اتفاقات خوب در جمعیت هلال احمر

از افتتاح خانه‌های هلال تا مراکز توانبخشی و درمانی

هلال‌احمر نقش بسزايي هم در تامين امنيت سلامت جامعه و تسکین آلام بشری نیز دارد. حالا تکرار «اتفاقات خوب»، عنوانی است که می‌توان به فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه سلامت و آموزش همگانی در روزهای اخیر نسبت داد. خبرهای خوبی که این روزها باز هم باعث شده است تا فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد در عرصه خدمت‌رسانی  بیش از پیش نمایان شود.

بخشی از خبرهای خوب در جمعیت هلال احمر در سفر رئیس جمعیت هلال احمر به استان کرمانشاه رقم خورد. رئیس جمعیت هلال احمر در سفر یک روزه به استان کرمانشاه 68 خانه هلال روستایی و مرکز جامع توانبخشی هلال احمر را افتتاح کرد. دکتر کریم همتی در سفری یک روزه صبح سه شنبه به کرمانشاه رفت که مورد استقبال استاندار، مدیرکل مدیریت بحران، مدیران و مسئولان هلال احمر استان قرار گرفت، خبرهای خوبی از بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌های مختلف در این استان مطرح کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر و استاندار کرمانشاه در این سفر  خانه‌ی هلال روستای تایشه‌ای سرپل ذهاب را افتتاح و از برنامه‌های درمانی و معیشتی این روستا نیز بازدید کردند. همتی در این مراسم خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه استان کرمانشاه از استان‌های حادثه خیز کشور است، افتتاح خانه های هلال، باعث سرعت بخشی به عملیات امدادرسانی شده و در نجات آسیب دیدگان بسیار کمک کننده خواهد بود چراکه اولین تیم‌هایی که به صحنه حادثه می رسند، همین افراد آموزش دیده در خانه های هلال هستند.» همچنین مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر کرمانشاه با حضور دکتر همتی و استاندار کرمانشاه افتتاح شد.رئیس جمعیت هلال‌احمر و استاندار کرمانشاه از بخش‌های مختلف مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر کرمانشاه همچون بازتوانی قلبی-عروقی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی بازدید کردند.

استاندار کرمانشاه: هلال احمر در خط مقدم مبارزه با کرونا

در ادامه این سفر جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان برگزار شد.  استاندار کرمانشاه در این جلسه گفت: تلاش دکتر همتی برای راه‌اندازی خانه‌های هلال کار ماندگار او است که در اذهان مردم ایران باقی خواهد ماند. با توجه به شیوع کرونا باید بگویم که جمعیت هلال احمر همچون وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده و پیشتاز است که جای تقدیر دارد و از این جمعیت انسان‌دوست تشکر می‌کنم.

هوشنگ بازوند افزود: «ما در استان کرمانشاه نقشه راه تهیه کردیم تا بتوانیم روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار ماسک در کنار تولید مواد ضدعفونی کننده نیز تولید کنیم. در زلزله کرمانشاه با وجودی که ۹ شهرستان و ۱۳۰۰ روستا تحت تاثیر قرار گرفت می‌توان گفت اقدامات هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان بی نظیر بود و جزو افتخارات جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود».

قدردانی از خدمات هلال احمر

استاندار کرمانشاه خاطر نشان کرد: «تلاش امدادگران همه نهادهای امدادرسان از جمله هلال احمر برای امدادونجات زلزله‌زدگان باعث شد تا ۹۸۰۰ نفر در زلزله زنده بمانند که این کمک رسانی در نوع خودش جزو شاهکارهای جمعیت هلال‌احمر به حساب می‌آید. ۶۳ میلیارد تومان در زلزله کرمانشاه کمک های مردمی و ۲۱ میلیارد تومان هم از طریق هنرمندان و ورزشکاران جمع آوری شد و توسط هلال احمر میان زلزله زدگان توزیع شد. وی افزود: همچنین ۲۷۰ میلیارد تومان هم کمک غیرنقدی توسط مردم به هلال احمر داده شد که نشان از اعتماد خوب مردم به هلال احمر دارد. سرمایه هلال احمر اعتماد عمومی و جوانان داوطلب هستند که باید تقویت شود، تداوم این موضوع نیازمند الزاماتی است که با مدیریت منسجم و با قدرت دکتر همتی که به نوعی هم این موضوعات را اولویت اول خود قرار داده است بسیار قابل تقدیر است.» استاندار کرمانشاه تاکید کرد: «در مدیریت دکتر همتی برای اولین بار مجوز تامین لجستیک جمعیت هلال احمر از دولت گرفته شده است که واقعا شایسته تقدیر است، همچنین تشکیل خانه های هلال که هرکدام از روستاییان می‌توانند در نزدیکی خود یک مرکز آموزشی خوب با سایر امکانات را داشته باشد هم از جمله اقدامات مهم است که می‌توان گفت این دو کار مهم جمعیت هلال احمر در تاریخ ماندگار خواهد شد.»

مجوزی که بعد از 15 سال صادر شد

بنابراین گزارش دکتر همتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: همه کسانی که با ما همکاری دارند دل در گرو خدمت به مردم دارند و از تمام وجودشان برای خدمت عزت ‌مندانه به مردم استفاده می‌کنند. وی افزود: «ما ایده خانه‌های هلال که از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود را مجددا و با قوت فعال کردیم و هدف از ایجاد خانه‌های هلال، افزایش تاب‌آوری جامعه در هنگام وقوع بلایا است. از رئیس جمهوری تشکر ویژه دارم که سنگ تمام گذاشتند و در این شرایط سخت تحریم، اعتبار لازم برای برطرف کردن مشکلات انبارها را اختصاص دادند.»

همتی تاکید کرد: «بعد از ۱۵ سال، هیأت دولت موافقت کردند که ۹۰۰ خودروی امدادی بدون تشریفات اداری وارد کشور شود و در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گیرد. خیلی از تکالیف که در ستاد مدیریت بحران به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است زیرساخت‌های آنها آماده نیست و ما نیاز داریم که دولت و ملت به ما کمک کنند تا بتوانیم قابلیت‌های لازم را در این زمینه ایجاد کنیم.» به گفته رئیس جمعیت هلال احمر کرمانشاه به عنوان مرکز ثقل، مرکز دپو و مرکز آموزش‌های امدادی و تخصصی غرب کشور خواهد شد.در این جلسه تفاهم نامه بهره برداری از ۳۱۸ خانه هلال احمر روستایی و احداث و صدور مجوز فعالیت پایگاه های امداد و نجات در ۷ شهرستان بین استانداری کرمانشاه و جمعیت هلال احمر امضا شد.

راه‌اندازی خانه های هلال

دکتر همتی در ادامه سفرش به کرمانشاه با آیت الله علما نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه دیدار کرد. وی در این دیدار گفت: خوشحال هستم که فرصتی دست داد با حضرتعالی که معتمد و محبوب مردم هستید ملاقاتی داشته باشم. الحمدالله خداوند توفیق داد در استان مقاوم کرمانشاه بتوانیم اولین مرکز جامع توانبخشی را افتتاح کنیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر با ارائه گزارشی از فعالیت شش ماهه هلال احمر گفت: «مهمترین برنامه ما توسعه خانه های هلال و آموزش همگانی است و در کنار آن بحث شارژ انبارها و افزایش توانمندی امدادگران را دنبال می کنیم.»

همچنین آیت الله علما، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: «از دکتر همتی که بصورت شبانه روزی درحال خدمت به مردم هستند تشکر می کنم. خوشبختانه نظام اسلامی و هلال احمر در مناطق زلزله زده خوب کار کردند. راه‌اندازی خانه‌های هلال و استفاده از ظرفیت داوطلبان که هزینه ایجاد نمی‌کند بسیار مهم و مبارک است. ما از آمدن دکتر همتی و بررسی میدانی و پای کار بودن ایشان تشکر می کنیم. توجه او به امر موقوفات، مبارک است و می تواند به جمعیت خیریه هلال احمر کمک کند.»

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اموزش های همگانی

دکتر همتی در سفرش به کرمانشاه در جلسه شورای اداری جمعیت هلال احمر کرمانشاه شرکت کرد و گفت: «تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده و اضافه شدن کرونا باعث شد که مدیریت کشور مشکل شود اما ما در جمعیت هلال احمر به یاری خداوند متعال و تلاش کارکنان و داوطلبان و همچنین حمایت دولت توانستیم بسیار بهتر از گذشته عمل کنیم.» وی افزود: «تاکید رئیس جمهوری بر اهمیت راه اندازی خانه های هلال بدلیل اهمیت این موضوع و نقش خانه های هلال در تاب آوری جامعه است. ما به قول خودمان که راه اندازی ۵ هزار خانه هلال است، مصمم هستم جامه عمل بپوشانیم.»

باید مشکلات داوطلبان را مرتفع کنیم

رئیس جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: درآمدهای دولت در سال ۹۹ کاهش چشمگیری داشته است. از طرف دیگر درآمدهای اختصاصی جمعیت هلال احمر در اسفند تا تیر به کمترین مقدار خودش رسید. بنابراین امکان پرداخت مستمر رفاهی کارکنان امکان نداشت. اما با تمام مشکلات تاکنون دو ماه از رفاهی کارکنان را پرداخت کردیم و ماه سوم را این ماه پرداخت خواهیم کرد. وی تاکید کرد: «ماهیت کار در جمعیت هلال احمر براساس قانون مصوب داوطلبانه است، اما ما برای مرتفع کردن مشکلات داوطلبان دو موضوع را باید پیگیری کنیم؛ مورد اول موضوع جذب هزار امدادگر را اجرایی خواهیم کرد و مورد دوم مشکل بیمه نجاتگران و امدادگران داوطلب را پیگیری و برطرف خواهیم کرد.»

لازم به ذکر است در این سفر رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی زاگرس (کرمانشاه) حضور یافت. همچنین بازدید از انبارهای هلال احمر کرمانشاه ، دیدار صمیمی با کارکنان و امدادگران جمعیت هلال احمر و شنیدن مشکلات و درد و دل های آنها،بازدید از مرکز توانبخشی و محل بسته‌بندی اقلام غذایی در سرپل ذهاب، بازدید از مرکز پشتیبانی عملیات امدادونجات و مرکز آموزش تخصصی غرب کشور و دیدار با امدادگران تیم واکنش سریع و تیم آنست (سگ‌های زنده یاب)  از دیگر برنامه های سفر یک روزه دکتر همتی به کرمانشاه بود.

لازم به ذکر است که در هفته گذشته یک هزار و 400 خانه هلال جمعیت هلال احمر در سراسر کشور با حضور وب کنفرانسی دکتر حسن روحانی افتتاح شد. این اقدام با ایجاد یک شبکه فراگیر و گسترده از داوطلبان آموزش دیده و سازماندهی شده، ضمن افزایش تاب‌آوری جوامع محلی در بحران‌ها، آمادگی همگانی در برابر سوانح احتمالی آینده را رقم خواهد زد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.