گاوها بیشتر امنیت دارند تا زن‌ها!

آرونداتی روی، نویسنده هندی، از وضعیت وخیم اعتبار و ارزش زنان در هند می‌گوید

«خدای چیزهای کوچک» نخستین رمان آرونداتی روی، بانوی نویسنده هندی و فعال سیاسی است؛ دختر پدری هندو و مادری مسیحی – سوری که در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه ادبی من بوکر شد.

آرونداتی روی در گفت‌وگو با خبرنگار تاگس اشپیگل، گوشی همراهش را از جیبش بیرون کشیده و یکی از توئیت‌های مخالفانش را نشان می‌دهد. در این توئیت نوشته: «برای این عوضی حتی ذره‌ای متاسف نیستم. باید تن‌شان را با گلوله سوراخ سوراخ کنند.» چه کسانی را؟ خانم روی کامنت‌ها را نشان می‌دهد و فهرست نام‌هایی را که به زعم مخالفانش باید بمیرند؛ یکی از آن نام‌ها خودش است؛ دومین نفر! او می گوید: «در هند، گاو بودن امنیتش بیشتر است تا زن بودن!»
«خدای چیزهای کوچک» نخستین رمان آرونداتی روی، بانوی نویسنده هندی و فعال سیاسی است؛ دختر پدری هندو و مادری مسیحی – سوری که در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه ادبی من بوکر شد. او در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از صد چهره تأثیرگذار سال توسط مجله تایم انتخاب شد. بعد مقالاتی نوشت و از اقلیت‌ها پشتیبانی کرد و به همین خاطر اغلب با مقامات هندی درگیری می‌شود. در همان گفت‌وگو می‌گوید: «من به قسمت بومی‌نشین مرکزی هند رفتم. دولت، کشور را به شرکت‌ها واگذار کرده. نمی‌خواستند زیر بار این مسئله بروند. می‌گفتند بومیان تروریست هستند. من چهار هفته را در جنگل با آنها گذراندم. بعد مقاله‌ای نوشتم تا بپرسم این انسان‌هایی که از آن‌ها حرف می‌زنید، تروریست هستند؟!»
آرونداتی روی را در هند با گابریل گارسیا مارکز مقایسه می‌کنند؛ نخستین نویسنده‌ای است که توانست با نخستین رمانش «خدای چیزهای کوچک» در کنار نویسنده‌های بزرگی چون دیکنز، جویس، فاکنر، کُنراد و مارکز قرار بگیرد؛ رمانی که بلافاصله پس از انتشارش، ‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال را از آن خود کرد و به صفِ کلاسیک‌هایی چون «صد سال تنهایی»، «طبل حلبی» و «خشم و هیاهو» پیوست.
«خدای چیزهای کوچک» با زاویه‌ی دیدِ پیوسته در حالِ تغییر و روندِ غیرخطیِ روایتش، و با نثرِ جنون‌آمیزِ شاعرانه‌اش مرز واقعیت و خیال را درهم‌ می‌شکند. این رمان داستان خواهر و برادرِ دوقلویی است به ‌نام راحل و استا که مدام در زمان به گذشته (هفت سالگی راحل و استا، ۱۹۶۹) و حال (۳۱ سالگی‌شان) کشیده می‌شوند. آن‌ها همیشه جملات را از آخر به اول و وارونه می‌خوانند. داستان با ورود سوفی‌مول دختردایی دوقولوها، در تعطیلات کریسمس از انگلیس به هند، وارد مرحله‌یی می‌شود که زندگی دوقولوها را برای ابد در بی‌زمانی و بی‌مکانی معلق می‌کند: چونان «فردا»یی نیامده، آن‌طور که رمان نیز با آن «فردا» تمام می‌شود؛ پایانی که آغازی است دیگربار در خیابانی که به ازل کشیده می‌شود و تا ابدیت پیش می‌رود. مرگ دختر خاله نه ساله و عشقی ممنوع، دنیای کودکی آنان را نابود می‌کند. از طرفی این کتاب سیری است در سرگذشت اندوهناک خانواده‌ای که هنجارشکنی می‌کند و در برابر قوانین سنتی قد علم می‌کند.
کتاب «خدای چیزهای کوچک» با ترجمه سیروس نورآبادی از سوی انتشارات «نقش جهان» چاپ شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.