یاسین 4 ساله طعمه سگ‌ها شد

ظهر سه‌شنبه پسربچه بیرجندی قربانی حمله سگ‌های ولگرد شد. ماجرای تلخ و غم‌انگیزی که بارها تکرار شده است. یاسین نخستین قربانی حمله سگ‌ها نیست.

ظهر است و چند کودک 4 تا 6 سال طبق معمول در کوچه مشغول بازی هستند. کودکانی که خانواده آنها هزار امید و آرزو برای بزرگ‌شدنشان دارد.

در حین بازی یکی از کودکان سگی را می‌بیند که از دور به سمت آنها می‌آید. ابتدا کمی نگاهش می‌کنند و دوباره مشغول بازی می‌شوند چراکه این کودکان با جولان سگ‌های ولگرد بیگانه نیستند آن‌گونه که بارهاوبارها شاهد حضور سگ‌های زیادی در شهرومحل زندگی خود بوده‌اند اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود چراکه در یک چشم برهم‌زدنی سگ ولگرد خود را به کودکان می‌رساند.

کودکان با دیدن سگ پا به فرار می‌گذارند اما یکی از آن کودکان خردسال به نام یاسین طعمه این سگ ولگرد و بی‌صاحب می‌شود. یاسین چهارونیم‌ ساله آنقدر توسط سگ روی خاک و آسفالت کشیده می‌شود تا جایی که ماموران پاسگاه امیرآباد او را پیدا می‌کنند و به اورژانس می‌رسانند اما متاسفانه به‌علت جراحات وارد شده بر سر و گردنش فوت می‌‌کند.

این حکایت واقعی از پایان زندگی یاسین چهارونیم‌ ساله از امیرآباد بیرجند بود که روز گذشته یک سگ بلاصاحب اینگونه جان او را می‌گیرد. ماجرایی تلخ‌وغم‌انگیز که بارهاوبارها در رسانه‌های مختلف استان خراسان جنوبی از جولان سگ‌های ولگرد و بلاصاحب خبر می‌دهد و گلایه مردم و جلسات بدون نتیجه مسئولان برای رفع این مشکل.

جولان خطرناک سگ‌ها

جولان سگ‌های ولگرد در بیرجند و حاشیه شهر که در برخی ساعات شبانه‌روز خود را به داخل شهر می‌رسانند به موضوعی جدی تبدیل شده است.

مدتی است که پیام‌های بسیاری از سوی شهروندان بیرجندی مبنی بر رهایی و وجود سگ‌های ولگرد در گوشه‌گوشه این شهرومحله‌های مختلف به ما ارسال شده است.

مشکلی که اگر رسیدگی نشود روزبه‌روز مشکلات بیشتری را به‌وجود خواهد آورد و در حال حاضر هم جولان سگ‌ها در محله‌های مختلف علاوه بر خطر انداختن سلامت افراد باعث به‌وجود آمدن وحشت کودکان و شهروندان شده است.

مشکل سگ‌های ولگرد در بیرجند مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که مردم و متولیان این حوزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در بیرجند سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است. سگ‌هایی که گاهی تنها و گاهی در گله‌هایی که جمعیت آنها کم هم نیست در حال تردد در گوشه‌وکنار شهر و خیابان‌ها هستند و به‌نظر می‌رسد که تعداد این سگ‌ها افزایش قابل توجهی داشته و متأسفانه فکر اساسی برای جمع‌آوری آنها نشده است.

شهروندان چه می‌گویند

یکی از اهالی امیرآباد بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: «مدت‌هاست شاهد حضور سگ‌های ولگرد در کوچه‌وخیابان‌ها هستیم سگ‌هایی که کودک و بزرگ از دست‌شان آرامش ندارند و با هزار دلهره‌وترس از خیابان‌ها عبور می‌کنیم.»

او ادامه داد: «فرزندان ما برای رفتن به مدرسه با وجود این سگ‌ها می‌ترسند و هر روز باید برای رفتن به مدرسه آنها را همراهی کنیم.»

شهروند دیگری هم گفت: «خیلی جالب است کسی حق تیراندازی به سگ و حیوان را ندارد اما سگ اختیار دارد که جان کودک را بگیرد و او را بکشد؟

مسئولان هم در اتاق‌های دربسته تنها به‌دنبال برگزاری جلساتی هستند که خروجی جز چند مصوبه روی کاغذ ندارد و عملا تاکنون برای رفع مشکل کاری صورت نگرفته است.»

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ما گفت: «روز گذشته سگ، پسربچه‌ای را کشت و مسئولان تنها جلسه برگزار کردند. دوستداران محیط‌زیست سکوت اختیار کردند و پدر و مادر هم پیکر بی‌جان فرزندشان را به خاک سپرد.

آری از روز گذشته فضای مجازی خراسان جنوبی مملو از مطالبه‌گری از مسئولانی است که تنها هنگام بروز حادثه ابراز همدردی می‌کنند.

شاید تصورش بسیار سخت باشد که در این عصر از زمان یک کودک طعمه یک سگ می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد و از سویی دیگر این حادثه در حاشیه مرکز استان رخ می‌دهد.

امیرآباد حوزه خدماتی شهرداری بیرجند نیست

شهردار بیرجند با اشاره به فوت یک کودک گفت: «بر اساس بند ١٥ ماده ٥٥ قانون، مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده یا در شهر بدون صاحب رها شد‌ه‌اند برعهده شهرداری‌هاست و در این راستا جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مطالبه‌ای مردمی است که در حوزه خدماتی شهر نیز برعهده شهرداری بیرجند است.»

بهترین افزود: «همانگونه که اعلام شد محل این حادثه در امیرآباد است که در حوزه خدماتی شهرداری بیرجند نیست هرچند بارها اعلام شده شهرداری بیرجند نسبت به زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و نگهداری آنها در محل پناهگاه حیوانات بلاصاحب با کمک سمن‌های مردمی اقدام کرده است.»

او گفت: «این نکته ضروری است که حل این مشکل جز با تعامل و همکاری شهرداری، تشکل‌های غیردولتی، شهروندان و نهادهای مربوطه، امکانپذیر نیست.»

او تاکید کرد: «در شهر بیرجند 4 نفر با دو خودرو به‌دنبال زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب هستند اما برای اینکه بتوانیم سگ‌ها را جمع‌آوری کنیم نیاز به همکاری و امکانات بیشتری است.»

بهترین با بیان اینکه از تیرماه امسال تاکنون 465 سگ بلاصاحب در بیرجند به‌صورت زنده جمع‌آوری شدند، گفت: «سگ‌هایی که جمع‌آوری و در پناهگاه تحویل داده می‌شوند پلاک کوبی و واکسیناسیون می‌شوند.»

ازدیاد سگ‌ها به‌دلیل غذا دادن غیراصولی

فرماندار بیرجند هم در پاسخ به اینکه جلسات ساماندهی سگ‌های ولگرد از سال 87 مصوب اما برگزار نشده است گفت: «این جلسات به‌طور مکرر برگزار شده و آخرین جلسه هم در سه ماه اخیر بوده است.»

ناصری با بیان اینکه یکی از مشکلات، دلسوزی برخی از شهروندان برای دادن غذاست، گفت: «برخی از شهروندان حتی نسبت به جمع‌آوری سگ‌ها جلوی ماموران را می‌گیرند.»

او گفت: «در حال حاضر بهترین روش برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب استفاده از اسلحه بیهوشی است که این اسلحه در حال حاضر خراب است و باید درست شود.»

فرماندار بیرجند از شهروندان خواست از غذا دادن غیراصولی به سگ‌ها خودداری کنند و از آن‌جایی که در خارج از شهر مکانی برای حضور سگ‌های ولگرد وجود دارد شهروندان، غذاها را به آنجا تحویل دهند تا شاهد حضور سگ‌ها داخل شهر نباشیم و در نقاط حاشیه شهرها هم با کمک دهیاری‌ها کار جمع‌آوری سگ‌ها انجام می‌شود.

سرپرست اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: «پسربچه 4.5 ساله از اهالی منطقه امیرآباد در بیرجند به‌دلیل گازگرفتگی سگ ولگرد فوت کرد.»

رحیمی افزود: «این کودک از طریق پاسگاه امیرآباد به عوامل اورژانس تحویل و به بیمارستان انتقال داده شد، اما هیچ علائم حیاتی نداشت و تلاش 45 دقیقه‌ای عوامل اورژانس برای احیای او بی‌نتیجه ماند.»

گفتنی است در سه ماه گذشته این دومین حادثه حمله سگ‌های ولگرد به کودکان در منطقه امیرآباد بیرجند است و در مهرماه سگ‌های ولگرد به دختربچه 6 ساله‌ای حمله کردند که با اقدام به‌موقع این کودک زنده ماند.

اما آنچه وجود دارد این است که یک خانواده بعد از چند سال انتظار صاحب فرزند می‌شود و در این حادثه جگرگوشه آنها به‌راحتی طعمه سگ می‌شود و پیکر بی‌جانش 50 متر توسط سگ روی خاک و آسفالت کشیده می‌شود حال مسئولان در اتاق‌های بسته خود به‌دنبال چه راهکاری هستند، خدا می‌داند اگر هرچه سریع‌تر فکری اساسی برای رفع این معضل اندیشیده نشود مسلما یاسین آخرین کودکی نخواهد بود که طعمه سگ‌های ولگرد می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.