‌گیر مثل مردان القابی مثل شیر، پلنگ و ببر استفاده نشود!

شیر، شیر است؛ زن و مرد هم ندارد. به هر حال ما مثل کشتی‌گیران مرد شناخته‌شده نیستیم، اما اگر مردم لقبی به ما بدهند، استقبال می‌کنیم.

* از آسیب‌دیدگی هم صحبت کردید. مصدومیت در کشتی آلیش زیاد است؟

هر رشته‌ای قوانین خاص خودش را دارد و کشتی آلیش هم با توجه به انجام فنون پرتابی قطعا خطر آسیب‌دیدگی بالایی دارد. مصدومیت‌ها در آلیش به شدت زیاد است و آن را نمی‌توان با رشته‌های دیگر مقایسه کرد. درصد این مصدومیت‌ها در سنگین‌وزن که چند برابر هم می‌شود.

* و در آخر اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

تنها صحبت من این است که به دختران کشتی‌گیر توجه بیشتری شود. فدراسیون کشتی شرایط نسبتا خوبی برای ما فراهم کرده، اما برای اینکه ما بتوانیم در آسیا و جهان پرچم ایران را بالا ببریم، نیاز به حمایت بیشتری داریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.