تنفس 3 روزه در مذاکرات وین/ وزیر امور خارجه: رسیدن به توافق خوب در آینده‌ای نزدیک متصور است

گفت‌وگوی نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ که از دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شد تا روز پنجشنبه جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، اول‌ودوم ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و فقط در ایام پایان هفته (از روز پنجشنبه) به‌دلیل سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات هیأت‌های مذاکره‌کننده، برای یک تنفس سه روزه، موقتا متوقف می‌شود.

گفت‌وگوی نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ که از دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شد تا روز پنجشنبه جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا ، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران، ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد  در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره و تاکید کرد که این توقف صرفا به دلیل تعطیلی خدمات و تسهیلات محل برگزاری جلسات است.

البته این دور از مذاکرات قرار بود پس از تعطیلات آخر سال میلادی آغاز شود اما به دلیل اراده و جدیت هیات‌ها برای دست یابی به توافق برای احیای توافقات سال ۹۴ ، در میانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از سرگرفته شد.

با این حال برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان در ادامه ارائه روایت‌های مخدوش و غیر واقعی از روند مذاکرات این اظهارات را به حساب پایان مذاکرات تعبیر کرده و ادعا کردند که گفت‌وگوها بدون نتیجه متوقف شده است.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفته است: گفتگوها تا پنج‌شنبه ادامه دارد؛ از جمعه تا یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

وزیر امور خارجه:مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد

در همین راستا وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر خوبی قرار دارد، گفت: مهم این است که ما متن مشترک و واحدی در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل نیز نسبت به موضوعاتی که ما در درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، متمرکز شده‌اند.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات دولت جدید انجام شده است، گفت: ما سرگرم توافق بر نقاط اختلافی که در داخل پرانتز متن ذکر شده است، هستیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اتحادیه اروپا و آقای مورا هم فعالانه تلاش می‌کنند که به نقش هماهنگ خود ادامه دهند، گفت: اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی که در این مرحله شروع شده است را با حسن نیت ادامه بدهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

وی بار دیگر گفت: اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف های مقابل دیده شود، رسیدن به توافق خوب در آینده‌ای نزدیک متصور است.

منابع دیپلماتیک: ایران با جدیت مذاکره می‌کند

ازسوی دیگر تارنمای شبکه خبری العربیه در صفحه توئیتر خود به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت ایرانی ها با جدیت مذاکره و تلاش می کنند به توافقی دست یابند که با لغو تحریم ها، فضای مناسبات تجاری برای این کشور باز شود.

العربیه به نقل از دیپلماتها بدون ذکر نام نوشت: به نظر می رسد که آغاز ماه فوریه 2022 (حدود یک ماه دیگر) تاریخی واقعی برای پایان مذاکرات وین درخصوص ایران باشد.

منابع دیپلماتیک یادشده همچنین به العربیه گفتند: مسئله ضمانت هایی که ایران خواهان آن است، پیچیده است و نمی دانیم که چگونه از آن گذر کرده و آن را پشت سر خواهیم گذاشت.

این منابع دیپلماتیک در عین حال مدعی شدند: اگر به توافقی با ایران ظرف چهار هفته دست پیدا نکنیم، توافقی وجود نخواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.