از طرح نجات شرق کشور تا بازگشت به «لباس ایرانی»/ مرور روزنامه های صبح امروز ایران

تنوع مطالب روزنامه های ایران در روزهای آخر هفته بیشتر از روزهای قبل است و علاوه بر موضوعات سیاسی و اقتصادی، توجه به محیط زیست و دنیای فوتبال و هنر را می توان از خصیصه های روزنامه های امروز صبح دانست

یارانه بنزینی و اشتغال و مذاکرات وین در راس اخبار این روزهاست اما تنوع مطالب روزنامه های کشور در روزهای آخر هفته بیشتر از روزهای قبل است و علاوه بر موضوعات سیاسی و اقتصادی توجه به محیط زیست و دنیای فوتبال و هنر را می توان از خصیصه های روزنامه های امروز صبح دانست.

طرح نجات شرق کشور با آب های عمان

به نوشته روزنامه خراسان،طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، پس از سال‌ها بحث، طرح، انعقاد قرارداد اجرا و حتی کلنگ‌زنی نمایشی و بی‌فرجام، روز گذشته در مجلس به عنوان عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری، با روی خوش نمایندگان همراه شد.مجلس دیروز با 210 رای از 240 نماینده حاضر در یک بررسی خارج از نوبت، با کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کرد و درصورت تصویب نهایی این طرح، وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف خواهد شد زمینه سرمایه‌گذاری برای برداشت آب، نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان با اولویت انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان را فراهم کند.   دکتر حبیب ا… دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و نیمروز عصر دیروز به خراسان گفت : جزئیات این طرح امروز چهارشنبه در صحن مجلس بررسی می شود. پروژه‌ای عملی نشده از 95 تا امروز البته پروژه انتقال آب از دریای عمان پس از قطع حقابه هامون توسط همسایه شرقی، همواره در یک دهه گذشته مطرح بوده است؛ اما از بهمن 95 در قالب انعقاد یک قرارداد برای تامین و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور(سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی) مطرح و بودجه‌اش نیز برآورد شد. اما به دلایل مختلف عملیاتی نشد و طبق گزارش تسنیم، این قرارداد در آذرماه سال 1397 تمدید شد اما بازهم به نتیجه نرسید. اسفند99 کلنگ هم به زمین خورد، اما…

«يارانه» بازی دوسرباخت

به نوشته روزنامه آرمان ملی،دولت به دنبال افزایش قیمت یارانه‌های نقدی است. هرچند صدای واحدی در این زمینه از دولت به گوش نمی‌رسد اما افزایش یارانه‌های نقدی مانند تیغ دولپه‌ای است که ممکن است در شرایط اقتصادی امروز ایران پیامدهای منفی به همراه داشته باشد. «آرمان ملی» برای بررسی این موضوع با دکتر عزت ا… یوسفیان ملا عضو دائم کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس و عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت‌وگو کرده است. وی یارانه‌ها را یک بازی دو سر باخت برای مردم و دولت قلمداد می‌کند و معتقد است: «پرداخت یارانه‌ها در ایران تجربه خوبی نبوده و به نتیجه نرسیده است. به همین دلیل نباید در مسیر تکرار اشتباهات گذشته گام برداشت.»

وضعیت گرانی‌ها و تورم در کشور به شکلی است که این ارقام نه‌تنها هیچ کمکی به زندگی مردم نمی‌کند، بلکه زمینه را برای گران شدن کالاهای موردنیاز مردم نیز به وجود می‌آورد. از سوی دیگر اگر یارانه54 هزارتومانی را در تعداد افرادی که یارانه دریافت می‌کنند ضرب کنیم رقم بسیار بالایی خواهد شد. در چنین شرایطی دولت باید هزینه بسیار زیادی بپردازد که عملا در زندگی مردم تأثیری ندارد. نتیجه یک بازی دو سر باخت می‌شود که درنهایت به ضرر مردم و کشور تمام می‌شود.

آقای رئیس جمهور! تصمیم بگیرید و ابلاغ کنید

روزنامه آفتاب یزد می نویسد:به نظر می‌رسد تکلیف حضور یاعدم حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی در این دولت مشخص می‌شود. معاون زنان رئیسی گفته دولت در آستانه یک تصمیم‌گیری کلان است.

اشرف بروجردی فعال حوزه زنان در این باره به آفتاب یزد گفت: «این دوره دیگر دوره این بحث‌ها نیست و ما از این مسائل عبور کرده ایم. لذا زمانی نیست که ما بخواهیم فکر کنیم که آیا زنان در ورزشگاه حضور پیدا کنند یا نکنند. دنیای امروز دنیایی نیست که ما بخواهیم در این مسائل متوقف شویم و بعد از مدتی به جمع‌بندی برسیم. اگر دغدغه دولت مشارکت زنان و حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها است تنها به یک ابلاغ رئیس جمهور نیاز است. اگر این ابلاغ صورت بگیرد همگان موظف به اجرا و رعایت آن هستند. بنابراین اینگونه نباشد که فکر کنند با طرح این مسائل می‌تواند مطالبات زنان را کاهش داد. شما در این دولت یک خانم از وزرا غیر از مسئول امور زنان سراغ دارید؟ شما در رایزنی‌های فرهنگی در دوره جدید سراغ دارید که یک همچین تصمیمی گرفته شده باشد؟ شما در این دوره سراغ دارید وزارتخانه‌ای یکی از معاونینش خانم باشد؟ بنابراین به نظر من این حرف‌ها به نوعی سرگرم کردن خانم‌ها و آدرس اشتباه دادن است تا بگویند نسبت به مطالبات زنان حساسیت وجود دارد.»

اتفاق بزرگ در وین

روزنامه ابتکار نوشته است: ساعاتی پیش از شروع دور هشتم مذاکرات برجامی در وین، سخنگوی وزارت‌امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود، خبر از یک اتفاق بزرگ داد. او گفت: « تیم مذاکره کننده ایران در حال تبادل غیر رسمی و غیر مستقیم متون کتبی اما بدون سربرگ با امریکا از طریق انریکه مورا، نماینده اروپا در مذاکرات وین است.» خطیب‌زاده تاکید کرد: «این خبر بزرگی است که روز دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰، در اختیار خبرنگاران می‌گذارم.» به راستی باید این خبر را بزرگ و تحول رو به جلو در مذاکرات وین دانست؟تبادل متون غیر رسمی – که در ادبیات دیپلماتیک «غیر متن» خوانده می‌شود – میان مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی، یک پیشرفت رو به جلوست. این خبر به قول سعیدخطیب‌زاده «بزرگ» اگرچه در میان گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی گم و یا کم‌رنگ دیده شد اما آن را می‌توان گام نخست در تغییر نگرشی دانست که تهران را از گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن در هفت دور مذاکرات برجامی در وین پرهیز داده است.

رتبه 54 ایران دراستفاده ازسموم کشاورزی

به نوشته روزنامه ایران،آنچه در روزهای اخیر از دیدگاه تجارت بین‌الملل باید مورد تبیین و بررسی قرار بگیرد، فقدان نگاه چند ساحتی به مسأله بازگشت محصولات کشاورزی ایران و علت‌یابی مسأله فارغ از فضاسازی‌های رسانه‌ای است…در حالی که برای کشورهای مقصد صادراتی ما هم بهداشت محصول و هم سلامت محصول مهم است اما در ایران طبق قانون و فرایندهای اجرایی فعلی فقط بهداشت محصول را برای صادرات کافی می‌دانیم. متأسفانه این تعارض مدیریتی باعث شده کسی پاسخگو نباشد. در حالی که یکی از ضروریات و راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل بلندمدت این معضل استقرار هماهنگی یا مدیریت واحد و پاسخگو در قبال کلیه فرایندهای صادراتی محصولات کشاورزی در بدنه دولتی است که امید می‌رود  در دولت جدید این مسئله حل شود. در جمع‌بندی نهایی باید گفت متأسفانه آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود اغلب ناشی از شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌های بدون سند است.

ما نباید کل محصولات کشاورزی و محصولات صادراتی کشور را با یک چوب بزنیم و مسئولان دولتی باید به‌صورت فعال وارد فضای رسانه‌ای شوند همچنین برای آگاهی‌بخشی به مردم شریف ایران و حفظ سرمایه اجتماعی کشور ضمن روشنگری، به ابهامات افکار عمومی پاسخ‌های مستدل و کارشناسی بدهند.طبق آمار میانگین سموم استفاده شده به ازای هر هکتار در ایران برابر 0.3 کیلوگرم است و ما را در رتبه 54 جهان قرار می‌دهد .کشورها پروتکل‌ها و استانداردهای خود را از مدت‌ها قبل به ما اعلام کرده بودند اما به دلیل تغییرات سیاسی و نقل و انتقال مدیران به هشدارها توجه لازم نشد.یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی استقرار هماهنگی یا مدیریت واحد و پاسخگو در قبال کلیه فرایندهای صادراتی محصولات کشاورزی در بدنه‌ دولتی است.

۹ دی شناسه بصیرت و غیرت دینی مردم است

روزنامه جوان می نویسد:۱۲ سال پیش یکی از مردمی‌ترین حماسه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سه روز پس از هتک حرمت به ساحت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) به نام ۹ دی شکل گرفت؛ حماسه‌ای که اگر چه منتهی به خاتمه یافتن غائله سال ۸۸ شد، اما توطئه‌های دامنه‌دار رهبران و تئوریسین‌های فتنه ۸۸ را پایان نداد و در طول تمام این سال‌ها رهبران فتنه ۸۸ دستورالعمل‌های فراوانی را برای عملیاتی ساختن اهداف بر زمین مانده خود اجرایی کرده‌اند.

هر ساله تلاش می‌شود برای حفظ ماهیت حماسه مردمی ۹ دی مراسم‌های مختلفی برگزار شود؛ موضوعی که اصلاً به مذاق جریان غرب‌زده خوش نمی‌آید و در کنار رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه تلاش می‌کنند، اصل موضوع را به انحراف ببرند و ابعادی غیرحقیقی به آن بیفزایند. به رغم اینکه راهبران فتنه ۸۸، چهار سال بعد از آن سال به برخی مناصب بسیار حساس تکیه زدند و هدف جریانی خود مبنی بر فروپاشی نظام به واسطه «تغییر ماهیت انقلاب» را کلید زدند، اما امروز باید این موضوع مهم‌ترین دغدغه باشد، با این حال نباید از بازخوانی اهداف این طیف در سال ۸۸ غافل شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تجزیه ایران بود؛

40 میلیون شهروند فاقد خودرو یارانه می‌گیرند

روزنامه کيهان نوشت:نبودعدالت در بهره مندی همه آحاد مردم از یارانه سوخت سالهاست ذهن مسئولان کشور را درگیر کرده است.اینکه چرا فقط کسانی که خودرو یا وسیله نقلیه‌ای دارند باید از بنزین دولتی استفاده کنند اما در مقابل، خیل کثیری از مردمی که هیچ وسیله‌ای موتوری ندارند از این یارانه بی‌بهره‌اند پرسشی است که تاکنون پاسخ مناسبی برای آن داده نشده است. برخی کارشناسان از دو سه سال قبل پیشنهادی درباره اعطای سهمیه سوخت به هر فرد به جای هر خودرو مطرح کردند و حتی این پیشنهاد در مجلس و دولت سابق نیز به بحث گذاشته شد اما در نهایت بنا به دلایل نامشخصی به حاشیه رفت. البته دولت قبل در آبان 98 به شکلی کاملا ناشیانه به اصلاح شوک آور نرخ بنزین دست زد که موجبات آشوب و بلوا را فراهم کرد و خسارات سنگینی به اموال مردم و امکانات عمومی وارد آمد.نکته تلخ ماجرا این بود که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور دو روز پس از این سوءرفتار در قاب تلویزیون ظاهر شد و با لبخند عجیبی به مردم گفت: «من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین گران شده!» بهرحال قصه بی‌عدالتی در پرداخت یارانه بنزین در دولت سابق تا پایان ادامه داشت و راه به جایی نبرد.

تبديل دانش به ثروت مطلقا شكست خورد

در گزارش روزنامه اعتماد، می خوانیم:قلمرو پژوهشي آسيب‌شناسي دانشگاه در بستر وسيع زيست جهان ملي و بين‌المللي قابل بررسي است. آنچه در اين زيست‌جهان جريان دارد به نحوي بر فضاي دانشگاه و دانشگاهيان اثرگذار است. از سوي ديگر، سياست‌گذاري‌هاي حاكم بر دانشگاه، رويه‌ها، نيازها و نتايجي را رقم ميزند كه نه تنها فضاي آكادميك بلكه فضاي فرهنگي جامعه را نيز دستخوش تحولاتي مي‌كند. موسسه همكاري‌هاي ميان‌رشت‌هاي اكنون در نشستي تحت عنوان «دانشگاه و مسائل اكنون ايران: در گراميداشت روز دانشجو» تجربه نهاد دانشگاه در ايران را دستمايه گفت‌وگويي انتقادي قرار داده است. اين نشست با حضور مقصود فراستخواه، عضو هيات علمي موسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي، حسن چاوشيان، عضو هيات‌علمي گروه علوم اجتماعي دانشگاه گيلان و آرمان ذاكري، عضو هيات‌علمي گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تربيت مدرس در تاريخ چهارشنبه 24 آذرماه 1400 برگزار شد…. دانشگاه در ايران در قلمرو مستعمراتي دولت قرار گرفته و تعادل قدرت بين دولت و دانشگاه از ابتدا نامتوازن بوده است. دانشگاه‌ها در ايران نمي‌توانستند واجد استقلال آكادميك به معناي نهادي آن شوند تا بتوانند با جامعه محلي، شهري، ملي و بين‌المللي زندگي كنند و در زيست‌جهان جامعه تعامل و مراوده خلاق داشته باشند. طي يك قرن اخير مدل‌هايي از دانشگاه در ايران به وجود آمدند كه عبارتند از: مدل برج عاجي، مدل بروكراتيك و تكنوكراتيك، مدل ايدئولوژيك، مدل مهاجرت، مدل قهر و فرسايش، مدل منشيانه، مدل پيمانكاري و بنگاهداري و مدل همدردي اجتماعي.

بازگشت به «لباس ایرانی»

روزنامه شرق نوشته است: تیم ملی فوتبال ایران باید روز هفتم بهمن در ورزشگاه آزادی به مصاف عراق در مرحله انتخابی جام جهانی برود؛ شرایط امتیازگیری ملی‌پوشان به‌گونه‌ای بوده که با کسب پیروزی در همین بازی، بلیت حضور ایران در جام جهانی قطر صادر می‌شود و سریع‌ترین صعود تاریخ رقم می‌خورد. در روزی که قرار شده جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در ورزشگاه باشد و درهای «آزادی» دوباره به روی تماشاگران زن گشوده شود، یک تغییر مهم دیگر هم رقم می‌خورد. تغییر یادشده مربوط به لباس بازیکنان تیم ملی است که پس از سال‌ها پوشیدن برندهای خارجی، این بار قرار است با یک برند ایرانی وارد زمین شوند و به مصاف رقیب بروند. موضوع لباس تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی و البته مراحل انتخابی جام جهانی حواشی زیادی داشته است. به غیر از یک دوره که با ریاست محمد دادکان، ایران توانست از کمپانی پوما، پول قابل‌توجهی دریافت کند و پیراهن‌های این برند آلمانی را در جام جهانی به تن کند، در بقیه موارد شرایط چندان خوب پیش نرفته و در یکی از بحث‌برانگیزترین اتفاقات ممکن، فدراسیون مهدی تاج، به برند آدیداس پول داد تا پیراهن‌های این برند در جام جهانی 2018 را به تن کند! حال با همین مقدمه کوتاه می‌شود به این نکته پی برد که بحث پیراهن‌های تیم ملی همیشه یکی از موضوعات چالش‌برانگیز بوده است.

۱۰ سوژه پژوهش دانشگاهی درباره مکتب حاج قاسم«

به نوشته روزنامه فرهیختگان،سیزدهم دی‌ماه سال 98 بود که خبر شهادت حاج‌قاسم سلیمانی تیتر یک تمام رسانه‌های دنیا شد. انگار همین دیروز بود که تمام شبکه‌های تلویزیونی، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و… خبری را منتشر کردند که تمام دنیا را در بهت فرو برد. حالا دو سال از شهادت پرآوازه‌ترین سردار ایرانی می‌گذرد؛ دو سالی که نه‌تنها نتوانست این داغ بزرگ را سرد کند بلکه عکس او هنوز در پشت شیشه بسیاری از ماشین‌ها و مغازه‌ها به چشم می‌خورد. هنوز هم آحاد جامعه این خبر را باور نکرده‌اند و نمی‌توانند قبول کنند سردار سلیمانی دیگر در میان ما نیست. دانشگاه آزاد اسلامی در این دو سال تلاش کرده با برنامه‌های مختلف یاد و خاطره این سردار را زنده نگه دارد. این دانشگاه به‌عنوان بخش نخبگان‌ کشور امسال هم برنامه‌های مختلفی را به‌مناسبت بزرگداشت شهادت حاج‌قاسم سلیمانی درنظر گرفته و با نام‌گذاری یک دهه به‌عنوان دهه مقاومت بزرگداشت شهادت این سردار و مکتب مقاومت، تلاش دارد نقش بسزایی در راستای تبیین ابعاد مختلف این سردار شهید و مکتب ‌قاسم سلیمانی ایفا کند. دانشگاه آزاد اسلامی در این دو سال تلاش کرده با برنامه‌های مختلف یاد و خاطره این سردار را زنده نگه دارد. این دانشگاه به‌عنوان بخش نخبگان‌ کشور امسال هم برنامه‌های مختلفی را به‌مناسبت بزرگداشت شهادت حاج‌قاسم سلیمانی درنظر گرفته و با نام‌گذاری یک دهه به‌عنوان دهه مقاومت بزرگداشت شهادت این سردار و مکتب مقاومت، تلاش دارد نقش بسزایی در راستای تبیین ابعاد مختلف این سردار شهید و مکتب ‌قاسم سلیمانی ایفا کند. این دانشگاه همچنین تلاش دارد پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان به‌سمت شناخت حاج‌قاسم سلیمانی و مولفه‌های تربیتی آن شهید سوق داده شود. در همین راستا دی‌ماه سال 98 نیز انتخاب موضوع گفتمان مقاومت به‌عنوان یکی از موضوعات سامانه پایش درنظر گرفته شد.

تکمیل کمربند سبز تهران روی دور تند

روزنامه همشهری نوشت: 50هزار هکتار جنگل‌کاری با عنوان «طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران» در سال‌های آخر اجرا قرار دارد و با یک هزار و 250هکتار جنگل‌کاری در سال 1400مجموع اجرای این طرح به عدد 45هزار و 250هکتار خواهد رسید. این طرح سال‌هاست که به‌عنوان مصوبه هیأت دولت اجرا می‌شود و طبق این مصوبه، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هر سال باید هزار هکتار به جنگل‌کاری حریم تهران اضافه کند. این سازمان اما هر سال معمولا بیشتر از هزار هکتار این طرح را توسعه می‌دهد و امسال اما 250هکتار بیشتر از مصوبه هیأت دولت اجرا خواهد شد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت: «سال‌هاست که طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران اجرا می‌شود. خوشبختانه امسال یک هزار و 250هکتار از اراضی قابل توسعه در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر در دستور کار سازمان بوستان‌ها قرار دارد. با توجه به دستور دکتر زاکانی، شهردار محترم تهران درخصوص توسعه طرح کمربند سبز و اتمام این طرح که یکی از طرح‌های مهم در کلانشهرهای کشور و به‌ویژه در پایتخت محسوب‌ می‌شود، این فعالیت را ادامه می‌دهیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.