قدرت زن ایرانی را به آسیا ثابت می‌کنیم

گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با مریم ایراندوست، سرمربی تیم‌ملی فوتبال بانوان

مریم ایراندوست می‌گوید با وجود نداشتن بازی تدارکاتی اما تلاش خواهند کرد در جام ملت‌های آسیا توانایی زنان ایرانی را ثابت کنند.

شهروندآنلاین: تیم‌ملی فوتبال زنان ایران برای اولین بار در تاریخ قرار است در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شرکت کند. این مسأله که افتخار بزرگی برای دختران فوتبالیست کشور محسوب می‌شود، با تلاش‌های شبانه‌روزی مریم ایراندوست، سرمربی این تیم و بازیکنان به دست آمد.

زنان فوتبالیست که در مقایسه با مردان از نظر امکانات و شرایط مالی هرگز وضعیت چندان مساعدی ندارند، با تلاش زیاد به جام‌ملت‌ها رسیدند و از چند روز دیگر کارشان را در گروهی که هند، چین و چین تایپه در آن حضور دارند، آغاز می‌کنند.

به همین بهانه با مریم ایراندوست (فرزند نصرت ایراندوست، سرمربی باسابقه و پیشکسوت فوتبال ایران) که هدایت تیم‌ملی فوتبال زنان را در اختیار دارد، هم‌کلام شدیم. صحبت‌های ایراندوست را در ادامه می‌خوانید:

**تیم‌ملی زنان با شما یک افتخار تاریخی به دست آورد که آن هم صعود به جام ملت‌های آسیا برای اولین بار است. این موفقیت چگونه به دست آمد؟

واقعیت این است که ما برای صعود به جام ملت‌ها زحمات زیادی کشیدیم. قبل از مسابقات مقدماتی بچه‌ها در اردو خیلی تلاش کردند تا همه چیزشان حرفه‌ای باشد و مثل فوتبالیست‌های حرفه‌ای زندگی کنند. ما در تیم‌مان دخترانی داریم که مادر هستند و در این شرایط فوتبال حرفه‌ای بازی‌کردن برایشان دشوار است. با این حال، آنها از حدود سه ماه قبل در اردو و تمرینات هستند. ما حتی بعد از صعود به جام ملت‌ها نیز کارمان تمام نشد و به عبارتی آماده‌سازی سخت‌مان را شروع کردیم. اعتقاد من بر این است که دختران ایرانی شایسته انجام هرکاری هستند و حالا زمان آن رسیده که خودمان را در مصاف با غول‌های فوتبال آسیا در حوزه بانوان نشان بدهیم.

**فدراسیون فوتبال در آستانه اعزام به هند امکانات لازم را در اختیار شما گذاشته است؟

جا دارد از مدیریت آقای عزیزی خادم و همکاران‌شان تشکر کنم. از زمانی که ایشان در فدراسیون مسئولیت گرفتند، سعی کردند شرایط برابری را برای فوتبالیست‌های مرد و زن در نظر بگیرند. خوشبختانه در تمام ماه‌های گذشته امکانات خوبی داشتیم و پاداش‌های بازیکنان و کادرفنی نیز به طور یکسان پرداخت شد. این شرایط را ما برای اولین بار است در فدراسیون فوتبال مشاهده می‌کنیم. ما مثل تیم‌ملی مردان قبل از رفتن به هند اردویی را در جزیره کیش خواهیم داشت که فکر می‌کنم این اردو هم کمک شایانی انجام بدهد و بتوانیم روزهای خوبی را پشت‌سر بگذاریم.

**تیم‌ملی در شرایطی به مسابقات جام ملت‌ها می‌رود که بازی تدارکاتی‌ای نداشته؛ این مسأله مشکل‌ساز نمی‌شود؟

فدراسیون فوتبال تلاش زیادی انجام داد تا بتوانیم حداقل یک یا دو بازی با تیم‌های اروپایی داشته باشیم، اما کشورهای دیگر همکاری نکردند. متاسفانه برخی کشورها ایران را تیمی قدرتمند نمی‌دانستند و حاضر نشدند با تیم ما بازی دوستانه داشته باشند. سعی می‌کنیم در جزیره کیش بازی دوستانه داشته باشیم، اما با توجه به شرایط رخ داده، در جام ملت‌ها با بازی‌های خوب‌مان همه را غافلگیر خواهیم کرد و ثابت می‌کنیم که چقدر قدرتمند هستیم.

**در لابه‌لای صحبت‌هایتان به مادربودن برخی بازیکنان اشاره داشتید؛ طی روزهای گذشته نیز عکس‌هایی از چند بازیکن که فرزندان‌شان را به اردو آورده بودند، منتشر شد. در این خصوص صحبت کنید.

من احساس می‌کنم زنان ایرانی مظلوم‌ترین زنان دنیا هستند. ما در ایران و در بسیاری از بخش‌ها آنطور که باید به بانوان اهمیت نمی‌دهیم. زن ایرانی همواره هر مسئولیتی داشته توانسته به بهترین شکل آن را انجام بدهد. در فوتبال هم اینگونه است. در گذشته هیچ وقت به فوتبال زنان در ایران بها داده نشده، اما شما شاهد بودید امسال که فدراسیون فوتبال از نظر سخت‌افزاری برابری میان زنان و مردان ایجاد کرد، فوتبالیست‌های ما توانستند توانایی‌هایشان را نشان بدهند. بچه‌هایی که مادر هستند هم واقعا زحمت زیادی می‌کشند. آنها خوشبختانه خانواده‌هایی دارند که حمایت خوبی انجام می‌دهند و تا زمانی که این حمایت‌ها از بانوان ایرانی وجود داشته باشد، آنها هرکاری را انجام می‌دهند.

**تیم ایران در جام ملت‌ها با هند، چین و چین تایپه همگروه است؛ در اولین حضور هدف‌تان چیست؟

ما قطعا فقط برای حضور در جام ملت‌ها به هند نمی‌رویم. به هرحال شما می‌دانید که تیمی مثل چین پرافتخارترین تیم این مسابقات است و چین تایپه و هند هم شرایط بهتری نسبت به ما دارند، اما تلاش می‌کنیم از گروه‌مان صعود کنیم و بالاتر برویم.

در گذشته هیچ وقت به فوتبال زنان در ایران بها داده نشده، اما شما شاهد بودید امسال که فدراسیون فوتبال از نظر سخت‌افزاری برابری میان زنان و مردان ایجاد کرد، فوتبالیست‌های ما توانستند توانایی‌هایشان را نشان بدهند.

**صعود به جام‌جهانی فوتبال زنان دور از دسترس است؟

نباید انتظارها را از تیم‌ملی و بازیکنان بالا ببریم. تیم ما اولین بار است در رقابت‌ها شرکت می‌کند و فکر می‌کنم این مسائلی که می‌گویند باید به جام‌جهانی برسیم، فشار را روی بچه‌ها زیاد می‌کند. امیدوارم بتوانیم عملکرد خوبی از خود نشان بدهیم و روزهای درخشانی را در بمبئی پشت‌سر بگذاریم.

**شما فرزند نصرت ایراندوست، سرمربی و پیشکسوت باسابقه فوتبال هستید؛ ایشان همواره در کنار تیم زنان ایران بوده‌اند.

من واقعا از پدرم تشکر می‌کنم. او نقش بسزایی در صعود تیم‌ملی به جام ملت‌های آسیا داشت و حالا نیز از رهنمودهایش استفاده می‌کنم. تجربیاتی که پدرم دارد، تا الان بسیار کمک کرده و از این پس هم به ما کمک شایانی خواهد کرد.

*حرف خاصی باقی نمانده است؟

فقط از باشگاه‌ها می‌خواهم به فوتبال زنان توجه بیشتری داشته باشند. فوتبالیست‌های زن نسبت به مردان مبالغ قابل توجهی دریافت نمی‌کنند. اگر باشگاه‌ها همکاری داشته باشند، می‌شود فوتبال زنان ایران هم رشد بیشتری کند. بحث بیمه زنان فوتبالیست هم مسأله مهمی است، چون آنها هم باید اشتغال داشته باشند و سرمایه‌گذاری کنند تا آینده بهتری برای زندگی‌شان درست کنند. امیدوارم با دعای خیر مردم و خانواده بچه‌ها نیز بتوانیم نتایج خوبی در جام ملت‌ها بگیریم و مردم ایران را خوشحال کنیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.